וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבדאללה לרה"מ: התחייב לפתרון שתי המדינות

ניר יהב ופנחס וולף

14.5.2009 / 14:31

בביקור פתע בירדן, דרש עבדאללה מנתניהו להתחייב ליוזמת השלום הערבית. המלך הבהיר כי על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות

עבדאללה מלך ירדן נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והבהיר לו כי פתרון שתי המדינות לשני עמים, המבטיח את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית, וכן נסיגה ישראלית מהשטחים הערבים הכבושים בהתאם ליוזמת השלום הערבית מהווים תנאי להשגת שלום במזרח התיכון. כך נמסר היום (חמישי) בהודעה מיוחדת שפרסם בית המלוכה הירדני עם תום הפגישה.

המלך הירדני דרש מנתניהו להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולהפסיק לנקוט צעדים שמטרתם לשנות את המציאות בשטח. בנוסף דרש המלך עבדאללה מראש הממשלה להסיר את המחסומים ואת המצור על עזה ולהיכנס באופן מיידי ל"משא ומתן רציני" עם הרשות הפלסטינית שיוביל להקמת מדינה פלסטינית במהירות האפשרית.

מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה אמר לעבדאללה כי הוא מודע לצורך לקדם את תהליך השלום והוא רוצה לפעול בשלושה ערוצים מקבילים: מדיני, ביטחוני וכלכלי במקביל. "אני מאמין בשינוי המציאות בשטח", אמר נתניהו, והוסיף כי יש לו תוכניות לחזק את מנגנוני הביטחון הפלסטיניים וליצור פרויקטים כלכליים במקביל למשא ומתן מדיני.

נתניהו הגיע לביקור פתע בממלכה ההאשמית, כדי להיפגש עם המלך לקראת ביקורו בארה"ב בשבוע הבא. הירדנים ביקשו לשמור על חשאיות הפגישה, אלא שהמידע על קיומה הודלף. לנתניהו התלווה ראש לשכתו נתן אשל. בהמשך היום ייפגש נתניהו עם האפיפיור בנצרת.

בהודעת בית המלוכה נמסר כי המלך אמר שעל ישראל להפסיק את כל פעולות החפירה בירושלים, "המאיימות על המקומות הקדושים בעיר" ופוגעות בתושבים המוסלמים והנוצרים. בפגישה, שבה השתתפו גם שר החוץ הירדני וראש לשכת המלך, הבהיר עבדאללה כי "יוזמת השלום הערבית מעניקה הזדמנות היסטורית להשיג שלום כולל שיספק ביטחון לישראל". לדבריו, אובדן ההזדמנות "יאיים על ביטחון האזור ויציבותו".

"ישראל לא תשיג ביטחון ויציבות אם הפלסטינים לא יממשו את זכותם להקים מדינה פלסטינית ולחיות בשלום וביטחון", הוסיף המלך. עוד נמסר כי המלך דרש מממשלת ישראל להכריז באופן מיידי על כך שהיא מחויבת לפתרון שתי המדינות וליוזמת השלום. לדברי המלך, "הקהילה הבינלאומית כולה יודעת שאין אלטרנטיבה לפתרון שתי המדינות. אנו דוחים כל הצעה אחרת, כגון פתרון כלכלי במקום פתרון פוליטי, משום שהצעה זו לא תוביל לשלום אלא למשברים נוספים".

מלשכת נתניהו נמסר עוד, כי "ראש הממשלה מייחס חשיבות רבה לפגישות עם מובארק ועבדאללה לפני נסיעתו לארצות הברית". הוא סיכם עם השניים שהקשר יימשך לאחר שובו מארצות הברית.

אבו מאזן ייפגש עם אסד

נשיא סוריה בשאר אסד נפגש לפני מספר ימים עם המלך עבדאללה וביקש ממנו לקבל הסכמה ישראלית עקרונית לסגת מרמת הגולן לפני שיסכים לפתוח במשא ומתן עם ישיר ישראל. כך דיווח העיתון "אל-קודס אל-ערבי".

נתניהו נפגש השבוע גם עם נשיא מצרים חוסני מובארק בשארם א-שייח' ודן עימו בהתנעת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. בתום הפגישה אמר נתניהו כי בא למצרים "כדי להביע את הערכת הממשלה החדשה למצרים ולנשיא המצרי". נתניהו התייחס גם למשא ומתן עם הפלסטינים ואמר: "אנו רוצים לחדש בהקדם האפשרי את המשא ומתן לשלום עם הפלסטינים ואני מקווה שהם אכן יתחדשו בשבועות הקרובים". מובארק אמר כי "מצרים רואה את עקרון שתי המדינות לשני עמים כבסיס לפתרון".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ייפגש היום בדמשק עם עמיתו הסורי בשאר אסד וידון עימו בתהליך השלום עם ישראל. מקורות פלסטינים מסרו לעיתון "אל-קודס אל-ערבי" כי אבו מאזן יציג לאסד תכנית שבמסגרתה יתנהל משא ומתן מקביל בין ישראל לבין לבנון, סוריה והפלסטינים, במתכונת של ועידת מדריד שנערכה ב-1991.

מקורות פלסטינים מסרו לעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון כי קיים סיכוי נמוך לפגישה בין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבין ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל, בעת ביקורו של אבו מאזן היום בדמשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully