וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגינים בסרביה לביידן: "אתה חלאה נאצית"

טלי גולדשטין

20.5.2009 / 20:12

על רקע תמיכתה של ארה"ב בעצמאות קוסובה, הפגינו ימניים קיצוניים נגד סגן נשיא ארה"ב שהגיע לביקור בבלגרד. "לך הביתה"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

פוליטיקאים ימניים קיצוניים בפרלמנט הסרבי קיבלו היום (רביעי) את פניו של סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בקריאות גנאי על רקע היותו תומך אדוק בעצמאות חבל קוסובה. ביידן הגיע לבלגרד לביקור ועם הגעתו לפרלמנט, המתינו מפגינים באלו הקריאות: "ביידן, חלאה נאצית, לך הביתה".

המפגינים, חברי מפלגות הימין הקיצוני המחזיקים בחמישית מהמושבים בפרלמנט בן 250 המושבים, הדביקו שלטים המכנים את ביידן "פשיסט". דרגן טודורוביץ', המנהיג הזמני של מפלגת האופוזיציה "המפלגה הרדיקלית", אמר כי ביקורו של ביידן הוא "היום העצוב ביותר בתולדות סרביה".לדבריו, "ארה"ב מייצגת את כל הדברים הרעים שפגעו בעם הסרבי וההשראה הגיעה מביידן", הוסיף.

מטרת ביקורו של ביידן בסרביה הוא לפתח יחסים הדוקים ובריאים יותר עם המדינה הקומוניסטית לשעבר. מטוסים של חיל האוויר האמריקאי לקחו חלק במתקפת נאט"ו נגד סרביה ב-1999, ששמה קץ לדיכוי המיעוט האלבני בחבל קוסובה על ידי ממשל הנשיא סלובודן מילושביץ'. בסכסוך

ב-17 בפברואר 2008, הכריז ראש ממשלת קוסובה (דאז קוסובו) האשים תאצ'י על עצמאות החבל, לאחר תשע שנים של התקוממות אלבנית, התערבות חיילי נאט"ו לטובתם, סכנת טבח של הכוחות הסרבים בהם, וכמעט חצי מאה תחת ריבונות סרבית. המדינה הבלקנית החדשה להכרה בינלאומית בידי ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה, ומדינות אחרות, כאשר רוסיה וסרביה הודיעו כי הן רואות בהכרזה מעשה בלתי חוקי, בתמיכת מדינות כגון ספרד וסין.

ב-1989, נשיא סרביה סלובודן מילושביץ' הצליח לצמצם את המעמד האוטונומי של קוסובה באופן משמעותי על ידי שימוש בשיטות הפחדה ומהלכים פוליטיים, והחל בדיכוי האוכלוסייה האלבנית. האלבנים הגיבו בהקמת תנועת בדלנית לא אלימה במטרה להשיג עצמאות. ב-1990, הפרלמנט של קוסובה הכריז על קוסובה כרפובליקה של קוסובה. הכרזת העצמאות של קוסובה הוכרה אז רק על ידי אלבניה.

ב-1996, פרצה מלחמת קוסובו, כשצבא הגרילה האלבני, צבא השחרור של קוסובו (KLA ), החל להתנגד לכוחות הביטחון הסרבים והיגוסלבים. עד 1999, כמיליון אלבנים נאלצו לברוח או נמלטו על נפשם מקוסובה. למעלה מ-11 אלף בני אדם נהרגו במלחמה. ב-1999, הושמה קוסובה תחת מנהל זמני של האו"ם. מעל 200 אלף סרבים ברחו מקוסובה כשהכוחות הסרבים עזבו. קוסובה ערכה את הבחירות החופשיות הראשונות בסוף 2001 וכאמור, ב-2008 הוכרזה באופן רשמי כמדינה עצמאית.

רשויות סרביה תגברו את האבטחה לקראת ביקור ביידן, שאמור להגיע גם לבוסניה ולקוסובה. הממשלה הפרו-מערבית בסרביה מעוניינת לשפר את היחסים עם וושינגטון, אך היא מתעקשת כי לעולם לא תכיר בעצמאות קוסובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully