וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטון מחאתי

אייל דץ

21.5.2009 / 13:48

תושבים באזור רעננה גילו שעומדים להקים מפעל לייצור בטון בקרבת ביתם וללא ידיעתם. כעת הם נאבקים במה שלטענתם יביא לזיהום אוויר, חסימת צירי תנועה וירידת ערך הנכסים

מפעל בטון מזהם שיגרום לתנועת מערבלי בטון באזור ויסכן את ילדי הגן הסמוך אליו. זהו הסיוט שממנו חוששים קבוצת תושבים המתגוררת ביישוב רמות השבים ובעיר רעננה. לטענתם, המהלך של הקמת מפעל הבטון סמוך לביתהם, נערך בחשאי, מבלי שוועדי היישובים והתושבים עודכנו. ביום ראשון הקרוב תקיים הוועדה המקומית לתכנון ובניה דרום השרון דיון שבסופו יקבע האם אכן יוקם מפעל הבטון.

הקמתו הצפויה של המפעל הכתה בהלם את התושבים. לטענתם תושבי רמות השבים, היישוב הקרוב ביותר למפעל העתידי (220 מטר), "ראש המועצה מוטי דלג'ו, המכהן במסגרת תפקידו גם כראש הועדה לתכנון ובנייה דרום השרון, אישר את הקמת המפעל וניסה אף באופן מוזר ותמוה בניגוד לאינטרס של התושבים אותם הוא מייצג ולבריאותם הוא צריך ואמור לדאוג, להעביר את ההחלטה לוועדה המחוזית לתכנון ובניה, מבלי שניתן לתושבים זמן להגיש התנגדותם בוועדה המקומית".

התושבים חוששים כי הקמת המפעל תביא הן לעלייה בזיהום האוויר והן לעומס תנועה גבוהה באזור. לצורך כך הם שכרו את שירותיהם של שני מומחים: המתכנן האקולוגי, אלדד שרוני שקבע כי "פליטת החומר האבקתי של המלט עלולה לגרום למטרד סביבתי קשה", ואת ד"ר עו"ד יוסף פרוכטמן הנחשב לאחד המומחים הבולטים בישראל בנושא התכנון והבנייה, שהעריך כי חברת מע"צ לא תוכל לאשר את הכניסה והיציאה ממפעל הבטון במקומו הנוכחי לכביש 4 לאשר מבלי לסכן את התנועה.

התושבים מתכוונים להגיש לוועדה דו"ח הקובע כביש 4 עשוי להיחסם לתנועה וכי חיי התושבים עשויים להשתנות. לטענתם, הם מתכננים תביעות על ירידת ערך נכסיהם, ומביעים חשש מתאונות דרכים עקב כך שהכבישים לא בנויים לגודש תנועה כזה של משאיות ענק השקולות ל 1000 כלי רכב. מאחר והכניסה לכביש 4 לא תתאפשר במהלך הבנייה צופים שהכניסות יהיו מהרחובות הסמוכים, דבר שיביא לסתימת צירי התנועה של רעננה, הוד השרון ורמות השבים.

"הכל נעשה בהסתר"

עו"ד רינה לפידות, חברת מטה המאבק, מוותיקות רמות השבים ומי ששמשה בעבר בתפקיד מזכיר המועצה המקומית רמות השבים אמרה לקראת הדיון כי "אני מגנה את המהלך שהינו שערורייתי בלשון המעטה. רמות השבים הינו ישוב בעל צביון כפרי אשר אינו מכניס עסקים ותעשיה קלה לחצרות הבתים. על פי הנוהג, אין המועצה האזורית מאשרת תוכניות בנייה שלא עברו התייחסות של הוועד המקומי וכאן המידע לא הועבר לאיש." לדבריה, "נראה שגם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, בניגוד לנוהג, לא דנה בנושא אלא העבירה אותו ישירות לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה והכל בהסתר". עם זאת, לפידות אופטימית לגבי תוצאות המאבק: "המזל הגדול שלנו הוא שהוועדה המחוזית הבינה כנראה שמשהו כאן לא תקין, ולכן הורתה להחזיר את התיק לוועדה המקומית, כדי שהתושבים שבריאותם ובריאות ילדיהם בסכנה יוכלו להביע בצורה מסודרת את התנגדותם כחוק. אין לנו ספק כי אם הטיעונים שלנו ושל המומחים שבדקו את הנושא יישמעו באופן אמיתי המפעל המזהם לא יקום" .

תגובות עריית רעננה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה

בתגובה לטענות התושבים מסרה מהנדסת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה דרום השרון, האדריכלית קטי שנן כי "לוועדה המקומית הוגשה בקשה להיתר שעיקרה הקמת מפעל בטון ומתחם עבודה לצורך סלילת כביש 531. הבקשה הוגשה על ידי הקבלן המבצע 'שפיר הנדסה' ודבר הבקשה פורסם להתנגדויות בהתאם לחוק התכנון והבנייה. עד כה הוגשו מאות התנגדויות לבקשה. הבקשה תובא לדיון בשבוע הבא בועדת המשנה לתכנון ולבנייה. ועדת המשנה זימנה את מתנגדי התכנית לדיון ובסיומו תקבע את עמדתה".

מעיריית רעננה נמסר בתגובה כי "העירייה פנתה אל יו"ר המועצה האזורית דרום השרון, בעקבות התכנון להקים מתקן נייד ליצור בטון באזור המחלף העתידי של כביש 531, עם כביש 4.
בפנייתה, ביקשה העירייה כי כל אישור או מתן הסכמה להקמת המתקן במיקום זה, יותנו בהתחייבות של מע"צ ושל החברה המפעילה את המתקן, כי לא ישונע כל חומר גלם או בטון מוכן מהמתקן ואליו דרך כבישים סלולים בתחום רעננה, לרבות ובמיוחד שלא דרך רחוב פרדס משותף או כל רחוב ודרך הניצבים לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully