וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "ברקת מפקיר את מזרח ירושלים"

ניר יהב

19.5.2009 / 6:00

האגודה לזכויות האזרח טוענת כי מאז נכנס לתפקידו האיץ ניר ברקת את הריסת הבתים במזרח העיר והמשיך באפלייה התקציבית

לקראת יום ירושלים החל ביום חמישי, פרסמה הבוקר (שלישי) האגודה לזכויות האזרח דו"ח המנתח את מדיניותו של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת במזרח ירושלים בחלוף שישה חודשים מאז נכנס לתפקידו. הדו"ח קובע כי בתקופת כהונתו הואצה הריסת הבתים, נמשכה האפליה התקציבית וננקטה סחבת בטיפול בחינוך. "קיים חשש ממשי כי מדיניותו של ברקת תחמיר את מצב הפלסטינים תושבי מזרח ירושלים ותביא לערעור מרקם היחסים הרופף בעיר", נכתב בדו"ח.

לדברי האגודה, במקום למצוא פתרון הולם לנושא הריסת הבתים במזרח העיר, החליט ברקת להאיץ את המדיניות העירונית המוכרת: "מתחילת שנת 2009 הוצאו 1,052 צווי הריסה, מתוכם 34 צווים מנהליים בחתימת ידו של ברקת, מתחילת השנה נהרסו בירושלים המזרחית 23 מבנים. צווי ההריסה הרבים שהוצאו השנה מעלים את החשש כי עד לסוף השנה יגדל מספר זה בהרבה", נכתב בדו"ח. בנוסף נכתב כי ברקת הכריז על חידוש מדיניות ההריסה במקומות הרגישים ביותר, כגון שכונת בוסתן בסילוואן.

הדו"ח טוען עוד כי על אף הצהרותיו, ברקת אינו מקדם פתרונות בנייה למצוקת הדיור במזרח ירושלים. "התכנית המדוברת, תוכנית המתאר 'ירושלים 2000', היא תכנית מתאר כללית, שגם אם תאושר בתוך כמה שנים עדיין אי אפשר יהיה להוציא את התוספת המדוברת לפועל: כדי לקבל היתרי בנייה ליחידות דיור חדשות, יהיה צורך בשלבי תכנון נוספים וארוכי טווח", נכתב. "עד שנת 2030 תושבי מזרח ירושלים יהיו זקוקים לתוספת של פי 5 יחידות דיור מהמוצע בתכנית".

עוד נטען כי ברקת מאיץ את מתן היתרי הבנייה ואת הקמתן של יחידות דיור בהתנחלויות היהודיות במזרח ירושלים, "דבר המנוגד להבטחותיה של ישראל במישור הבינלאומי", לשון הדו"ח. בנוסף נטען כי ברקת מפלה תקציבית את מזרח העיר: "מניתוח התקציב עולה כי ברקת בחר להשקיע לא יותר מ-20 מיליון שקלים בירושלים המזרחית מתוך תקציב של 271 מיליון שקלים".

בנוסף נטען בדו"ח כי למרות הבטחות העירייה להאיץ את קצב בניית כיתות הלימוד במזרח העיר, הדבר לא נעשה בפועל. "העירייה גם טרם השלימה את עבודת המטה לבחינת אפשרויות בינוי של מוסדות חינוך נוספים בירושלים המזרחית", נכתב. עוד נטען כי טרם נעשה שינוי משמעותי בנושא התברואה במזרח העיר, כמו גם בנושא השירותים והתשתיות. נקודות האור היחידות שפורטו בדו"ח הן הקצבת 100 אלף ש"ח לתרגום טפסי העירייה לערבית והצבת דובר ערבית במוקד 106.

"העירייה מכינה תכנית אסטרטגית"

עיריית ירושלים מסרה בתגובה: "טענות האגודה לזכויות האזרח מסולפות ושגויות ומלוות בדיסאינפורמציה רבה ובליבוי חסר אחריות של הנושא, מבלי להכיר את העובדות לאשורן. הניסיון להציג את ברקת, המכהן פחות מחצי שנה, כאחראי על מחדליה של הממשלה ושל העירייה במשך 40 שנה הינו פופוליסטי. גם ברקת, שמסייר רבות במזרח העיר, אינו מרוצה בלשון המעטה מהמצב הקיים ומכין תכניות ארוכות טווח לשיפור שינוי איכות החיים במזרח העיר".

"בניגוד לנטען, וכפי שהנתונים המספריים מראים, לא חל כל שינוי במדיניות האכיפה ולא ניתנה הוראה של ראש העיר להגבירה. כך גם בנוגע למדיניות ההריסה, כפי שהנתונים הסטטיסטיים מצביעים, לא חל כל שינוי בממוצע ההריסות בשנים האחרונות. יש לציין כי ראש העיר כלל אינו רשאי להתערב ברוב המכריע של הצווים שהינם צווים שיפוטיים המוצאים על ידי בתי המשפט.

"ראש העיר מכין תכנית אסטרטגית רב שנתית לשיפור התשתיות והחינוך במזרח העיר ולבינוי מוסדר, אך כמובן לא ניתן לראות את התוצאות כולן תוך 200 ימים. ברקת הכין תכנית מקיפה לחינוך, וכן הספיק בזמן הקצר בו הוא להציג 13,500 יחידות דיור נוספות שייבנו לתושבי מזרח העיר במסגרת תכנית המתאר. גם הנתונים לגבי התקציב אינם נכונים וזאת כיוון שתקציב הבינוי, כבישים, תשתיות וכו' אינו מחולק על פי אזורים גיאוגרפיים. כמו כן הוכנה תכנית פיתוח תחבורה רב שנתית בהיקף של 250 מליון ש"ח. גם בנושא הניקיון הטענות אינן נכונות וזאת כיוון שמערך הניקיון במזרח העיר שופר ונמצא בשדרוג בימים אלו. מצער כי האגודה לזכויות האזרח מציגה מידע מסולף ככלי לניגוח פוליטי אשר בינו ובין זכויות אזרח אין דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully