וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוי לא, מיצי מקנא

ריבי מאיר וריני חביב-עמירן

20.5.2009 / 16:35

איך מקרבים בין חתול לגור כלבים חדש, ומה עושים עם חתול שתוקף עיניים? ריבי מאיר וריני חביב-עמירן, מומחיות לטיפול התנהגותי לחתולים, עונות לשאלות שלכם

החתול שלי, בן 5, רגיל לבעלי החיים שאיתנו בבית (יש כמה). לאחרונה צירפתי למשפחה גורת כלבים בת 4חודשים, מאוד נמרצת אנרגטית ורוצה לשחק עם כולם, כולל החתול. החתול לא אוהב את זה. הוא מתרחק והחל לעשות את צרכיו על השיש במטבח. מה לעשות? אנחנו לא רוצים למסור אותו

אין כל צורך למצוא בית חדש לחתול ובוודאי לא לנטוש אותו. הוא חלק ממשפחתכם ויש לו בעיה, מפני שגורת הכלבים מאיימת עליו, או כך הוא מרגיש. אנא – זה הזמן לתת לחתול את כל האהבה שאתם חשים כלפיו, גם כשהוא לא עושה מעשה שאיננו נראה לכם. עשיית צרכים מחוץ לארגז החול, תמיד מרמזת ויותר מכך – על לחץ כבד בו החתול נמצא.

אנא, אל תשפטו אותו לחומרה ובפזיזות אלא הבינו שזו הדרך היחידה בה הוא יכול לומר לכם "אני מבקש עזרה" בבקשה. קשה לי ויש לי בעיה. אני יודע שאולי זה לא נראה לכם כך, אך אני סובל ומבקש עזרתכם!" זה הזמן להפגין המון אהבה, סבלנות, סובלנות וחמלה כלפי החתול. עם כל הכעס, מומלץ לא לסגור אותו בשום פנים ואופן , לא לכעוס עליו, לא לצעוק ובוודאי לא להכות או להשתמש בכל אלימות שהיא, לא מילולית ולא פיזית- זה רק יחמיר המצב.

מה כן לעשות? ראשית, לקחת החתול לבדיקה אצל הווטרינר. ייתכן ובשל הלחץ שהוא חווה בעקבות הכנסת הגורה לטריטוריה שלו הוא חטף דלקת ואז הוא מסמן לכם על כך בעשותו הצרכים במקום לא סביר. והיה והכל טוב פיזיולוגית עם החתול, דאגו להרחיק את גורת הכלבים הנמרצת מהחתול לגמרי למשך זמן מה, בערך שבוע. דאגו שהיא תהיה בחדר נפרד, עם הרבה מאד אהבה, טיולים מחוץ לבית ותשומת לב ובאותו הזמן תנו לחתול אפשרות להסתובב בכל מקום באופן חופשי ללא כל דאגה. כמובן – אל תסגרו אותו.

הוא היה בטריטוריה לפניה, והוא מאוים שהיא "רוצה" לגרש אותו, כך הוא מפרש את המשחקים שלה ואת זה שאתם מאד לא נהנים לצרכיו הנפשיים הלחוצים בעת כזו. הוא מרגיש מאוים, מפוחד, אומלל ובודד! זה הזמן להמון אמפטיה וכמו שציינתי, הפרדה מלאה של הגורה, כאשר החתול מקבל את כל הטריטוריה שהוא רגיל אליו בתוספת המון תשומת לב חיובית בכל דרך שהוא אוהב – אוכל מעולה, ליטופים (אם הוא אוהב), המשחקים וכו'.

במשך מספר ימים הוא יריח את הגורה דרככם ודרך הדלת ויתרגל אליה בזמנו ובדרכו, כך נהוג אצל חיות וזו הדרך לשלב חיה נוספת הביתה – לאט לאט ודרך הפרדה מלאה של החיה החדשה. אנא שימו גם ארגז חול עם חתול לחתולים בבית ותנו לחתול לחזור לעצמו. ייתכן והוא מפוחד ולא רוצה לצאת החוצה
לעשות צרכיו.

יש לי חתול שתוקף אותי בעין (מנסה לשרוט או לתת מכה). גם בזמן שאני ישנה, אבל גם סתם ככה. הוא די אלים באופן כללי, אבל זה כבר נראה לי ממש מסוכן. מה אפשר לעשות?

מה בעצם קורה? החתול משועמם! הוא מנסה לשחק וכך אנשים מפרשים "אלימות" אצל חתולים. הוא פשוט עושה איתך מה שחתולים גורים עושים עם האחים הקטנים שלהם, ומכיוון שאת כל עולמו , אז הוא מנסה לשחק איתך משחקים המחקים את פעולת הצייד, כמו שהוא היה עושה עם אחיו לשגר. מה תוכלי לעשות? קודם כל – להבין ולאהוב. זה כואב, אבל ניתן לשנות התנהגות זו והיא זמנית והיא כמובן לא נעשית נגדך. שנית – קוראים הרבה על משחקים המיועדים לחתולים ובכלל על דרך הפעולה של חתולים וכיצד ניתן לתת להם פעילויות מאתגרות ונכונות גם בתוך דירה. שלישית – שוקלים ברצינות רבה לאמץ חתול נוסף בערך בגילו ובאופיו – (עיקור , סירוס הם חובה כמובן לחתול שלך ולכל חתול או חתולה נוספים שתאמצי), זה מקל על כולם והם יישחק יחדיו. זו הדרך הטבעית ביותר לחתול ושניים יחד (לא משנה מאיזה מין) – זה פשוט מושלם, מכל הבחינות.

ואם את מחליטה שאין ביכולתך לאמץ חתול נוסף (וזו אכן החלטה חשובה לכאן או לכאן)- אנא רכשי עבורו פעילויות המיועדות לחתולים. הוא חייב משחקים מעולים המדמים את פעילות הטרף. כמו-כן חשוב מאד שהבית יהיה מאורגן ,כך שיהיו לו מקומות טיפוס גבוהים לצפייה בנעשה בחוץ באופן בטוח ועוד מקומות לגירוד ולהתמתחות ולפריקת אנרגיות.

בקיצור, התארגני נכון עם כל הדרוש לחתול ואם את זקוקה, פני גם לייעוץ מקצועי בכל הנוגע להתנהגות חתולים. והכי חשוב לא להתייאש ולא לנהוג באלימות כלשהי – לא לצעוק, לא לכעוס וכמובן לא להעניש, לא לסגור ולא להכות , חלילה. רק בצורה חיובית עם המון אהבה וסבלנות – זו הדרך הנכונה תמיד להתמודד עם כל מה שהחתול מציג בפנינו, בני האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully