וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מחייב החלפת דיסקט בישראל

ד"ר מתיו סילבר

18.5.2009 / 15:42

נשיא שלא מקובע בתפיסות עבר ויודע דבר או שניים על ההיסטוריה של האזור, יצור לדעת פרופ' מתיו סילבר דיפלומטיה חדשה באזור

מליוני בני אדם יביעו השבוע בארצות הברית את דעתם על העימות בין היהודי כריזמאטי חובב הזרקורים, ויריבו הנוצרי המבריק, שנוכחותו הציבורית עטופה במסתורין מסוים. מפגש זה יהיה הדבר המסקרן ביותר השנה לרבבות אמריקאים, ותוצאותיו תלויות רק בביצועיהם של שני היריבים.

אין המדובר בפגישת נתניהו-אובמה, אלא פרק הגמר של התוכנית "אמריקן איידול," בו המתחרה היהודי אדם לבמרט נחשב בינתיים כחביב הקהל האמריקני. סביר להניח, כי גם בתום ביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון, למברט ימשיך להיות היהודי הפופולארי ביותר באמריקה.

לנתניהו, כמו לאובמה, אין בשלב הזה אינטרס לשרוף את האשראי שמוענק במאה ימי חסד שניתנים לראש ממשלה חדש. עוד לפני הביקור ניסה נתניהו להתוות את מסגרת הוויכוח שעלול לפרוץ עם האמריקנים, בכך שהעלה את דרישתו להכרה פלסטינית בישראל כמדינה יהודית וזאת כתנאי להתקדמות במשא ומתן. אובמה, מצידו, העמיד את נחישותו לנסות מסלולי הידברות עם טהרן כנקודת החיכוך האפשרית בינו לבין ישראל. אבל היום, שניהם ימצאו את הדרך לעקוף את המחלוקות ואנו נאלץ להסתפק בחיוכים סתמיים ובמסיבות עיתונאים עקרות.

מעפילים ונוכחים-נפקדים

למרות כל זאת, המפגש היום הוא מפגש היסטורי, שיאלץ דיפלומטים ישראלים ופעילים יהודים-אמריקנים לשנות את דרכי התמודדות עם הסוגיה הפלסטינית. במשך דורות, הציונות יכולה היתה להסתמך על קומבינציה של גזענות אנטי-מוסלמית בעולם הנוצרי ודפיקה עצמית פלסטינית בדמות הקצנת דרישות ושימוש באמצעים פסולים כטרור, על מנת להתחמק מהתמודדויות עם הגיונה ההיסטורי של הלאומיות הפלסטינית. עידן אובמה הוא גם סוף עידן ההתחמקויות, בהיותו הנשיא הראשון שמביא לבית הלבן הכירות משמעותית עם הנרטיב הפלסטיני.

אובמה הוא הנשיא האמריקני הראשון שיידע לספר על הנכבה כל אימת שישראלים ינסו לספר לו סיפורי מלחמה על נגבה, והראשון ושישאל על נפקדים-נוכחים, כל אימת שההסברה הישראלית תדבר על מעפילים. אובמה נבון מדי מכדי לזלזל בנרטיב היהודי, והוא גם חדשני ונועז מכדי שימצא את עצמו מנציח את הדיפלומטיה שכבר שנים מקדמת פתרון של שתי מדינות, אך מעלימה את הסיפור הלאומי הפלסטיני שאמור להשתית אחת מהן.

בהיסטוריה היהודית, השחור באמריקה מילא פונקציה ברורה. עד היום, היהודי באמריקה שרצה לחגוג על הצלחותיו ולשכוח את השאר, היה רואה את השחור ונזכר כי המציאות האמריקנית מורכבת וקשה ממה שנוח להאמין. עם בחירת אדם שחור לבית הלבן, השחור נפסק, במידה מסוימת, לסמל קשיים וקורבנות בחברה האמריקנית. אולי היום הפונקציות מתהפכות על פיהן: בזכות נוכחותו של נשיא שחור בבית הלבן, היהודים יוכרחו להתמודד עם תפיסת הסכסוך היהודי-הערבי שהיא מורכבת וקשה ממה שהיה נוח לנו, עד כה, לעכל.

ד"ר מתיו סילבר הינו ראש החוג ללימודים רב תחומיים במכללה האקדמית עמק יזרעאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully