וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת כיסוי

אורינה סוסק

21.5.2009 / 9:44

חיפוי הקרקע אולי עלול להיראות כמו לכלוך מיותר, אבל מדובר בשיטת גינון אקולוגית קלה ויעילה, שיכולה לחסוך עד 70 אחוז מים. האדמה כבר מוסרת תודה

אדמה, במצב הטבעי והבריא שלה, איננה נראית. בטבע, מלבד באזורי קצה אקלימיים קשים כמדבר או אזורים ארקטיים, האדמה תמיד מכוסה. בין אם בסלעים, חצץ, או כל חומר טבעי אחר, בין אם בצמחיה חיה או בצמחיה מתה, כמו הרי הגליל המצהיבים כעת. אדמה חשופה תופיע ברוב אזורי האקלים כמעט אך ורק בעקבות השפעת האדם.

בשיטת הפרמקלצ'ר, כמו גם בפרקטיקות אקולוגיות אחרות, מרבים לחקות את תכונתה הביישנית הזו על ידי חיפוי מכוון של הקרקע. החיפוי מיועד לצמחים צעירים וקטנים. מרבית הצמחים הגדולים והבוגרים פשוט "מחפים את עצמם", כלומר, יש תחתם שטיח בריא וחיוני של עלים שהוא חלק בלתי נפרד ממחזור חייהם ומחזור החיים בקרקע. תפקידנו הוא פשוט לא לסלק אותו.

למה בכלל צריך חיפוי (mulch) ומה היתרונות והתפקידים שלו?

קודם כל והכי חשוב, במצבינו המיובש, חסכון במים. החיפוי פשוט מכסה את הקרקע, יוצר סביבה לחה ומונע אידוי. החיסכון במים בתנאים מסוימים יכול להגיע עד שבעים אחוז(!) הסימנים הלבנים על האדמה ליד הטפטפות בקרקע לא מחופה הם מלח. זוהי המלחת קרקע כתוצאה מאידוי, תופעה בעייתית לאורך זמן, שמוקטנת מאד על ידי חיפוי.

החיפוי מפחית במידה רבה הצצה ושגשוג של עשבי בר בלתי רצויים, מכיוון שהוא מחשיך את הקרקע. בנוסף, הוא מווסת את טמפרטורת הקרקע ושומר אותה תמיד קרובה יותר לאופטימלי: הוא יוצר עליה צל קריר בקיץ ושמיכה בחורף.

עוד תפקיד מרכזי של החיפוי, הוא הדישון. את הקומפוסט טומנים באדמה עם השתילה והזריעה ואת החיפוי מפזרים מעל. הקומפוסט הוא חומר אורגני מפורק והחיפוי הוא חומר אורגני יבש במצבו הגולמי, שפשוט מתפרק לאיטו, חודר לקרקע בהדרגה ומזין בה את המוני האורגניזמים והמיקרו אורגניזמים האחראים על בריאותה ופוריותה. החיפוי נעלם בהדרגה וצריך לחדש אותו כפעמיים בשנה.

כן, זה כל כך קל

החיפוי הוא פעולה פשוטה של כסוי הקרקע בחומר אורגני יבש כגון קש, כסחת דשא, עלים יבשים וכו'. תוכלו להשיג בקלות ובחינם חומר חיפוי מהגינה שלכם, של השכנים או מערימת איסוף הגזם הציבורית הקרובה לביתכם.

פחות מתאימים כחיפוי הם מחטי אורן ועלי אקליפטוס או אגוז פקאן, כי הם מכילים חומרים מונעי נביטה. יש להמנע גם משימוש בעשב קצור שכבר הבשיל זרעים כדי לא לקבל המון צמחית בר בגינה. ניתן גם לרכוש במשתלות חומרי חיפוי לא אורגניים כטוף או חלוקי נחל, שמקיימים את רוב היתרונות של חיפוי אורגני, אבל הם יקרים וכל הכרייה וההובלה האלה הן לא בדיוק אקולוגיות ולפעמים מזיקות לסביבה.

יישום החיפוי הוא פעולה פשוטה וקלה של הנחת החומר היבש סביב כל צמח ששותלים בעובי של עשרה עד עשרים ס"מ. אם יש מספיק חומר, רצוי לחפות כליל את כל אדמת הגן החשופה.

אל תשאירו אותה חשופה ופגיעה

חומר אורגני הוא אוצר בגן, עדיף תמיד להשאיר כמה שיותר ממנו בפנים ואף להביא עוד מבחוץ, ההפך ממה שנהוג לרוב בגינון ה"רגיל". גרוף קפדני של עלים יבשים מעל אדמת הגן החשופה, אריזתם בשקית אשפה בלתי מתכלה והשלכתם אל הרחוב כדי שמשאיות רועשות ומסריחות יצטרכו לפנות אותם הרחק ולאחר מכן אף להוציא כסף על עוד דשנים ועוד מים – הרי זה משול לחליבת הפרה, שפיכת החלב לנהר ורכישה של מזון מלאכותי מיובא עבור העגל.

מי שרגיל מאד לסגנון גינון פורמלי ונקי עם אדמה חשופה ומגורפת עלול לחוש חוסר נוחות למראה ה"לכלוך" הזה בגן ולא להבין את הקטע, לוקח זמן להתרגל. אבל יחד עם הניסיון מבינים את התועלת ואת חוכמה של חיפוי האדמה, עם הזמן משתנה גם הטעם האסטטי של מי שמתנסה בגינון אקולוגי: גן מחופה נראה לו טבעי, בריא ונעים לעין ואדמה חשופה נראית לו פגיעה ושברירית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully