וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההנהגה האירנית מחויבת לאירן גרעינית"

טלי גולדשטין

24.5.2009 / 19:32

בראיון לרשת ABC, אמר מייקל מאלן, ראש המטות המשולבים בארה"ב, כי "עדיף שלא ארה"ב ולא מדינה אחרת יתקיפו את אירן"

"היעד האסטרטגי של אירן הוא השגת נשק גרעיני", כך אמר היום (ראשון) ראש המטות המשולבים של ארצות הברית מייקל מאלן בראיון לתוכנית "השבוע" עם ג'ורג' סטפנופולוס ברשת ABC. מאלן נשאל האם הערכת המודיעין האמריקאי מ-2007, לפיה אירן עצרה את תוכנית הגרעין שלה, מיושנת או פשוט לא מדויקת יותר. זאת במיוחד על רקע שיגור מוצלח של טיל קרקע-קרקע על ידי אירן בשבוע שעבר.

"אני סבור שאירן ממשיכה לצעוד במסלול הגרעין. ההנהגה שלה מחויבת לכך. אירן ערכה ניסוי טילים מוצלח בשבוע שעבר. היא ממשיכה לשפר את מערכת שיגור הטילים שלה ואת יכולת שיגור הטילים. הכוונה האירנית ברורה מאוד ואני סבור שאם תשיג את יעדה, כל האזור יסבול ובסופו של דבר, העולם כולו", ענה מאלן.

לשאלה האם הוא סבור שאירן פתחה מחדש בתוכנית הגרעין שלה, ענה מאלן כי הוא אינו יכול לדון בפרטי הנושא, "אך אני עדיין מודאג ממה שאירן עושה בלי ידיעתנו", הוסיף. המראיין המשיך להקשות על מאלן: "בשבועון 'ניוזוויק' פורסמה כתבה ממנה עולה שבמספר פעמים מנהיגי אירן אמרו דבר אחד ועשו דבר שני. הם אמרו שהם לא מעוניינים בנשק גרעיני, ושנשק גרעיני הוא לא מוסרי, אך בפועל לא כך הדבר".

"כמובן שאפשר שאירן משקרת לגבי כוונותיה", השיב מאלן, אך גם אני מוצא שזה מוזר שמדינה איסלמית המחשיבה עצמה כשומרת האיסלם, מפתחת נשק שלפי דתה הוא אינו מוסרי. מדיניות זו מוכיחה עד כמה חשוב הדיאלוג שהנשיא ברק אובמה רוצה ליזום עם אירן, במהלכו הוא מעוניין לגלות כיצד באמת חשים המנהיגים הדתיים האירנים. ממה שראיתי, אירן כן מפתחת נשק גרעיני. אני מאמין בכך בשלב זה".

לדברי מאלן, אירן תפתח נשק גרעיני במהלך שלוש השנים הקרובות. "עמיתי הישראלים מאמינים כך וגם אני", הוסיף. כשנשאל מה מדאיג אותו יותר, אירן גרעינית או מלחמה עם אירן בעקבות תקיפה ישראלית או אמריקאית, ענה מאלן: "שתי האפשרויות מדאיגות אותי. אני חושב שהשלכות תקיפה באירן בשלב זה תהיינה רציניות ביותר. כמו גם ההשלכות של אירן בעלת נשק גרעיני. משום כך, החשיבות של הדיאלוג עמה היא ראשונה במעלה. עלינו לשקול את כל האפשרויות העומדות בפנינו אך אין לנו מרחב גדול לתמרון. הדיאלוג עם אירן ייחשב להצלחה רק אם בסיומו לאירן לא יהיה נשק גרעיני".

לסיכום העניין, שאל המראיין את מאלן האם לדעתו אפשרי הדבר לתקוף את אירן צבאית בעלות סבירה של חיי אדם (אם אכן יש דבר כזה "עלות סבירה"). "לא אערוך ספקולציות על מה אפשר או אי אפשר לעשות. אני מעדיף לא למצוא את עצמי בעמדה שבה ארה"ב - או מדינה אחרת – תתקוף את אירן בשביל לעצור את תוכנית הגרעין שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully