וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "איבדנו את דרכנו במלחמה בטרור"

עידן דורנר

21.5.2009 / 17:58

נשיא ארה"ב העביר ביקורת חריפה על השיטות שנקט קודמו בתפקיד, ואמר כי הקמת גוואנטנמו והשימוש בעינויים מנוגדים לערכי ארצו

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נעמה דרור)

נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר היום (חמישי) בנאום שנשא בארכיון הלאומי בוושינגטון, בו נשמרים מגילת העצמאות, החוקה ומגילת הזכויות של ארה"ב, כי במהלך שמונה שנות כהונתו של קודמו בתפקיד ג'ורג' בוש, ארה"ב איבדה את דרכה במלחמה בטרור, משום שפעלה בניגוד לערכיה ונגד מוסדותיה. לדבריו, "עלינו לשמור על ערכינו לא רק משום שזה הדבר הנכון לעשות, אלא משום שזה מחזק את ארצנו ושומר על ביטחוננו".

אובמה העביר ביקורת חריפה על ההחלטה להקים את מתקן הכליאה לחשודים בטרור בגוואנטנמו, ועל השימוש בעינויים בחקירתם. לדבריו, "גוואנטנמו חיזק את אויבנו ולא שיפר את ביטחוננו. שיטותיו של ממשל בוש למלחמה בטרור לא היו יעילות והרחיקו את האומה מבעלות בריתה".

הוא הוסיף כי שיטות חקירה כמו הווטרבורדינג, (שיטה בה שופכים על ראשו של העצור מים, כדי לדמות טביעה), "הפחיתו מחשיבות החוק בארה"ב, בודדו את ארה"ב בעולם, שימשו ככלי לגיוס טרוריסטים והגביר את רצון אויבינו להילחם בנו, ובמקביל הפחית את רצון האחרים לשתף איתנו פעולה". לדבריו, "לא נוכל לשמור על ביטחוננו אם לא נשמור על הערכים שלנו".

"מתחייב לסגור את גוואנטנמו"

נשיא ארה"ב חזר על התחייבותו לסגור את מתקן הכליאה בגוואנטנמו, והבטיח לכבד את ההתחייבות שקיבל על עצמו בשבוע הראשון שלו בתפקיד, לסגור אותו בתוך שנה. יום לאחר שהסנאט, הנשלט על ידי רוב דמוקרטי, מנע העברת כספים לתכנית לסגירת מתקן הכליאה, עד שיובהר מה בדיוק בכוונתו לעשות עם 240 העצורים הכלואים בו.

לדבריו, ארה"ב הצליחה להרשיע רק שלושה מהעצורים בשבע השנים האחרונות. הוא התחייב כי מי שעדיין מסכן את ביטחונה של ארה"ב לא יצא לחופשי, אך הבהיר כי יהיה עליהם להישפט בתחומי ארה"ב בבתי משפט פדרליים, ולרצות את עונשם בבתי הכלא המאובטחים במדינה. הוא הוסיף כי כ-50 מתוכם יועברו לארצות אחרות.

אובמה דחה את הקריאות, שהושמעו על ידי חלק מעמיתיו הדמוקרטים, להקים ועדת חקירה שתחקור את מדיניות בוש בנושא המדיניות למניעת טרור, בטענה שלא תצמח מכך כל תועלת."דחיתי הקמת ועדה שכזאת משום שאני מאמין שהמוסדות הדמוקרטיים שלנו חזקים דיו כדי לטפל בכך. הקונגרס יכול לבחון פגיעה בערכים שלנו".

צ'ייני לא נשאר חייב

במקביל, סגן נשיא ארה"ב לשעבר דיק צ'ייני, אחד מהתומכים הנלהבים בממשל בוש בהקמת גוואנטנמו ובשימוש בעינויים בחקירות נגד חשודים בטרור, ביקר את המדיניות של אובמה בנושא. בנאום שנשא מייד לאחר סיום דבריו של אובמה אמר צ'ייני, כי החלטתו של הנשיא לאסור שימוש בשיטות נוקשות היא "לא חכמה, במקרה הטוב".

לדבריו, "זה חסר אחריות, צדקני ויהפוך את אזרחי ארה"ב לפחות בטוחים". על ההחלטה לסגור את גוואנטנמו אמר: "הממשל מצא שקל לקבל שבחים באירופה על כך, אך קשה למצוא אלטרנטיבה שתשמור על האינטרסים של ביטחונה של אמריקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully