וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השליחות הקטלנית של המושל שוורצנגר

טלי גולדשטין

21.5.2009 / 9:57

כלכלת קליפורניה קורסת, בדומה לכלכלה האמריקאית כולה, וניסיונות ארנולד שוורצנגר לשקמה נתקלים בהתנגדות עזה מצד הבוחרים

הקריירה הפוליטית של מושל מדינת קליפורניה ארנולד שוורצנגר עומדת לעלות בלהבות לאחר שאמש (רביעי) ציבור הבוחרים במדינה הפנה לו את הגב. חבילת הסיוע שהציע שוורצנגר על מנת לאזן את תקציב כלכלתה הקורסת של קליפורניה, נדחתה ברוב קולות – צעד המהווה שפל חדש בקריירה השניה של השחקן והשרירן.

שוורצנגר בן ה-61 מתמודד עם גירעון תקציבי שעבר את 21.3 מיליארד דולרים והעלול להסתכם ב-40 מיליארד דולר בשנת הכספים הנוכחית והבאה ומערכת פיננסית שלא מסוגלת להשתקם מאז נכנס לתפקיד לפני שש שנים. ההכנסה האישית במדינה התכווצה בפעם הראשונה מאז 1938 על רקע המיתון ושיעור אבטלה דו-ספרתי.

חלומו של שוורצנגר לרוץ לבית הלבן – שהיה יכול להתממש אם היה מבוטל האיסור בחוקה על התמודדות של ילידי מדינות זרות– התפוגג עתה לחלוטין ואפשרי מאד שהמושל ינטוש את הפוליטיקה כשיעזוב את תפקידו ב-2011. "כהונתו של שוורצנגר היתה אמורה להידמות לסרט פעולה. כעת היא סרט אסונות", אמר ג'ון פיטני, מומחה למדעי המדינה.

ציבור הבוחרים בקליפורניה לא אהב את פרטי התוכנית שהציע שוורצנגר – העלאות מס, הגבלה על ההוצאה אישית, מכירת אג"ח מגובות ברווחים ממכירות כרטיסי לוטו והגדלת המס על מכירות מוצרי טבק והמס לעשירי המדינה – והענישו את המושל על כך שאילץ אותם לגשת שוב לקלפיות זמן כה קצר אחרי הבחירות לנשיאות. מתוצאות הבחירות המיוחדות עלה כי מעל ל-60% מהבוחרים דחו את חמש הצעות התקציב שעמדו על הפרק. הצעה שישית האוסרת על העלאות מס לעובדים ציבוריים אושרה על ידי 74% מהבוחרים. שוורצנגר, הציע בעבר לקצר את שנת הלימודים במדינה כצעד אחד לקראת סגירת גירעון תקציב המדינה.

"פעלתי לקראת השלמת הרפורמה הזו מאז נבחרתי ב-2003 ואמשיך לפעול בעדה. איננו יכולים לאפשר גירעון תקציבי כזה", אמר שוורצנגר אחרי שנספרו הקולות ותבוסתו היתה ברורה לכול. שוורצנגר הזהיר בעבר כי כישלון להעביר את החבילה הפיננסית יוביל לצמצום במגזר הציבורי. לדבריו, הוא ייאלץ לשחרר 40 אלף אסירים מבתי הכלא או לפטר 51 אלף מורים אם המצביעים ידחו שלוש הצעות לאיזון התקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully