וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מאיימת במלחמה על הנפט

טלי גולדשטין

14.5.2009 / 11:44

לפי מסמך שפרסם הקרמלין, המאבק על משאבי האנרגיה בקוטב הצפוני יוביל למלחמה. "המערב מנסה להשיג את הנפט שלנו"

רוסיה העלתה את האפשרות למלחמה באזור הקוטב הצפוני על רקע השליטה בעתודות הנפט והגז. כך דיווח אמש (רביעי) ה"טיימס" הלונדוני. אסטרטגיית הביטחון הלאומי החדשה של רוסיה מניחה שהמאבק המחריף על הבעלות על משאבי הנפט והגז באזור, על רקע ההידלדלות העולמית, עלול להביא לסכסוך צבאי בתוך עשור.

"הסיכוי האפשרי של סכסוכים צבאיים סמוך לגבולות הלאומיים של רוסיה, בינה לבין שכנותיה, מהווה איום על האינטרסים של המדינה ועל ביטחון גבולותיה", נמסר בהצהרה של הממשלה. עוד נכתב כי "בתחרות הגלובלית על המשאבים אי אפשר לשלול אפשרות של שימוש בכוח צבאי".

הקרמלין מתעקש כי אינו מחמש את הקוטב הצפוני, אך אזהרותיו לגבי סכסוך צבאי מרמזים על המוכנות להגן על האינטרסים של המדינה בכל מחיר. ארצות הברית, נורבגיה, קנדה ודנמרק טוענות אף הן לבעלות על המדף הארקטי בגודל מערב אירופה, המכיל, לפי הסברה הרווחת, מיליארדי טונות של נפט וגז.

במסמך קודם שפרסם הקרמלין, נמסר כי הקוטב הצפוני הוא משאב אסטרטגי בעבור רוסיה וכי פיתוח עתודות האנרגיה עד 2020 הוא יעד לאומי חשוב ביותר. רוסיה גיבשה תוכניות להקים בסיסים צבאיים סמוך לקוטב "כדי להבטיח ביטחון צבאי". את האסטרטגיה החדשה אישר נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב. את האסטרטגיה גיבשה מועצת הביטחון הלאומי של רוסיה, הכוללת את ראש הממשלה ולדימיר פוטין וראשי הצבא והמודיעין במדינה.

פוטין האשים בשנה שעברה את המערב בכך שהוא חושק בעתודות האנרגיה של רוסיה. "סכסוכים רבים, צעדים פוליטיים ודיפלומטיים מבוססים על הרצון להשיג את הנפט והגז ולהבטיח גישה למשאבים שלנו", אמר. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מתח ביקורת על נורבגיה, החברה בנאט"ו, בנוגע לתרגיל צבאי שערכה באזור הקוטב. נורבגיה אמרה בתגובה כי רוסיה מרחיבה את נוכחותה הצבאית באזור.

המסמך הרוסי החדש צופה כי המאבק על משאבי האנרגיה ילך ויגבר ויהפוך לסוגיה חשובה ביותר ביחסים הבינלאומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully