וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמת לולי סוללה: מחיר כלכלי ומוסרי כבד

אייל דץ

14.5.2009 / 16:38

למעלה מ-300 מיליון שקלים היא עלות העברת תרנגולים ללולי סוללה, ובכל זאת בישראל מעדיפים לפעול בניגוד למגמה העולמית. דו"ח אנונימוס שפורסם היום בוחן את החלופות

על רקע הרפורמה המתוכננת בענף הביצים בישראל, במסגרתה יפורקו הלולים הקטנים ויבנו מחדש כקומפלקס ענק, מפרסמת היום (חמישי) עמותת אנונימוס דו"ח מקיף המתייחס להשלכות הרפורמה. הדו"ח, שבחן את תנאי הגידול של שבעה מיליון התרנגולות בלולי הביצים בישראל, כולל התייחסות להשלכות האפשריות של הרפורמה במישור הכלכלי, הצרכני והחברתי. הדו"ח, שחובר על ידי עורך הדין יוסי וולפסון, משווה את השיטות לגידול תרנגולות מטילות בלולים מבוססי כלובים, כנהוג בישראל, ובלולים נטולי כלובים, הרווחים באירופה. בנוסף, בוחן הדו"ח את שתי החלופות מבחינת מדעי רווחת בעלי-החיים, מבחינה כלכלית ומבחינה משפטית, ומסכם בהמלצות לאזרח, לגופים עסקיים, ללולנים ולרשויות המדינה. עלותה של הרפורמה היא למעלה מ- 300 מיליון שקלים, ובמסגרתה ייבנו הלולים מחדש בקומפלקסים של חוות-ענק על פני 1,200 דונם של שטחי יער בגליל.

על פי הדו"ח, מרבית התרנגולות בישראל כלואות בתנאים קשים, וסובלות מצפיפות, פציעות ושברים. בכלובים המכונים "כלובי סוללה", מוקצה לכל תרנגולת שטח בגודל עמוד A4, ונשללות התנהגויותיה הטבעיות. התרנגולות אינן מסוגלות לנוע מבלי לרמוס זו את זו, נמנע מהן קינון במסתור, וכן "אמבטיות חול" לסילוק טפילים. הצפיפות והתסכול גורמים לאלימות: התרנגולות מנקרות זו את זו עד לפציעות קשות. החיכוך בסורגי הברזל גורם אף הוא לפציעות. מניעת האפשרות לנוע בכלובים, לצד השימוש המוגבר בסידן לייצור קליפות הביצים, גורמת לתרנגולות לסבול מבריחת סידן מהעצמות (אוסטיאופורוזיס), עד כדי-כך שעם הוצאתן מהכלובים להמתה, כשליש מהן סובלות משברים.

טוב שחם בארץ

המסקנה הבולטת מהדו"ח היא העובדה כי למרות החשיבה הכלכלית בארץ לפיה גידול ביצים בלולים עם כלובים היא רווחית יותר, הרי ניתוח כלכלי מגלה כי בתנאי הארץ לא יגדיל הייצור בשיטות נטולות כלובים את עלויות הייצור באופן משמעותי. הדו"ח מציין כי באיחוד האירופי נרשמה אמנם עלייה בעלויות הייצור במעבר לממשק נטול-כלובים, אך ביצי "חופש" העניקו ליצרנים רווח גולמי גדול פי שתיים מאשר ביצי כלוב. עם זאת, הגורם העיקרי לעלייה בעלויות הייצור באירופה הוא תנאי האקלים שגורמים לצריכת מזון מוגברת. בישראל לעומת זאת, אין הבדל בהיקף צריכת המזון בלולי החצר, בשל האקלים החם. לעומת זאת, מחיר כלובי סוללה, הדורשים מערכות אוטומטיות לאוורור ותאורה, גבוה הרבה יותר ממחיר הציוד ללולי חצר. הדו"ח טוען כי מעבר ללולי חצר יגדיל את הרווחיות של לולים מושביים, וימתן את המגמה של ריכוז התעשייה בידי בעלי הון מעטים ושל צמצום התעסוקה בענף.

משתלם לעבור לביצי חופש

בנוסף, מדגיש הדו"ח כי מעבר לביצי "חופש" כלומר ביצים שגודלו בלולים נטולי כלובים, יוביל להגדלת הרווחים דווקא, זאת בשל המודעות ההולכת וגוברת בישראל לנושא. הדו"ח מציין כי בשנים האחרונות נרשמה ירידה בצריכת ביצי כלוב בישראל ובעולם, לצד עלייה משמעותית בביקוש לביצי "חופש" וביצים אורגניות. ב-2004 הגיע נתח המכירות של ביצים ממשקים נטולי-כלובים למחצית המכירות הקמעונאיות של ביצים בבריטניה, הולנד, שוודיה ודנמרק ולרבע מהשוק הקמעונאי בגרמניה ובאוסטריה. בנוסף, רשתות שיווק ומסעדות רבות בעולם המערבי משתמשות כיום רק בביצים מלולים ללא כלובים – ביניהן רשתות המרכולים המובילות בבריטניה (סיינסבורי'ז, מרקס אנד ספנסר ועוד) ואף רשתות בשר מובהקות – כל סניפי ברגר קינג, ומסעדות מקדונלד'ס בבריטניה, כאשר עד 2010 צפויות רשתות אלו להשתמש בביצי חופש בכל מדינות האיחוד האירופי.

בישראל לעומת זאת, המגמה בראשיתה, אולם על פי הנתונים המוצגים בדו"ח היא מורגשת היטב. משנת 1977 לשנת 2007 ירדה צריכת הביצים לנפש בישראל ביותר מ-30%. לעומת זאת, מכירות הביצים האורגניות (שהן רק חלק מהביצים המיוצרות בלולים ללא כלובים) טיפסו ב-264% בין 2000 ל-2006. סקר שנערך במרץ 2009 ע"י מכון "מאגר מוחות" מצא כי 67% מהציבור מוכן לשלם יותר עבור ביצים שמקורן בלולים ללא כלובים.


באנונימוס אמרו בעקבות הדו"ח כי על משרד החקלאות להתאים את התעשייה הישראלית לסטנדרטים בינלאומיים של רווחת בעלי-חיים, ולנצל את הבנייה מחדש של לולי התרנגולות בישראל למעבר לממשקים נטולי כלובים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"לולי חופש לא מאפשרים שליטה על מחלות"

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה "במרבית מדינות העולם המערבי מייצרים ביצים באמצעות לולי סוללה וכך ימשיכו לעשות גם בעתיד. הדירקטיבה שקבע האיחוד האירופי לא אוסרת על שימוש בלולי סוללות ועל פיה בשנת 2003 הוגדלו הכלובים ל- 550 סמ"ר למטילה ובשנת 2012 הם יוגדלו שנית ל- 750 סמ"ר למטילה. למען הסר ספק, גם בגודל של 750 סמ"ר, מדובר בלולי סוללה ולא בלולי חופש שמשמעם הסתובבות חופשית של התרנגולים בשטח.

אחת ממטרות הרפורמה היא הגברת הבטיחות הביולוגית והגנה על בריאות הציבור מפני מחלות בעלי חיים. הקמת לולי חופש לא מאפשרת בשום אופן שליטה על מחלות המתפשטות בקרב עופות, בעוד שלולי סוללה חדישים, שייבנו במסגרת הרפורמה, יספקו יכולת מצוינת לשלוט ולהתמודד עם הפצת מחלות.

מעבר ללולי חופש גם ייקר את מחיר הביצה לצרכן בעשרות אחוזים ויהפוך את הביצה ממוצר יסוד למוצר פרימיום. מדובר בהשקעה כספית גבוהה בהרבה מהקיים היום אשר תוביל להעלאת מחירי הביצים כך שלא ימכרו במחיר שווה לכל נפש. שוויץ היא המדינה היחידה באירופה בה אין לולי סוללה והיא נאלצת לייבא עשרות אחוזים מהביצים המשווקות בתחומה במחיר מאוד יקר. בנוסף, צרכני ביצי החופש בישראל הם פחות מ- 1% בודד מכלל האוכלוסייה. הביצים שייוצרו בישראל יהיו מאוד יקרות ונאלץ גם לייבא כמויות גדולות של ביצים, שגם הן יהיו יקרות מהביצים המשווקות כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully