וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמה המלחמה בסרי לנקה, החל הקרב על עתידה

טלי גולדשטין

21.5.2009 / 14:43

מלחמת האזרחים, מהארוכות בהיסטוריה, הסתיימה. אך בעיות קשות עדיין עומדות בפני הממשל, כשהראשונה בהן היא שוויון למיעוטים

לאחר מלחמת אזרחים בת רבע מאה, נשיא סרי לנקה מהינדה רג'אפקסה צריך עתה לבדוק את התיאוריה שלו, לפיה ניצחון צבאי על הטרור הוא צעד ראשון לקראת מיגור הטרור מהשורש. נרגש כולו מניצחון הצבא על המורדים הטמילים, רג'אפקסה הציע להתפייס עם המיעוט הטמילי בנאומו ביום שלישי: "ברגע זה של ניצחון, חשוב להבין כי יש לנו אחריות גדולה שלא לקבל את הפתרון הצבאי כפתרון הסופי", אמר הנשיא. "זהו הכרח להעניק לאנשים אלו את החופש לו הם זכאים בכל חלקי המדינה", הוסיף.

אחרי מלחמת אזרחים מהארוכות בתולדות ההיסטוריה, סרי לנקה כיום היא מדינה מפולגת ומצולקת, עם קולות קיצוניים משני קצוות הקשת הפוליטית, המנווטים את מסלולה. רג'אפקסה בן ה-63 צריך להתמודד עם האתגרים הגדולים שעומדים עתה בפני המדינה.

הטמילים רוצים עצמאות

הנמרים הטמילים נאבקים למדינה נפרדת בצפון ובמזרח סרי לנקה, במסגרת מלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של יותר מ-70 אלף בני אדם. למעשה, שורשי ההתקוממות הטמילית החלו עוד ב-1948, השנה בה המיעוט הטמילי בסרי לנקה איבד את מעמדו המועדף כשבריטניה העניקה את השלטון לרוב הסינהלי יחד עם עצמאות המדינה.

בשנות ה-70 הוקם ארגון "נמרי השחרור של טמיל אאלם" (אאלם הינו השם הטמילי לסרי לנקה), שמוכר בעיקר בכינוי "הנמרים הטמילים", על רקע התסכול הגובר והולך של האוכלוסייה הטמילית מאפלייתם לאורך שנים בידי הממשלות המקומיות. הארגון מוכר כארגון טרור בידי רוב מדינות העולם, וידוע כזה שהביא לעולם את פיגועי ההתאבדות. מאז 1983 השתוללה בסרי לנקה מלחמת אזרחים, שככל הנראה הגיעה לקיצה השבוע.

תנו לפוליטיקה לדבר ולא לנשק

הנמרים הטמילים הודיעו בתחילת השבוע על הפסקת אש חד-צדדית במלחמה נגד הצבא. זאת, לאחר שהמורדים ספגו תבוסה במלחמתם בת 26 השנים. הצבא השתלט על כל רצועת החוף לראשונה מאז פרצו הקרבות בשנת 1983. בכך נחסמו כל דרכי המילוט של המורדים. תוך פחות משלוש שנים הצבא השתלט על 15 אלף קמ"ר שהיו בשליטת הנמרים. לאחרונה דחתה הממשלה קריאות להפסקות אש שהוצעו כדי להגן על חיי האזרחים. הנשיא רג'אפקסה הכריז על ניצחון על הנמרים אחרי שהצבא הרג את מנהיגם ולופילאי פרבקראן.

"מה שחשוב כעת הוא ההסכם הפוליטי", אמר ראג'ה הולה, מומחה לזכויות אזרח. הענקת סמכויות פוליטיות למיעוט הטמילי יחד עם הצורך להבטיח שהם לא ישובו לאלימות גרילה ופגועי התאבדות הם הדרך להצלחה וליציבות פוליטית. במסגרת הפשרות, על ממשלת סרי לנקה לצמצם את הבדיקות הביטחוניות שעוברים בני המיעוט הטמילי מדי יום ביומו – דבר שאינו מאפשר החלמה מלאה.

לדברי רוברט בלייק, שגריר ארה"ב היוצא בסרי לנקה, על סרי לנקה לעבוד קשה בשביל ליישם מדינות של שוויון. "על מנת להשיג התחלה חדשה מוצלחת ולהבטיח מיגור מוחלט של הטרור, יש לנקוט בצעדים נועזים כגון חלוקת שלטון ולהבטיח שלכל הקהילות החיות בסרי לנקה יהיה עתיד של תקווה וכבוד", הוסיף.

מבקרי השלטון במדינה מאשימים את הממשלה בדיכוי כל ניסיון התנגדות בשם המאבק בטרור. בתגובה, התחייב רג'אפקסה לערוך בצפון סרי לנקה בחירות מהר ככל האפשר. בעיה אפשרית שתעמוד בפניו היא העובדה שרוב תושבי האזור, מעל 250 אלף אנשים, חיים כעת במחנות פליטים בעקבות הלחימה המתמשכת.

מפקד הצבא הגנרל סארת פונסקה ושר ההגנה גוטאביה רג'פאקסה אמרו כי יישמו מעתה אסטרטגיה שתזכה לתמיכת התושבים האומללים באזור הצפוני. לדברי סקוט הריסון, מומחה לאסטרטגיה של אזור האוקיינוס השקט, "מה שחשוב זה מה עושים כשהירי נפסק. ההצלחה תלויה בניהול הסכמי הפיוס והשיקום", אמר. נשיא סרי לנקה הבטיח להביא "אביב צפוני" שיכלול שיקום מחדש, בניה והשקעות באזורים שהיו בשליטת המורדים הטמילים בעבר. כדי לשלם בעבור תוכניתו, הוא מסתמך על כסף זר, אותו הוא עלול להתקשות לקבל, על רקע קריאות המערב לפתוח בחקירה לגבי פשעי מלחמה במהלך המתקפה האחרונה על המורדים בחודשים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully