וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: צ'רלי צ'פלין נגנב מקברו

טלי גולדשטין

17.5.2009 / 10:56

וגם: נשיא הבנק העולמי התפטר בעקבות שערורייה, נפאל ביטלה את שלטון המלוכה לאחר 240 שנה ודניס הופר הלך בעקבות גורלו

ארונו של צ'רלי צ'פלין נמצא

ארון הקבורה, שהכיל את גופתו של השחקן צ'רלי צ'פלין, נמצא ב-17 במאי 1978 לאחר שנגנב מקברו כעשרה שבועות קודם לכן. הארון נמצא בשדה סמוך לביתו של צ'פלין בלוזאן, שוויץ. הקומיקאי האגדי מת ביום חג המולד ב-1977 בגיל 88. הוא נקבר יומיים לאחר מכן בגבעות המשקיפות על אגם ז'נבה.

המשטרה השוויצרית עצרה שני גברים – פולני בן 24 ובולגרי בן 38. השניים הודו בגניבת הארון. המשטרה לכדה את החשודים לאחר שצותתה לטלפון בביתו של צ'פלין לאחר שהתקבלו בו מספר שיחות, בהן נדרשה המשפחה לשלם כופר בסך 400 אלף לירות שטרלינג כדי לקבל את הגופה בחזרה.

אלמנתו בת ה-51 של צ'פלין, הליידי אונה צ'פלין, סירבה לשלם: "צ'רלי היה חושב שכל העניין מגוחך", אמרה. השיחות הטלפון הבאות איימו החוטפים לפגוע בשני ילדיו הצעירים של צ'פלין.

על רקע השתיקה ששמרה המשפחה בנוגע לפרשייה, צצו ועלו ספקולציות שונות ומשונות לגבי הארון הנעלם. בהוליווד פשטו השמועות כי הארון נגנב מפני שצ'פלין היהודי נקבר בבית קברות של גויים.

רומן וורדס בן ה-24 וגנצ'ו גאנב בן ה-38 הורשו בדצמבר 1978 בגניבת הארון ובניסיון לסחוט 400 אלף לירות שטרלינג ממשפחת צ'פלין. על וורדס נגזרו ארבע שנים וחצי בכלא. שותפו הבולגרי קיבל מאסר על תנאי.

אונה צ'פלין, בתו של המחזאי יוג'ין או'ניל, ירשה 12 מיליון לירות שטרלינג לאחר מותו של בעלה. לסר צ'רלי צ'פלין ולה היו שמונה ילדים. הם התגוררו בלוזאן מאז 1952.

אהבה ועסקים הביאו לפיטורים

ב-17 במאי 2007 הודיע נשיא הבנק העולמי פול וולפוביץ על התפטרותו בעקבות פרשת קידומה של חברתו לחיים. וולפוביץ הואשם על ידי ועדה מיוחדת מטעם הבנק בהפרת כללי ניגוד אינטרסים בעקבות טיפולו במשכורת הגבוהה שהעניק בשנת 2005 לחברתו לחיים, עובדת הבנק שהא ריזה. עם זאת, הוא טען כי פעל בלא כל כוונות רעות.

ריזה עבדה בבנק עוד לפני שוולפוביץ התמנה לנשיא ב-2005. היא עברה למשרד החוץ כדי למנוע ניגוד אינטרסים, אך המשיכה לקבל משכורת מהבנק. יתרה מזו, משכורתה הועלתה מ-133 אלף דולר ל-193,590 דולר. הוועדה הגיעה למסקנה כי ההעלאה במשכורת, שקיבלה ריזה בהוראת וולפוביץ, היתה מעל ומעבר לטווח המשכורות המותרות בהתאם לכללי הבנק.

וולפוביץ הודה מוקדם יותר החודש כי הורה באופן אישי על קידומה ועל העלאת שכרה של עובדת הבנק, אשר עמה ניהל קשר רומנטי. "עשיתי טעות ואני מצטער עליה", אמר וולפוביץ בהתנצלות שפירסם. את וולפוביץ החליף בתפקיד סגן מזכיר המדינה של ארה"ב לשעבר, רוברט זוליק.

וולפוביץ שימש סגן מזכיר ההגנה האמריקאי ומילא תפקיד שנוי במחלוקת כאחד הכוחות המניעים בהחלטת ארה"ב לפלוש לעיראק ב-2003. הוא מונה לנשיא הבנק ביוני 2005 בלחץ הנשיא בוש חרף הסתייגותן של מדינות אירופה בשל חלקו במלחמה.

נפאל הופכת לרפובליקה

ב-17 במאי 2006 הצביע הפרלמנט הנפאלי בעד ביטול סמכויותיו של המלך והפיכת הממלכה ההינדואיסטית לרפובליקה. שנתיים לאחר מכן, באסיפה מיוחדת של הפרלמנט החדש, שהתקיימה במאי 2008 בבירת נפאל קטמנדו, הצביעו מפלגות המדינה על ביטול שלטון המלך לאחר 240 שנים. המפלגות הפוליטיות הצביעו במושב מיוחד של הפרלמנט בעד ביטול המלוכה, בהתאם להסכם השלום שנחתם ב-2006 עם לוחמי הגרילה המאואיסטים, שהחליפו את הנשק בבחירות בתמורה להפיכת המדינה לרפובליקה חילונית. מלחמת האזרחים במדינה, בין המאואיסטים לממשלה, נמשכה עשר שנים ונהרגו בה יותר מ-13 אלף בני אדם.

ביוני 2008, בילה מלך נפאל לשעבר, המלך גיאננדרה את הלילה האחרון בארמון שהיה ביתה של משפחת המלוכה מזה למעלה ממאה שנים. המפלגה המאואיסטית, שקראה למלך לפרוש מרצונו או לעמוד למשפט, קיבלה בברכה את החדשות כי הוא בחר לעזוב בשקט. "זהו צעד חיובי ואנו מודים לו", אמר דובר המפלגה קרישנה בהדור מהארה. "עזיבתו של המלך פותחת עידן חדש לשינוי פוליטי בדרכי שלום ואנו מכבדים את החלטתו לחיות כאזרח מן השורה", הוסיף.

המפלגה המאואיסטית מנסה ליצור ממשלת אחדות לאחר שניצחה בבחירות הכלליות, הראשונות מסוגן מאז 1991, שנערכו באפריל 2008. האסיפה הלאומית צפויה לחבר חוקה חדשה שאוכלוסייתה מונה 26 מיליון תושבים.

גיאננדרה שלט במדינה מאז פברואר 2001, אולם נאלץ לוותר על חלק מסמכויותיו שנה לאחר מכן עקב הפגנות מחאה פרו-דמוקרטיות ברחבי המדינה. בהמשך ניטלו מהמלך כל סמכויותיו, כולל הפיקוד על הצבא.

נפילתו של המלך גיאננדרה היתה דרמטית, במיוחד לאור העובדה שפעם הוא היה מוערץ על ידי כל תושבי נפאל. נפאלים רבים סגדו למלוכה וראו בה התגלמות של האל המגן וישנו. אולם כיום, תמונתו של גיאננדרה הוסרה משטרות הכסף ושמו הוצא מההמנון הלאומי. כמו כן, התבקש המלך להחזיר את כל חובותיו ולהתחיל לשלם את כל החשבונות המלכותיים לממשלה – דבר שמשפחת המלוכה מעולם לא נהגה לעשות.

לדברי הנפאלים, הקסם שאפף את המשפחה המלכותית התפוגג בעת הטבח בארמון ב-2001, במהלכו המלך הפופולרי בירנדרה ושמונה ממקורביו נרצחו על ידי הנסיך דאז דיפנדרה. הלה התאבד מיד לאחר הרצח. תדמית משפחת המלוכה הידרדרה אף יותר לאחר שגיאננדרה פיטר את הממשלה ונטל לעצמו סמכויות מוחלטות ב-2005.

באו לעולם

דניס הופר (1936 - ) - שחקן ובמאי אמריקאי, "אדם בעקבות גורלו"

אניה (1961 - ) - זמרת ומלחינה אירית

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הלכו לעולמם

סנדרו בוטיצ'לי (1445-1510 ) - אחד המיוחדים והדגולים שבציירי הרנסאנס

ג'ורג' בולין (1504-1536) - דיפלומט אנגלי ואחיהן של מרי ואן בולין. מרי הית הפילגשו של המלך הנרי ה-8 ואן היתה אשתו. הוצא להורג עם אחותו אן בהוראת המלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully