וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרצו להשתתף בניסוי

גיא בלטר

18.5.2009 / 9:48

בבית הספר "מבואות הנגב" לומדים תלמידים עירוניים, קיבוצניקים, דתיים, חילוניים ובדואים שיודעים שאי אפשר להפריד בין סביבה לחברה

בבית הספר התיכון הניסויי מבואות הנגב מאמינים שמודעות חברתית-סביבתית גבוהה מובילה לאזרחות פעילה למען חברה צודקת וסולידרית יותר. בשנת תשס"ח זכה בית הספר בפרס החינוך, ובתום שנת הלימודים הבאה יסתיים הניסוי שנערך בבית הספר מזה ארבע שנים. בית ספר שחושב ופועל אדם, חברה וסביבה, הוא הכיוון שהוגדר במהלך שהחל כמה שנים עוד לפני תחילת הניסוי, בשיתוף עם ההורים, הקהילה והמועצה.

זוהי דוגמא לחשיבות שיש למעורבות וליכולת ההשפעה של הקהילה על חינוך של ילדיהם. "המסגרת של בתי הספר הניסויים עוזרת לנו מאוד מבחינת הכוונה וייעוץ", מסביר מנהל בית הספר, עידו ארגמן, את המוטיבציה להפוך לבית ספר תיכון ניסויי. בתום הניסוי, יוגדר בית הספר מרכז הפצה וישמש מרכז הדרכה ומקור ידע לכל גורם חינוכי שירצה ליישם את המודל החינוכי שפותח בבית הספר. נעמי כהן לה-גנק, מובילת הניסוי, מדגישה, "כשאנחנו מדברים על בית ספר סביבתי, אנחנו לא מדברים רק על "ירוק" של מחזור ומשאבים, אלא במובן הרחב של החברה. אנחנו מדברים על אנשים שמודעים לצדק חברתי".

מתוקף כוונות אלו, "מבואות הנגב" מחייב כל תלמיד שמסיים את לימודיו בכיתות העיוניות לשלוש יחידות לימוד ובמדעי הסביבה וביולוגיה. בבית הספר קיימת חממה לימודית המפעילה גן ירק, חווה אקולוגית ומתקן להפקת ביו דיזל (דלק ביולוגי המיוצר משמנים צמחיים). החממה הלימודית מחברת בין חוקרים שעוסקים בחקלאות אורגנית לבין תלמידי התיכון המבצעים ניסויים בפיתוחים בתחום זה הלכה למעשה בחממה הלימודית. תלמידי התיכון זוכים להנחיות ממומחים המגיעים מהאוניברסיטאות השונות, ממכון ויצמן, מהמכון הוולקני או מהמרכז לחקלאות אורגנית.

שימור, התנדבות ואינטראקציה בינלאומית

נוסף לחממה הלימודית, ישנם פרויקטים חברתיים שהתלמידים שותפים להם, ורבים מהם מתרחשים דווקא מחוץ לכותלי בית הספר. אחד הפרויקטים המוצלחים שתלמידי בית הספר נטלו בו חלק הוא שיקום האתר ההיסטורי "משטרת הרוכבים" ששימש כמבנה ביטחון בריטי בתקופת המנדט. האתר, שנמצא מדרום לקיבוץ שובל וממערב לעיר רהט, שוקם על ידי תלמידי כיתות י' מ"מבואות הנגב" ומתיכון "אל-נור" שברהט בשיתוף המועצה לשימור אתרים במהלך שנת 2007. במשך חודשים רבים אספו התלמידים מידע על האתר, ניקו, סיידו וצבעו חדרים במבנה ואף תלו שלטי הסבר במקום. בזכות עבודת התלמידים, הביקור באתר ההיסטורי הרבה יותר נוח ונגיש מבעבר.

"מבואות הנגב" מקיים קשר קבוע עם מרכזי יום של ותיקים באזור", מוסיפה כהן לה-גנק, "הפעילות שלנו שם מוגדרת כלמידה משותפת. כל צד נהנה ויוצר גם משהו שלישי שנבנה על ידי שני הצדדים", אומרת כהן לה-גנק, "תלמידים שלנו גם משתתפים במועצה לשלום הילד באוניברסיטת בן גוריון. ובפרויקט נוסף - השפה כגשר, שהוא פרויקט משותף עם תלמידים מהיישוב לקיה. המסר הוא שאנחנו חלק מהאזור וחלק מהסביבה".

לאחרונה יצר בית הספר קשר עם אוברלין קולג' בארה"ב, שנחשב מתקדם מאוד בכל מה שקשור לחינוך סביבתי, ובינואר הקרוב יגיעו ל"מבואות הנגב" סטודנטים מהקולג' לביקור שיימשך כחודש, שבמהלכו יעבדו יחד ויפתחו תכניות משותפות.

בין השביס לרעלה

כ- 450 תלמידים לומדים בבית הספר השש שנתי, מהם 40% מהקיבוצים באזור, 40% מלהבים, מב"ש, מאופקים, מנתיבות, מהמושבים ועוד. 10% מהתלמידים הם מתכנית נעל"ה (נוער עולה לפני ההורים) ו- 10% הנוספים הם תלמידים מהיישובים הבדואים. בית הספר פתוח לכל תלמידי מועצה אזורית בני שמעון ולכל התלמידים באזור שהרשות המקומית שלהם מאשרת להם ללמוד ב"מבואות הנגב". המורים בבית הספר כבר למדו לקבל בהבנה את תשישותם של התלמידים המוסלמים, שצמים בתקופת הרמאדאן. על השילוב בין התלמידים היהודיים לבין התלמידים הבדואים, מספרת כהן לה-גנק. "מרגש אותי לראות בנות עם שביס, רעלה ומטפחת מתחבקות עם איזו "עירניקית" מבאר שבע או קיבוצניקית מבית קמה. וכן, אני לא אסתיר שבתקופות קשות, אם יש חס וחלילה פיגועים (ועברנו כמה כאלה) ולקראת הגיוס בכיתה יב', המתח שקיים בחברה קצת צף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully