וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש לישראל ראש ממשלה

מאמר מערכת

13.5.2009 / 8:38

רצינו לחכות מאה ימים, אבל לא נותרה ברירה. בזמן הקצר שעבר מאז התמנה נתניהו לתפקיד ראש הממשלה ברור שמשהו לא דופק. לישראל אין את הפריבילגיה שעוד ראש ממשלה כושל יתגלח על חשבונה

את מה שאתם רואים בימים האחרונים רואה גם נשיא אירן. את מה שאתם מרגישים בימים האחרונים מרגיש גם מזכ"ל חיזבאללה. את מה שאתם מבינים בימים האחרונים מבינים גם בוושינגטון ושאר בירות העולם. לכולם התברר בימים האחרונים שאין ראש ממשלה בישראל. כזה שמוביל מדיניות, מייצר חזון ומסוגל לקבוע סדר יום. בנימין נתניהו אולי הצליח להקים ממשלה, אך בינתיים הוא לא נכנס לתפקידו.

במדינה אחרת ובזמנים שונים עוד אפשר היה לסלוח לנתניהו על פיאסקו התקציב. אבל נתניהו הוא לא עוד ראש ממשלה וישראל אינה עוד מדינה. המזרח התיכון הוא ים שורץ כרישים וריח הדם הפוליטי שניגר מנתניהו יביא במהרה טורפים אכזריים לכיוונה של ישראל. קו ישיר נמתח מחדרי המשא ומתן בהם דנים על תקציב המדינה ועד למעבדות בכור ההולך ומתחמם בבושהר. הנוסחה פשוטה להפליא ומפחידה להחריד, מי שאינו מסוגל לאלף שרים ופקידי ממשלה, אינו יכול להציג עמדה נחרצת בעולם ואינו מסוגל לעמוד מול תביעות אובמה מצד אחד ומול איום אירני מהצד השני. גם בעלי זיכרון חד במיוחד לא יצליחו לזכור מתי הגיע לוושינגטון ראש ממשלה חלש כל כך לפגישה ראשונה ומכרעת עם נשיא אמריקאי חזק כל כך.

יהיו שיגידו שחולשתו של נתניהו מרחיקה כל סיכוי לפעולה צבאית ישראלית באירן. אחרי הכול, איזה ראש ממשלה חלש ומוחלש יעז לצאת להרפתקה אסטרטגית בעלת השלכות מרחיקות לכת על עתיד מדינת ישראל. מנגד, עולה חשש שדווקא ראש ממשלה מוכה וחבול מבית ינסה לאושש את האגו בפעולה מזהירה הרחק מגבולות המדינה. פעולה צבאית נועזת שתמקם אותו על סלע ההיסטוריה לצד רבין ואנטבה, בגין והכור העירקי ואולי אולמרט והכור הסורי. דבר אחד ניתן לקבוע בוודאות, תוך חודש וחצי של מסע השפלות מתמשך הצליח נתניהו לפגוע ביכולת ההרתעה של ישראל. זו אינה הגזמה, מי כמו נסראללה מכיר ויודע את הלכי הרוח בחברה הישראלית ומי כמוהו מיטיב לנצל זאת.

תקציב מדינה הוא האג'נדה של כל ממשלה. בספר התקציב באים לידי ביטוי סדר העדיפויות, האידיאולוגיה והאמונות של ראש הממשלה ושריו. נתניהו, שהיה שר אוצר מצוין ופורץ דרך, יודע היטב שתקציב המדינה הוא הדבר האמיתי. מי שפורץ את מסגרת התקציב ובוגד בכל האידיאולוגיות להן הטיף במשך שנים, נכנע לשרים, מתעלם מהמלצות הפקידות המקצועית ומחלק כסף לכולם. סופו להפוך ללא רלוונטי. המשבר הכלכלי המשתולל בעולם, המצוקה הכלכלית אליו נקלע המשק הישראלי והאיומים האסטרטגיים על מדינת ישראל, כל אלו דורשים פרסונה מרשימה בהרבה ממה שמציג עד עתה נתניהו. זה לא עניין של שמאל או ימין, זה פשוט דבר שמבינים אצלנו, בבירות, בטהרן ובוושינגטון. לישראל אין בימים אלו ראש ממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully