וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ורוסיה בדרך להסכם גרעיני חדש?

20.5.2009 / 17:37

נציגי המעצמות נפגשים במטרה להפחית את כמות הנשק הגרעיני שברשותן. על השולחן: מערכת ההגנה האמריקנית מפני טילים

סבב השיחות הראשון במסגרת המגעים להפחתת המאגר הגרעיני של ארצות הברית ורוסיה הוגדר היום (רביעי) על ידי דיפלומט רוסי כ"מוצלח ויעיל". שתי המעצמות פתחו אתמול בשיחות במטרה לגבש אמנה חדשה למניעת הפצת נשק גרעיני. זאת, כיוון שתוקפה של האמנה הנוכחית START יפוג בדצמבר הקרוב.

מתפרקות מהגרעין

לדברי נשיא ארצות הברית אובמה ונשיא רוסיה דימיטרי מדוודב, במסגרת האמנה החדשה יש לצמצם את מלאי הנשק הגרעיני בשתי המדינות ל-1,700-2,200 ראשי נפץ עד 2012. עם זאת, מדוודב אמר בעבר בהתייחסו לשיחות כי לרוסיה מספר תנאים לגבי האמנה החדשה, כגון איסור הצבת מערכת ההגנה האמריקנית מפני טילים במזרח אירופה.

על ההסכם הראשוני, START, חתמו הנשיא ג'ורג' בוש האב ועמיתו דאז נשיא רוסיה מיכאיל גורבצ'וב, תומך הפרסטרויקה. בשיא המלחמה הקרה בין ארה"ב לברית המועצות היו בבעלות שתי המדינות מעל ל-30 אלף ראשי נפץ גרעיניים. בתחילת שנות ה-60 החלו שיחות בין שתי המעצמות לגבי מציאת דרכים להאט את מרוץ ההתחמשות והגבלת מלאי הנשק. בין 1969 ל-1979, נערך משא ומתן בין שתי המדינות שמטרתו הייתה להגביל את התרחבות מלאי הנשק.

בשלהי שנות ה-80 נרשמה האצה במו"מ. הסכם על צמצום של 30% במלאי הנשק הגרעיני נחתם במוסקבה ביולי 1991 – היא אמנת סטארט הראשונה. על רקע התקרבות תאריך התפוגה בדצמבר, עלו הצעות לחידוש האמנה, שגברו עם בחירת ברק אובמה לנשיא ארה"ב בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully