וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומר הנפץ הבא: המאחזים הלא חוקיים

יהושע בריינר

17.5.2009 / 14:29

אחד הנושאים שיעלו בפגישת אובמה-נתניהו הוא הבנייה הישראלית בשטחים. הנה 3 מאחזים שהאמריקאים ישמחו להיפטר מהם

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת היום (ראשון) בוושינגטון, שם הוא צפוי להתמודד עם שאלות האמריקאים בנוגע לבנייה בהתנחלויות. הפעם, כך נראה, מתכוון הממשל האמריקאי ללחוץ ביתר שאת על ישראל להקפיא את הבנייה בהן וגם לפנות את המאחזים הבלתי חוקיים, שכבר הפכו מזמן לסלע המחלוקת בין ישראל וארה"ב.

לפי דו"ח טליה ששון ונתוני שלום עכשיו (שאפילו המתנחלים בעצמם מתעדכנים דרכם), יש כיום כמאה מאחזים בלתי חוקיים מעבר לתחומי הקו הירוק. מרביתם הגדול מאוישים, ובחלקם אף ישנם מבני קבע. בשמונה השנים האחרונות המשיכה לפרוח תנופת הקרוואנים בגדה המערבית, מרביתם ללא האישורים המתאימים. בשלוש שנים האחרונות התקשו אמנם המתנחלים להקים מאחזים חדשים, אבל גם הם יודעים, שאחרי מאות פינויים, בסוף מישהו מתייאש, בדרך כלל המדינה. הנה שלוש דוגמאות למקומות שהאמריקאים היו שמחים לראותם מתפנים, או יותר נכון, מפונים.

חזון דוד

אגדה מפורסמת בקרב המתנחלים מספרת, שבאחת הפגישות בין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לבין מזכירת המדינה האמריקאית הקודמת קודוליזה רייס, ישבו השניים בוושינגטון ודנו בנושא ההתנחלויות. "אין לכם מה לדאוג", אמר אולמרט לרייס, "אין שום מאחז חדש שקם מאז נבחרתי". רייס חייכה ושלפה תמונה עדכנית מאותו הבוקר של מאחז חזון דוד. "אתה בטוח?" היא אמרה לו.

האמת שקשה לקרוא לחזון דוד מאחז. אמנם מדובר במבנה מרופט, מט ליפול סמוך לקריית ארבע וחברון שכבר פונה ופורק עשרות פעמים, אבל הוא יכול לשמש דוגמא טובה לקושי הרב של מערכת הביטחון בפינוי מאחזים. המקום הוקם ב-2001 לאחר מותם של שני מתנחלים בציר הסמוך, ומאז משמש כבית כנסת ובית מדרש. המבנה עצמו הוקם על ידי המתנחלים במקום, ומורכב ברובו מאבנים, בדי יוטה וקרשים שמונעים ממנו להתפרק ברוחות העזות. יחד עם זאת, מיקומו המרכזי והבולט עורר עימותים רבים בין פעילי שמאל למתנחלים במקום. צה"ל פירק את המקום כבר עשרות פעמים, אלא שבכל בוקר הוא מוקם מחדש.

שבות עמי

סמוך לקדומים הולך ונבנה מאחז של חיילי דניאלה וייס, בשם שבות עמי. בני נוער החלו לעלות למבנה ירדני ישן שהיה שייך לקצין שנמלט מהמקום לאחר מלחמת ששת הימים בני, והתיישבו בו. השמחה היתה גדולה: הנוער עלה למקום, ישן במבנה והקים במקום מספר מבנים ארעיים. הנערים למדו תורה ועסקו בשתילת עצים. נציגי המנהל האזרחי הגיעו למקום עשרות פעמים, הזהירו את הנערים, ולבסוף דאגו לפנותם. בינתיים ננטשו הסוכות, והנערים עברו להתגורר במערה סמוכה אותה חצבו בעצמם. זאת מתוך תקווה שאותה יתקשו הדחפורים לפנות.

ברוכין

נסו לחשוב הכי רחוק מהקרוואנים שאתם יכולים. מדובר, כנראה, במאחז הבלתי חוקי הכי יפה שקיים. עשרות בתי קבע חדשים, כתשעים משפחות, אוויר שאפשר לנשום רק בגובה של 500 מטר מעל פני הים ונוף נהדר של הרי השומרון. משרד השיכון השקיע עשרות מיליונים בבנייה, וועדת שרים אישרה את ההתנחלות בשנות ה-80 וקרוב למאתיים משפחות נמצאות ברשימת המתנה להתגורר ביישוב. אבל שר הביטחון לא חותם על האישורים הסופיים, ולכן מים צריך למשוך מההתנחלות עלי זהב הסמוכה, על כביש גישה נורמלי אפשר רק לחלום, ועל חלק מהמבנים יש צווי הריסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully