וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה הגאה צועדת וחוטפת מכות

דניאל זילברברג

20.5.2009 / 15:35

וגם: חברי אחוזת בית בוחרים שם לעיר, ותיאטרון האהל מעלה הצגת בכורה. פרק נוסף של השבוע לפני - לרגל מלאת 100 שנים לתל אביב

1910 - בוחרים שם לעיר

21.5.10 - חברי אחוזת בית החלו בדיונים קדחתניים בנוגע לשמה של העיר החדשה עוד כשעלה הרעיון להקים עיר עברית מחוץ לחומות יפו. לבסוף היה זה מנחם שינקין שהעניק לעיר את שמה, ונימק את הצעתו כך: "תל שבו פורחים ניצני אביב… בשם זה הביע מנהיגנו הרצל את תקוות עתידנו בארץ ישראל".

חברי הקוצה התכנסו לישיבה מיוחדת במטרה למצוא שם לעיר. שמות נוספים שהוצעו היו "הרצליה", "נווה יפו" , "יפה החדשה", "אביבה", "עבריה", "נוף יפו" , וגם השם שכולו אומר צניעות ומודעות עצמית - "יפהפייה". השמות הועלו להגרלה ו-25% הצביעו עבור השם "תל אביב". איזה מזל.

1926 - תיאטרון האהל מעלה הצגת בכורה

19.5.26 - תיאטרון האהל מעלה הצגת בכורה, בה הציגו שבעה קטעים מתוך סיפורי י.ל. פרץ בעיבודם של אברהם שלונסקי ומשה הלוי. שנה קודם לכן הלוי, לשעבר איש הבימה, החליט כי ברצונו להקים תיאטרון עברי ארץ ישראלי והחל לחפש שחקנים מגדודי פועלי העבודה. הוא ערך אודישנים ובחר מספר שחקנים להקמת התיאטרון שבבוא היום הפך להיות תיאטרון האהל.

התיאטרון עבר במשך השנים גלגולים ושמות רבים. הוא התנהל כקולקטיב ששילם משכורות לשחקניו באמצעות ארוחות, ופורק סופית ב-1966 אחרי 40 שנות פעילות, עקב קשיים תקציביים.

1998 - מצעד וויגסטוק מעורר מהומות בעיר

22.5.98 - מצעד הוויגסטוק הישראלי נערך בגן העצמאות. הוויגסטוק, מצעד הומואים ולסביות, החל את דרכו בשנות ה-80 בניו יורק. ב-1995, כעשור אחרי שהחל בארה"ב, החליט ארגון ב.ל.ה דואגת, (ביסקסואלים, לסביות והומואים) לארגן מצעד התרמה לטובת הגברת המודעות לאיידס בקרב חברי הקהילה. האירוע קרם עור וגידים, וב-1998 המארגנים הישראלים, בשיתוף עם מארגנים אמריקאים, הצעידו מלכות דראג ושאר חברי הקהילה ברחבי העיר, במצעד שיצא מגן העצמאות.

המצעד לא עבר בשלום - מתנגדים רבים עמדו בצידי הכביש וקיללו את הצועדים. כשהמשטרה הגיעה להרגיע את הרוחות פרצו מהומות אלימות בין הצועדים לבין השוטרים שבאו לעצור את המצעד עקב תלונות השכנים וחילול שבת. כ-3000 צועדים זעמו על ההחלטה וחסמו כבישים בבן יהודה. המשטרה החליטה לבסוף לאפשר להם להמשיך לצעוד אך ניתבה את המסלול לכיוון כיכר רבין, שם חיכו להם מפגינים רבים.

בסרט שתיעד את האירוע ניתן לראות כי הציבור התל אביבי השמרני עדיין לא ידע כיצד להתמודד עם הקהילה ההומו-לסבית, ואפילו השוטרים חבשו כפפות גומי, דבר שעורר סערה תקשורתית. כחודש אחרי החל מצעד הגאווה, חגיגה שהפכה למסורת תל אביבית.

השנה יערך המצעד ב-12 ביוני כחלק מחודש הגאווה בסימן חגיגות ה-100 לתל אביב. הצועדים ייצאו מכיכר רבין בשעה 13:00, וימשיכו עד חוף גורדון. בסיומו יערכו מסיבות ברחבי העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully