וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השביתה ב"פתוחה": התביעה הייצוגית בדרך?

נעמה טלמור ועומר רבין

25.5.2009 / 9:34

עשרות מבין 42 אלף הסטודנטים באוניברסיטה מתארגנים לעתור בבקשה לתביעה ייצוגית כנגד ההנהלה. "מישהו צריך לקבל אחריות על נזקי השביתה"

עשרות סטודנטים באוניברסיטה הפתוחה התאגדו בימים האחרונים באמצעות רשת האינטרנט במטרה להגיש תביעה ייצוגית כנגד האוניברסיטה הפתוחה בגין נזקי השביתה המתקיימת במוסד זה יותר מחודש. הסטודנטים המדוברים, אשר פנו עד כה לשני משרדי עורכי דין מובילים בתל אביב וזכו לחוות דעת חיובית באשר לסיכויי הצלחתם, טוענים כי הנהלת האוניברסיטה נושאת באחריות על נזקי השביתה במוסד וכי סירובה להשיב לסטודנטים באופן מיידי את כספיהם בעבור הסמסטר או להציע אפשרויות לימודים חלופיות בכל הקורסים אינו חוקי.

"האוניברסיטה משווקת את עצמה מאז ומתמיד בכל הקמפיינים התקשורתיים כאוניברסיטה ללא שביתות המבוססת על סגל ההנחיה שלה שזמין בכל זמן ובכל אמצעי תקשורת – עקרונות שכבר חודש היא מתעלמת מהם לחלוטין", נכתב בהודעת המייל ששלחו ראשי ההתארגנות לאלפים מתוך 42,000 הסטודנטים במוסד. "מחייבים אותנו חודשים לפני פתיחת הסימסטר בדמי הנחיה מוגברת עבור שיעורי הנחיה שבועיים, משווקים לנו אפיקי מעבר לאוניברסיטאות אחרות שאמורים לאפשר לסטודנטים שמעוניינים בכך להתחיל בספטמבר לימודים ישירות משנה ב' באחת האוניברסיטאות האחרות – השביתה הופכת את כל אלה ללא רלוונטיים בזמן שבהנהלה מתנערים מכל אחריות לתוצאות הללו". יש לציין כי הצעד אינו זוכה לגיבוי רשמי של אגודת הסטודנטים במוסד אשר החליטה בשבוע שעבר להתערב בסכסוך אך נקטה עד כה בצעדים של מחאה עדינה ושקטה ובהם "הפגנה וירטואלית" ומו"מ לא רשמי או רציף עם ההנהלה באשר להקלות שיינתנו לסטודנטים עם תום השביתה.

יש לציין כי על אף חוות הדעת החיוביות בהם מחזיקים הסטודנטים – ספק באם בית המשפט יקבל את הבקשה לתביעה ייצוגית כבר בשלב זה: אישור עתירה שכזו עשוי להוות התערבות ולהשפיע על סכסוך העבודה במוסד, וחשוב מכך – הימשכותה של השביתה מהווה עילה בידי האוניברסיטה לעובדה כי טרם פורסמו ההקלות וההחזרים להם יזכו הסטודנטים עם סיומה.

משיטוט בפורום הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה ניתן ללמוד כי ההתארגנות זוכה לתמיכה בעיקר בזכות התסכול ההולך וגובר בקרב התלמידים במוסד מהשביתה המתמשכת ומחוסר הוודאות באשר למועד סיומה לאור התבצרות הצדדים בעמדותיהם וחוסר ההתערבות הנחושה של גורמי חוץ בנושא, ובהם משרד החינוך וועדת החינוך של הכנסת (אשר צפויה לקיים דיון נוסף בנושא השבוע). אמש פנתה נשיאת האוניברסיטה, פרופ' חגית מסר-ירון, אל כל הסטודנטים באמצעות מערכת הוידאו-קונפרנס וביקשה לעדכן אותם בהתפתחויות האחרונות במשבר – אך דבריה לא זכו לאהדה רבה מצד הצופים: "שום דבר חדש לא נאמר: אין שום מענה או עזרה אמיתית וגם לא תמיכה או הבנה", נכתב באחת מההודעות הבוקר בפורום הסטודנטים של האו"פ. "משתמשים בנו ככלי מיקוח שממשיך לממן את האוניברסיטה ומשלם אלפי שקלים לקורס בלי לקבל דבר". רבים מהתלמידים במוסד הביעו אכזבה על הצהרת הנשיאה כי לא יינתנו פקטורים וציוני "עובר" אוטומטיים לסטודנטים בעקבות השביתה.

הנהלת האוניברסיטה: "ההקלות יורחבו ותוקם ועדת חריגים"

מהנהלת האו"פ נמסר בתגובה כי הם מביעים צער רב שהסטודנטים, שאינם חלק מן הסכסוך, הם הנפגעים העיקריים משביתת מרכזי ההוראה והמנחים וכי הם קוראים לסגל ההוראה, עם תחילת הגישור, לחזור לפעילות תקינה. במוסד ביקשו להבהיר כי בשונה מאוניברסיטאות אחרות שלא פרסמו הקלות לסטודנטים עד תום השביתות שהיו בהן, שיטת הלימוד של "הפתוחה" המעודדת לימוד עצמי מאפשרת כבר כעת לתת לסטודנטים הקלות, כדי לאפשר למי שרוצים בכך לסיים את הסמסטר בהצלחה על פי לוח הזמנים המקורי, וציינו כי ההקלות שניתנו גובשו בעצה אחת עם ראשי אגודת הסטודנטים. כמו כן ציינו בהנהלה כי שיטת הלימוד באו"פ מתבססת על למידה עצמית של הסטודנטים המקבלים לביתם את כל חומרי הלימוד לפני תחילת הסמסטר.

"עם תום השביתה, נערך להשלים את התנהלות הסמסטר: יושלמו מפגשי ההנחיה, יורחבו ההקלות ותוקם ועדת חריגים לבעיות פרטניות", לשון התגובה. באוניברסיטה מזמינים את הסטודנטים לפנות באופן ישיר לנשיאת המוסד באמצעות הדואר האלקטרוני: Contact_the_president@openu.ac.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully