וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באו"ם עדיין "מודאגים" ממבצע עופרת יצוקה

14.5.2009 / 1:28

חברי מועצת הביטחון הביעו הלילה את "דאגתם" מממצאי ועדת הבדיקה לתקיפות צה"ל במהלך עופרת יצוקה, אולם לא דרשו להמשיך בחקירה

חברי מועצת הביטחון של האו"ם הביעו הלילה (חמישי) "דאגה" לגבי מבצע עופרת יצוקה בעזה ודו"ח האו"ם שפורסם לפני כעשרה ימים. הדו"ח סיכם את חקירת הארגון לגבי האשמות נגד ישראל על תקיפה חסרת אחריות והזנחה בתקיפות מתקנים של האו"ם ובסמוך להם.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון, שמינה את ארבעת החוקרים בפברואר אמר בשבוע שעבר כי יבקש פיצויים עבור הנזק בסכום של 11 מיליון דולרים אולם אין בכוונתו להיענות להמלצה בדו"ח שקוראת להמשך חקירת הפרשה. "חברי מועצת הביטחון הביעו את דאגתם לגבי הממצעים שבדו"ח", אמר נציג רוסיה באו"ם ויטאלי צורקין המשמש כנשיא מועצת הביטחון.

15 חברי מועצת הביטחון לא דרשו להמשיך את החקירה. לוב, החברה במועצת הביטחון, ניסחה הצעת החלטה לפיה תגנה מועצת הביטחון את ישראל, אולם צורקין אמר כי ככל הנראה לוב החליטה לא להביא את הצעת ההחלטה להצבעה. להצעת ההחלטה הזו לא היו סיכויים לעבור מאחר שארצות הברית, בריטניה, וצרפת, חברות בעלות זכות וטו במועצת הביטחון, היו מתנגדות לה. במקום זאת החליטו המעצמות המערביות החברות במועצת הביטחון לתמוך בהבעת "דאגה" של מועצת הביטחון.

בדו"ח שפרסם האו"ם לפני כעשרה ימים הפנה הארגון אצבע מאשימה כלפי צה"ל בגין "הזנחה" בהתנהלות שלו בעת המלחמה בעזה. מסיכום של הדו"ח, בן 184 הדפים עולה כי ממשלת ישראל גרמה למוות פציעות ונזק לרכוש האו"ם במהלך שבע תקריות בהן היה מעורב צה"ל במבצע "עופרת יצוקה".

"מחברי הדו"ח הגיעו למסקנה שפעולות צה"ל לקו בהזנחה בדרגות שונות כלפי רכוש האו"ם וכלפי צוותי האו"ם ואזרחים אחרים ששהו בתוך שטח האו"ם, דבר שגרם לממקרי מוותף פציעות ונזק פיזי למבנים", נכתב בדו"ח. עוד נכתב כי "שטח האו"ם מוגן תחת החוק הבינלאומי".

הדו"ח קבע בין היתר כי ישראל ירתה במכוון על אזרחים ובשימוש בכוח מוגזם. מחברי הדו"ח אף המליצו להקים ועדת חקירה בלתי תלויה מטעם האו"ם שתבדוק באופן מקיף האם ישראל ביצע פשעי מלחמה במהלך המבצע בעזה. אולם מועצת הביטחון והמזכ"ל החליטו שלא לקבל את המלצה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully