וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפיפיור: "בארץ הקודש יש מקום לכולם"

עידן דורנר

12.5.2009 / 17:39

במיסה שקיים בגת שמנים, קרא בנדיקטוס ה-16 להפוך את ירושלים לעיר של שלום: "בירושלים אין מקום לאלימות, אי צדק וסבל"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: איילת שולמן)

האפיפיור בנדיקטוס ה-16 קיים אחר הצהרים (שלישי) מיסה בגת שמנים. על פי המסורת הנוצרית, ישו נשא במקום את תפילתו האחרונה לפני שנצלב. האתר נמצא במורדות הר הזיתים בירושלים ואלפי בני אדם הגיעו לשמוע את המיסה שהעביר האפיפיור. הוא התקבל בהתלהבות רבה על ידי קהל המאמינים שהגיע להשתתף במיסה. המשתתפים קראו בשמו ונופפו בדגלי ישראל, הוותיקן ודגל פלסטין.

"אני מודע לקשיים, לתסכול, לכאב ולסבל שרבים מכם חוו כתוצאה מהסכסוכים שפקדו את הארץ הזאת", אמר האפיפיור בדרשתו. "השלום הוא מתנת האל, הממשיך להיות מאויים על ידי אנוכיות, סכסוך, פילוג ועוולות העבר. יהודים, נוצרים ומוסלמים קוראים לירושלים ביתם הרוחני. מה צריך עוד לעשות כדי להפוך אותה לעיר של שלום באמת, להפוך אותה למקום אליו יכולים להגיע כולם?"

הוא המשיך ואמר כי "בירושלים אין מקום לאלימות, אי צדק וסבל. כולם צריכים לחשוב ברוח הפיוס והשלום, לא משנה עד כמה זה קשה ועד כמה זכרונות העבר מקשים על כך. השלום יכול להבריא ולהביא תקווה גם לאלו החווים את המציאות הקשה ביותר".

"אני רוצה לדבר על המציאות הטרגית, בה רבים מהקהילה הנוצרית נאלצים לעזוב את ירושלים בשנים האחרונות", הוסיף האפיפיור. "למרות שאני מבין את הסיבות, בעיקר של הצעירים הרוצים להגר, זה מהווה סכנה תרבותית ורוחנית על עתיד העיר. היום, אני מבקש לחזור על מה שאמרתי כבר בהזדמנות אחרת: בארץ הקודש יש מקום לכולם! אני קורא לרשויות לכבד, לתמוך ולהעריך את הנוכחות הנוצרית בעיר".

"ירושלים לשני עמים ושלוש דתות"

לפני נאומו של האפיפיור עלה לדוכן הנואמים הפטריארך הלטיני פואה טואל שאמר דברים בעל נופך פוליטי מעט יותר. הפטריארך אמר כי "מסביבנו יש את סבל הפלסטינים החולמים לחיות במדינה פלסטינית חופשית, ואנחנו מבטאים גם את סבל הישראלים שחולמים על חיים נורמליים בשלום וביטחון ועדיין לא הגשימו זאת. הקהילה הבינלאומית מביטה בדאגה למצב בארץ הקודש שסובל כבר יותר מ-61 שנה ועדיין לא הגיע לפתרון צודק. אנו מתפללים להגשמת החלום של שני העמים. שירושלים תתחלק בין שני העמים ושלוש הדתות".

מוקדם יותר היום התחמק דובר הוותיקן פרדריקו לומברדי מלהשיב לשאלת וואלה! חדשות בנוגע לעמדת האפיפיור בעניין מעמדה של ירושלים בהסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים. לומברדי הסתפק בלומר כי "עמדת הוותיקן בנושא פורסמה בעבר, ולפיה הצדדים יקבעו את מעמד העיר ובלבד שמעמדם של המקומות הקדושים לנצרות לא יפגע".

בכנס קרדינלים ובישופים שנערך בירושלים בשנת 1998, אמר שר החוץ של הוותיקן ז'אן לואי טוראן כי שכיבוש מזרח העיר הוא בלתי חוקי ושירושלים צריכה להיות בירת שני העמים. בכך, למעשה, הפר את ההתחייבות שניתנה בהסכמים עם ישראל לא להתערב בסכסוכים פוליטיים על שטחים שנויים במחלוקת ועל שאלת הריבונות בעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"אילו היינו נפגשים לפני כמה שנים"

מוקדם יותר היום נפגש האפיפיור בנדיקטוס ה-16 עם הרבנים הראשיים בהיכל שלמה בירושלים. האפיפיור אמר במפגש כי "מקור גדול לסיפוק עבורי הוא הפרי שצמח בדיאלוג המתמשך בין הכס הקדוש לבין הרבנות הראשית בישראל. הלוואי והדיאלוג שהחל ימשיך לשאת פירות. כאן בישראל הנוצרים הם מיעוט קטן באוכלוסיה והם מעריכים את הדיאלוג עם שכניהם היהודים".

האפיפיור הוסיף כי "הכנסיה מחויבת לחלוטין לפיוס בין נוצרים ליהודים כפי שהצהירה בהצהרת 'נוסטרה אטאטה'". "אני נושא תפילה שהאל ימשיך להאיר עלינו מתבונתו וכך נפעל לפי הציווי האלוהי ונאהב את רענו כמונו", אמר.

הרב הראשי לישראל יונה מצגר אמר במפגש שנערך עם האפיפיור כי אילו נערך מפגש בין ראש הכנסייה לרבנים יהודים לפני כמה עשרות שנים היה נחסך הרבה דם. לדברי מצגר, "ההיסטוריה שלנו רצופת סבל, גירושין, פוגרומים, הריגות. על מה? ולמה? זאת לא נבין לעולם. חשבתי לעצמי, אילו מפגש היסטורי כמו זה בו העומד בראש הדת הגדולה בעולם נפגש בירושלים עם ראשי הדת היהודית, אם זה היה מתקיים שנים רבות קודם לכן, כמה דם נקי היה נחסך. כמה שנאת חינם היתה נמנעת בעולם".

מוקדם יותר הבוקר הגיע בנדיקטוס ה-16 לכותל המערבי. בטקס שנערך במקום נשא דברים שר התיירות סטס מסז'ניקוב שאמר כי ירושלים היא בירתה הנצחית של ישראל, אך מקום קדוש לכל שלוש הדתות. האפיפיור נשא תפילה בלטינית ורב הכותל שמואל רבינוביץ' נשא אף הוא תפילה. לאחר הטקס הקצר הטמין האפיפיור פתק בין אבני הכותל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully