וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "הצטמצמו הפערים בינינו לפלסטינים"

ניר יהב ופנחס וולף

17.5.2009 / 16:06

נשיא המדינה נפגש עם המלך עבדאללה בירדן וציין אחריה כי "נוצרה הזדמנות של ממש לקדם את הסוגיות בתהליך המדיני". על אסד: "אני לא מבין למה הוא כה ביישן"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

נשיא המדינה שמעון פרס, אמר היום (ראשון) בתום פגישתו עם מלך ירדן עבדאללה כי הוא סבור שנוצרה הזדמנות של ממש לקדם את הסוגיות העיקריות בתהליך המדיני בשנה הקרובה ולטפל בהן בלי תנאים מוקדמים. במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר הפגישה אמר הנשיא כי לדעתו הצטמצמו הפערים בין ישראל לפלסטינים וכי יש להמשיך במשא ומתן עימם.

"הממשלה הנוכחית הודיעה שתפעל לפי הסכמי הממשלות הקודמות ובתוכם מפת הדרכים, שאחת ההתייחסויות בה מדברת על פתרון שתי המדינות", אמר פרס, אך ציין כי יש תנאים נוספים: "לספק ביטחון, להילחם בטרור ולקיים מערכת של שיתוף פעולה". לדברי פרס, "הפתרונות הם אזוריים ואף אחד לא יוכל להגיע לפתרונות לבדו. דיברתי עם המלך על הסוגיות המרכזיות ואנו רואים עין בעין שיש כאן הזדמנות לקחת את הסוגיות האמיתיות ולטפל בהן כהלכה".

בנוגע למשא ומתן עם סוריה אמר פרס כי הוא אינו מבין מדוע הנשיא אסד הוא כה ביישן וממשיך בהצבת תנאים לשלום עם ישראל. הצענו לו פעמים רבות שיחות ישירות. הנשיא סאדאת שינה את כל המזרח התיכון בתוך שעה כשלקח מטוס והגיע לישראל. סאדאת הציע לנשיא חאפז אסד לעשות דבר דומה, אך הוא סירב לעשות זאת".

המלך עבדאללה אמר לפרס כי השגת שלום היא "אינטרס וצורך לכל מדינות המזרח התיכון". עבדאללה הוסיף כי יש צורך לפתוח באופן מיידי במשא ומתן שיוביל לפיתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני "על בסיס פתרון שתי המדינות ובמסגרת אזורית שתבטיח השגת שלום כולל לפי יוזמת השלום הערבית".

הנשיא פרס, המבקר בוועידה הכלכלית הבינלאומית הנערכת בירדן, ציין גם שיש לקדם את יוזמת השלום הערבית שבבסיסה הכרה בישראל מצד 57 מדינות ערביות ואיסלמיות. פרס אף פנה לעיתונאים הערבים ואמר כי ישראל אינה מבינה מה ארגון חמאס רוצה ממנה: "עזבנו את עזה ואין שם שום חייל ישראלי והם ממשיכים לטעון שישראל כובשת את עזה".

"התקדמות לפיתרון מצריכה כנות"

המלך הירדני אמר לפרס כי פגישתו ביום חמישי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה "ברורה וכנה" וכי הם דנו במהלכה בכל הסוגיות העומדות על הפרק. עבדאללה אמר עוד כי התקדמות לעבר פתרון שתי המדינות "מצריכה כנות בכל הנוגע ליסודות שעליהן יתבסס השלום ושיבטיחו את יציבותו". בפגישה נכחו גם ראש הממשלה הירדני נאדר א-ד'הבי, שר החוץ הירדני נאסר ג'ודה, שגריר ירדן בישראל עלי עאיד ויועציו של המלך.

לפני הפגישה הגיב פרס בחיוב על יוזמת השלום של המלך, לפיה 57 מדינות יכוננו שלום עם ישראל. "אני אומר למלך שאנחנו מוכנים להמשיך מיד במסלול הפלסטיני. שנית, מה שהוא מדבר על התוכנית של 57 מדינות שיעשו שלום עם מדינת ישראל, זה רעיון גדול. צריך לקחת את הפרטים ולבדוק אותם".

פרס נבחר לייצג את ישראל בפורום הכלכלי העולמי הנערך מהצד הירדני של ים המלח. בכנס משתתפים מאות בכירי ממשל, אנשי עסקים ומדענים מ-85 מדינות. משתתפים בכנס קראו היום לנשיא ארה"ב ברק אובמה לפתוח בדיאלוג עם אירן על תוכניתה הגרעינית וללחוץ על ישראל בנושא תהליך השלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully