וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות באירן: אחמדינג'ד יוצא למתקפה

עידן דורנר

24.5.2009 / 10:43

המתיחות הפוליטית באירן גוברת ככל שמתקרב המועד לבחירות לנשיאות. אחמדינג'ד מוריד את הכפפות, ויריבו העיקרי מגייס את אישתו

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק. קריינות: רועי כ"ץ)

המערכת הפוליטית באירן מוסיפה להתחמם, לקראת הבחירות לנשיאות שייערכו במדינה ב-12 ביוני. אתמול (שבת), תקף הנשיא מחמוד אחמדינג'ד את יריביו לנשיאות, הנחשבים למתונים יותר ממנו, והבטיח להפריך את טענותיהם וביקורתם הנוקבת על ארבע שנות שלטונו בעימותים הטלוויזיונים בהם הוא צפוי לקחת חלק.

אחמדינג'ד אף אמר, כי הביקורת שמושמעת כלפיו מנוגדת לחוק: "תחת חוק הבחירות, לאיש אין זכות לפגוע במתמודדים. פגיעה בתדמית של מועמד היא עבירה. האנשים האלה יכשלו כשינסו להוכיח את האשמות המושמעות נגד ממשלתי". הוא אף השווה את יריביו לכלבים: "אם אתה נסוג - הם תוקפים, אם אתה תוקף - הם נסוגים".

אחמדינג'ד שמרבה להזכיר ברטוריקה שלו את הכוח הצבאי של אירן, העלה על נס את גבורת הרוגי מלחמת אירן עירק, שלושה ימים לאחר שדיווח במהלך מסע בחירות על שיגור טיל קרקע-קרקע חדש, המסוגל לפגוע בישראל ובבסיס ארה"ב במפרץ הפרסי.

מאנדרדוג לפייבוריט

לפני ארבע שנים אחמדינג'ד סחף את אירן כשהיה המועמד שנחשב לאנדרדוג. כעת הרפורמיסטים הם אלו שמקווים לנצל את האכזבה מאחמדינג'ד ומכישלונו לשפר את חייהם של האזרחים, ליתרון שיסלק אותו מהבמה הפוליטית.

שאר המתמודדים מחפשים יחסים טובים יותר עם המערב ולהקל את המגבלות הפוליטיות והחברתיות הנוקשות מבית. הם האשימו את אחמדינג'ד בהתמקדות בסכסוך עם ישראל וארה"ב, כדי להתחמק מהדיון במצב הכלכלי הקשה.

ל-46 מיליון אירנים (מתוך 66 מיליון תושבים) יש זכות בחירה. לפי ההערכות, אם פחות מ-27 מיליון מתוכם יגיעו לקלפיות, אחמדינג'ד צפוי לנצח שוב. הוא יכול להסתמך על 13 מיליון קולות של מי שנחשבים לקיצוניים איסלמיים. אם יותר מ-30 מיליון יצביעו, סיכוייהם של יריביו מיר חוסיין מוסאבי ומהדי קארובי יגדלו.

כל המתמודדים אושרו על ידי מועצת הדת העליונה, לאחר שהוכחה נאמנותם המחולטת למנהיג הרוחני האייתולה עלי חמינאי, שקרא להצביע למועמדים אנטי מערביים, הצהרה שנתפסת כקריאת תמיכה באחמדינג'ד.

מישל אובמה של אירן

לעצרת בחירות שנערכה אתמול בטהרן הגיע קהל רב, רק שהפעם קריאות התמיכה לא היו לעבר המועמד לנשיאות מיר חוסיין מוסאבי, אלא דווקא לאשתו, זהרה רנאווארד, שרבים רואים בה מעין מישל אובמה של אירן.

מעולם בהיסטוריה של אירן לא היתה אישה בחזית קמפיין לנשיאות. אך אשתו של מוסאבי, הנחשב מתון, הולכת אחריו לכל מקום. אך אתמול רנאווארד, סופרת, מרצה ואם לשלושה, דיברה במקומו של בעלה, שערך באותה השעה מסע בחירות במקום אחר.

"אנו מביטים בה בהערצה ורוצים להיות כמוה בעתיד". אמרה אחת מ-1,200 המשתתפים בעצרת. המהפיכה האיסלמית באירן שמה קץ לתפקיד הטקסי של האישה הראשונה, שהאחרונה שנהנתה ממנה היתה המלכה פארה.

כשהיא עוטה רעלה שחורה וצעיף פרחוני, קראה רנאווארד להשיב את הרפורמות שאבדו בתקופת שלטונו של אחמדינג'ד: "אני מקווה שחופש הביטוי וחירות המחשבה לא יאסרו יותר". הקהל, שלבש את הצעבע המזוהה עם מוסאבי – ירוק, הריע לה בקול. חלק רב מהנוכחים היו מצביעים צעירים שהגיעו לשמוע במיוחד אותה.

מוסאבי, ראש הממשלה לשעבר, מהווה איום על אחמדינג'ד. הוא זוכה לקרדיט על האופן בו ניהל את הכלכלה במהלך שנות המחלמה עם עירק. במהלך סוף השבוע הממשלה חסמה את הגישה לאתרי הרשתות החברתיתי כמו פייסבוק, בו למוסאבי יש פרופיל עם 5,000 מעריצים. מי שניסה להיכנס לאתר נתקל בהודעה:" הגישה לאתר זה חסומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully