וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: מנהיג המחאה בכיכר טיאננמן נעצר

טלי גולדשטין

13.5.2009 / 17:48

לקראת ציון 20 שנה לדיכוי האכזרי של התנועה הפרו-דמוקרטית וההפגנות בכיכר טיאננמן מוכיחה שוב ממשלת סין כי לא חל שינוי במדיניות הדיקטטורית

ז'ו יונגז'ון, מנהיג המחאות בכיכר טיאננמן ב-1989, נעצר היום (רביעי) בסין בגין אישומי הונאה, זאת לקראת ציון 20 שנים לדיכוי האכזרי של התנועה הפרו-דמוקרטית. משפחתו של ז'ו בן ה-41, המתגוררת בארצות הברית, אמרה כי האישומים נגדו הוגשו לאחר חודשים בהם מוחזק במעצר באופן חשאי. ז'ו נעצר בספטמבר בהונג קונג כשניסה לשוב לסין לבקר את אביו החולה.

למעצרו של ז'ו צפויות להיות השלכות דיפלומטיות על יחסי ארה"ב-סין מאחר שז'ו הוא תושב קבע של ארה"ב, אליה נמלט ב-1993 לאחר ששהה בכלא בגין מעורבתו במחאות טיאננמן. דובר של שגרירות ארה"ב בסין אמר כי עניינו של ז'ו נידון עם משרד החוץ הסיני.

ז'ו היה אחד משלושה סטודנטים שכרעו ברך בכיכר טיאננמן והגישו עצומה למנהיג המדינה לי פנג. רגע זה הפך לסמל המחאה. המחאות בכיכר טיאננמן שבבייג'ינג החלו ב?15 באפריל 1989, והונהגו בידי הסטודנטים, שקראו לבצע רפורמות דמוקרטיות, ושאבו השראה מהפגנות שהתקיימו במדינה בסוף שנות ה-70. במשך שלושה שבועות נמשכה המחאה, שמשכה לכיכר מאות אלפים. ב-21 באפריל מחו 100 אלף אנשים בכיכר. עשרות עיתונאים ששהו בבייג'ינג לרגל ביקורו של מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב בעיר, העבירו את תמונות המחאה לכל העולם.

בתחילת יוני החליט השלטון בסין לפנות את הכיכר ממפגינים בכוח. תושבי בייג'ינג סייעו למפגינים וחסמו את צירי ההגעה לכיכר, אך הצבא הצליח לפנות את הכיכר ב-4 ביוני, תוך דיכוי אלים של המפגינים בכיכר וברחובות הסמוכים לה ושימוש באש חיה. על פי נתונים רשמיים של הממשלה הסינית, לא היו הרוגים בכיכר, אולם לפי הערכות הצלב האדום, נהרגו ברחובות המובילים לכיכר כ-2,600 איש ועוד עשרות אלפי אזרחים נפצעו. מספר ההרוגים האמיתי נותר סוד מדינה בסין.

ז'ו ניסה לשוב לסין ב-1998, אך נעצר ונשפט לשלוש שנים של "חינוך מחדש באמצעות עבודות פרך". הוא שוחרר בתחילת 2001 במה שנתפס כמחווה של רצון טוב של סין בשל רצונה לארח את משחקי האולימפיאדה ב- 2008.

אשתו של ז'ו, ז'אנג יואה וויי, אמרה כי האישומים נגד בעלה בלתי מבוססים: "הוא מוחזק במעצר סודי זמן רב, מאז ניסה להיכנס לסין בשנה שעברה. בתחילה האשימו אותו בריגול, אך כעת הוא מואשם בהונאה פיננסית. הוא רק רצה לראות את אביו החולה והזקן, אך הם לא נותנים לו". הממשלה הסינית החליטה לתגבר את האבטחה לקראת ה-4 ביוני, 20 שנה לפינוי האלים של המפגינים בכיכר טיאננמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully