וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקות החשמל הסבו נזק של עשרות מיליונים

אבי בר-אלי

19.5.2009 / 9:06

הפסקות החשמל היזומות אמש על רקע השרב הסבו למשק נזק כלכלי הנאמד בעשרות מליוני שקלים. חשש באשר למוכנות לחודשי הקיץ

חברת החשמל ביצעה אתמול הפסקות חשמל יזומות ברחבי הארץ למשך כשעה וחצי. זאת, בשל ביקושי היתר לחשמל בשעות שיא החום - אשר עלו על כושר ייצור החשמל הנתון של החברה. לפי הערכות, נאמד הנזק הכספי למשק כתוצאה מהפסקות החשמל בעשרות מיליוני שקלים. באשר לשאלה מדוע לא נערכה החברה מבעוד מועד לביקושים הגואים לחשמל לנוכח השרב הצפוי זה כמה ימים - השיבו בחברה כי לא ניתן היה לחזות קריסה פתאומית של 1,000 מגה-ואט בתוך שעות, וכי הנחה שכזו היתה מחייבת את החברה להזהיר את הציבור כמעט מדי יום.

השרב הכבד שהיכה אתמול הביא בשעות הצהריים לביקושים גבוהים לחשמל שהגיעו בסביבות השעה 13:30 עד לכדי 7,850 מגה-ואט. כושר ייצור החשמל של חברת החשמל היה באותה עת 7,600 מגה-ואט בלבד, לעומת כושר מותקן של 11,700 מגה-ואט. זאת, משום שחלק מיחידות הייצור של חברת החשמל מושבתות עד סוף החודש לצורך תחזוקה שוטפת. כמו כן בשעות הצהריים אירעו במפתיע תקלות טכניות בתחנות הכוח של החברה בחיפה, אלון תבור ובחגית - אשר הובילה לאי יכולת חברת החשמל לתת מענה לביקושים הגוברים.

כתוצאה מכך נאלצה חברת החשמל לפעול ל"השלת עומסים", שמשמעה ביצוע הפסקות חשמל יזומות במחוזות השונים, לפרקי זמן קצובים של עד חצי שעה, כדי להבטיח את אספקת החשמל הסדירה למוקדי הצריכה החיוניים למשק. לפי הערכות, אירעו הפסקות חשמל אלה למשך כשעה וחצי ב-13:30-15:00 - בדרום הארץ (40%) בגוש דן (17%), בירושלים (10%) ובצפון (30%).

עם זאת, חברת החשמל הכריזה על מצב חירום רק ב-13:50 וקראה לציבור להסיט את השימוש במכשירים הצורכים אנרגיה רבה לאחר השעה 18:00 בערב. זאת, כשהיא מדווחת על תחזית לעלייה נוספת בביקושים בעקבות עומס החום הכבד. יש לציין כי הנזק הנגרם למשק כתוצאה מאי אספקת 150 מגה-ואט בממוצע למשך שעה וחצי עשוי להגיע לכדי כ-25 מיליון שקל - כשהמדובר בעלויות ישירות בלבד.

המבקר: חברת החשמל לא מוכנה לחודשי הקיץ

בדו"ח האחרון שפירסם מבקר המדינה רק לפני 10 ימים הוקדש פרק מיוחד להפסקות החשמל היזומות להן נדרשה חברת החשמל בקיץ 2006. לדעת משרד מבקר המדינה, משרד התשתיות, חברת החשמל ורשות החשמל לא נערכו בצורה מספקת למחסור הצפוי בחשמל, ו"לא פעלו כל השנים בנחרצות המתבקשת כדי ליישם את התוכניות המאושרות וליצור סביבה חוקית וכלכלית שתאפשר את פיתוחו של משק החשמל - הן בידי חברת החשמל והן בידי יצרנים פרטיים".

המבקר אף מצא כי משרד התשתיות וחברת החשמל התבססו ב-15 השנים האחרונות על אומדן עלות אי הספקת חשמל היסטורי שבגינו הוערכו נזקי הפסקות החשמל בחסר, והסתכמו לטענתם ב-700 מיליון שקל במקום כ-3 מיליארד שקל.

בעקבות האירוע, הודיע יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אופיר אקוניס, כי יכנס דיון מיוחד בסוגיה אליו יוזמנו בין היתר מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, ומנהל רשות החשמל, אמנון שפירה. "הציבור חייב לקבל תשובה מהירה על מצב החשמל בישראל. אנחנו רק בתחילת הקיץ וצריך להבטיח מצב שהזרם לא יופסק", הוסיף אקוניס. אתמול פורסם ב-TheMarker כי חברת החשמל לא תעמוד בלוח הזמנים של תוכנית החירום למשק החשמל - לא תספיק להפעיל הקיץ את תחנת הכוח החדשה ברמת חובב. זו תופעל לפי הערכות בנובמבר, באיחור של 3-4 חודשים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה מודיעה מזה זמן רב על רזרווה מהנמוכות בעולם המערבי. שילוב של חום חריג, תקופת שיפוצים ותקלות לא צפויות הביאו את החברה למצב של הפסקות חשמל מאולצות. החברה מודעת לכך שבצהרי היום החמים, גם הפסקה של חצי שעה אינה מצב נעים -ועל כך היא מצרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully