וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ בדרכו לארה"ב: ילחץ לפעול בנושא אירן

17.5.2009 / 0:44

רה"מ יבקר לראשונה בכהונתו בארה"ב וביום שני ייפגש עם אובמה. לפי ההערכות נתניהו לא יכריז על הצורך בפיתרון 2 המדינות וייבקש מאובמה לפעול בנחרצות בנושא האירני

מטוסו של ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הלילה (שבת) לארצות הברית. זהו ביקורו הראשון של נתניהו כראש ממשלה בארצות הברית. ביום שני ייפגש נתניהו עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, וטרם ידוע מה יאמרו השניים בפגישתם. ההערכה היא שנתניהו לא יתחייב באופן ברור לפתרון שתי המדינות לשני עמים ויתנה הצהרה שכזו בהצהרה מצד הרשות הפלסטינית כי היא מכירה בישראל כמדינה יהודית. יש לציין, כי גם אם ירצה נתניהו לאמץ את פיתרון שתי המדינות ולהצהיר על כך, הוא יתקשה לעשות כן בשל התנגדות חריפה מבית. כמו כן, נתניהו יתנער כנראה מסיכומי ועידת אנאפוליס.

הערכה נוספת היא שנתניהו יסביר לאובמה כי הוא מתכוון לקדם את התהליך מול הפלסטינים בשלושה מסלולים מקבילים – כלכלי, מדיני וביטחוני. בשבוע שעבר אמר נתניהו כי הוא מתכוון להסיר מחסומים "בירוקרטים" ביהודה ושומרון ולאפשר מעבר של פלסטינים, זאת כנראה כדי לרכך את הממשל האמריקאי לקראת הגעתו.

נתניהו ידרוש מאובמה פעולות נחרצות יותר בנושא האירני ויבקש לקצוב בזמן את השיחות של ארה"ב עם טהרן. יש לציין, כי למרות שהפגישה צפויה להיות לפי כל כללי הטקס וברוח טובה, היא עתידה לעצב את אופי היחסים בין ממשלת נתניהו לממשל אובמה בשנים הקרובות.

"ניתן להגיע להסדר תוך 3 שנים"

שר החינוך גדעון סער, המקורב לראש הממשלה, אמר אמש כי ראש הממשלה מתכוון לקדם את התהליך עם הפלסטינים במסלול הכלכלי, המדיני והביטחוני. "צריך לזכור שההסכם האחרון שנחתם בינינו לבין הפלסטינים הוא הסכם וואי פלנטיישן מלפני 10 שנים".

שר הביטחון אהוד ברק, אמר זמן קצר לפני צאתו של נתניהו לביקור בארצות הברית, כי "בתוך שלוש שנים אפשר להשיג הסדר אזורי עם שכנינו". בראיון לתכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 אמר ברק, כי "אנחנו צריכים לשכנע את האמריקאים ברצינות שלנו ללכת להסדר אזורי". הוא הוסיף כי לאחר שיושג, "ייתכן כי יידרשו חמש שנים נוספות כדי לבצע אותו".

"חיוני לגשת מהר לוושינגטון, לפני שהממשל יגבש את דפוס הפעולה שלו לגבי המזרח התיכון", אמר שר הביטחון. "אנחנו צריכים לגבש את עמדת הממשלה. הדיונים בחדרים סגורים ענייניים ומעמיקים. אני מאמין שמה שכתוב בקווי היסוד של הממשלה יקרה בפועל. אני חושב ומאמין שנתניהו יוכל לומר לאובמה: אנחנו מוכנים ללכת לתהליך מדיני, שבסופו יהיו שני עמים שישכנו בשלום ובכבוד זה לצד זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully