וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לא רוצה וייטנאם שניה באפגניסטן

טלי גולדשטיין

17.5.2009 / 18:11

הנשיא האמריקאי אמר כי יש להמתין לפני שמחליטים לשלוח תגבורת לאפגניסטן. "ההחלטה לתגבר את הכוחות היתה הקשה עד כה"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אינו שש לשלוח עוד חיילים לאפגניסטן. בראיון שהעניק לשבועון האקטואליה ה"ניוזוויק", אמר הנשיא כי יש להמתין ולראות כמה מהר תחול התייצבות באפגניסטן – התייצבות שתוביל את המדינה לשלטון דמוקרטי יותר – ורק אז להחליט האם יש צורך בתגבור הכוחות מעבר לאלו שכבר מוצבים במדינה ואלו שיצטרפו אליהם בקרוב.

בפברואר קיבל הנשיא האמריקאי את החלטתו הראשונה כמפקד העליון של הצבא, והורה להעביר עוד השנה 21 אלף חיילים אמריקאים נוספים לאפגניסטן, כדי לנסות ולהתמודד עם המשבר הביטחוני החמור במדינה.

בראיון אמר אובמה כי הדבר הקשה ביותר שהיה עליו לעשות עד כה במהלך כהונתו הקצרה היה להורות על שליחת חיילים נוספים לאפגניסטן, כדי לתגבר את 38 אלף הכוחות האמריקאים שכבר מוצבים במדינה.

הוא לא פסל את האפשרות לשלוח כוחות נוספים, אך הדגיש כי זו החלטה מוקדמת מדי בשלב זה. "עלינו לשקול את התגובה הצבאית שלנו בהקשר של המאמץ הרחב יותר להביא ליציבות ביטחונית במדינה, לאפשר בחירות כלליות ולראות את הקמתה של ממשלה נבחרת שתהווה חלופה לגיטימית יותר מאשר הטליבן", אמר אובמה.

"דעתי היא שלא נצליח בדרך של הוספת עוד ועוד כוחות. המרכיב הצבאי הוא מהותי להשגת היעד, אך הוא לא מספיק", הוסיף. עוד אמר הנשיא כי התלבט קשות לפני שהחליט לשלוח את תגבור הכוחות בפברואר. לדבריו, הוא חשש מהרעיון שנשים וגברים רבים יכולים להיפגע בעקבות ההחלטה.

"נקודת ההתחלה היתה ההכרה שהמסלול הקיים אינו פועל, שהטליבן מתחזק ומתפשט ושהנוכחות שלנו באפגניסטן אינה זוכה לתמיכה רבה. ודבר נוסף, שחוסר היציבות לאורך הגבול פוגעת גם בפקיסטן", אמר. ארה"ב אינה מתביישת לפרסם ברבים באחרונה כי היא רואה בפקיסטן את האיום הגדול ביותר על העולם כיום. על רקע התחזקות הטליבן ואל קאעדה ברחבי פקיסטן, ארה"ב מגלה דאגה למלאי הנשק הגרעיני במדינה המוסלמית. גורמים בכירים בממשל הודו כי הסיכוי שנשק זה ייפול לידי חמושים עוינים מעלה חששות כבדים.

אובמה נועד בשבוע שעבר עם נשיאי אפגניסטן ופקיסטן בפסגה משולשת בבית הלבן, שמטרתה להפעיל לחץ על שני הנשיאים לשתף פעולה במלחמה מול אאל קאעדה והטליבן. נשיא אפגניסטן חמיד קרזאי קיבל מסר ברור בפגישה כי הממשל האמריקאי מצפה ממנו לפעול יותר כדי למגר את השחיתות הפושטת בממשלת אפגניסטן על מנת שכל תשומת הלב תוכל להיות מוקדשת למלחמה בטרור.

ארה"ב אינה באמת יודעת היכן ממוקמים כל אתרי הגרעין בפקיסטן והחשש בנושא התגבר בשבועיים האחרונים, במיוחד על רקע השתלטות הטליבן על שני מחוזות – עמק סוואט ומחוז בונאר, הסמוך לבירה איסלמבאד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully