וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: אישה על גג העולם

טלי גולדשטין

13.5.2009 / 8:04

וגם: ניסיון התנקשות באפיפיור יוחנן פאולוס השני ומעמד הפועלים מצטרף למאבק הסטודנטים במאי 1968 בפריז

האפיפיור נורה

האפיפיור יוחנן פאולוס השני נורה ארבע פעמים ב-13 במאי 1981 בעודו נושא תפילה בפני 20 אלף מאמינים בכיכר סנט פטרוס ברומא. האפיפיור נפצע בבטן, בזרוע יד ימין וביד. המשטרה האיטלקית עצרה גבר בן 23 בשם מהמט אלי אג'ה, טרוריסט טורקי, בחשד שביצע את המעשה.

לפי דיווחים בעיתונות הטורקית, אג'ה הורשע בפברואר 1979 ברצח עורך עיתון טורקי אך הצליח להימלט מהכלא והותיר אחריו מכתב בו הוא נודר לרצוח את האפיפיור. עם הישמע היריות, קרס האפיפיור ופאניקה רבתי השתררה בקרב הצופים. האפיפיור הובהל לתוך מתחם הוותיקן ומשם לבית החולים. רדיו הוותיקן קרא לעולם כולו להתפלל לשלום האפיפיור.

האפיפיור יוחנן פאולוס השני, לשעבר הקרדינל קרול יוזף וויטיווה מפולין, התמנה לתפקיד החושב ביותר בעולם הנוצרי ב-1978. הוא היה האפיפיור הלא-איטלקי הראשון מזה 455 שנים. תקופת כהונתו הייתה השלישית באורכה, והיא היוותה ניגוד לכהונתו של קודמו, יוחנן פאולוס הראשון, אשר כיהן רק 33 ימים.

בתקופת כהונתו ביקר יוחנן פאולוס השני ביותר ארצות מכל האפיפיורים שקדמו לו גם יחד. בסך הכול ערך 104 מסעות מחוץ לוותיקן. לאחר ניסיון ההתנקשות, הודו בכירים בוותיקן כי חששו לביטחונו במסעותיו הרבים.

שבועיים לאחר הירי, שוחרר האפיפיור מבית החולים אך אושפז שנית ב-21 ביוני בשל דלקת ריאות. הוא החלים לחלוטין והמשיך לסייר בעולם. עד סוף העשור הראשון לכהונתו, הספיק יוחנן פאולוס השני לבקר בעוד 50 מדינות.

על מהמט אלי אג'ה נגזר עונש מאסר עולם ביולי 1981. מאוחר יותר, האפיפיור סלח לאג'ה וביקרו בכלא. ביוני 2000, בהסכמת האפיפיור, נשיא איטליה חנן את אג'ה לאחר שריצה 19 שנים בכלא. כששב לטורקיה, נעצר אג'ה שוב ונאלץ לרצות את שארית גזר דינו בגין רצח העיתונאי הטורקי. הוא שוחרר בינואר 2006. האפיפיור יוחנן פאולוס השני מת ב-2 באפריל 2005.

מאי האדום בפריז

ב-13 במאי 1968 החריפה מחאת הסטודנטים נגד הממשלה הצרפתית בפריז עם הצטרפות הפועלים למאבק. 800 אלף סטודנטים, פועלים ומורים צעדו ברחובות פריז ודרשו את התפטרות הממשלה בראשות שארל דה גול ומחו על האלימות המשטרתית בהפגנות. היתה זו גם השביתה הראשונה מיני מספר של הפועלים.

הכל החל חודשיים קודם לכן, ב-22 במרץ, כשקבוצה קטנה של פעילי שמאל קיצוני, אנשי רוח, אמנים ו-150 סטודנטים פלשו לבניין המנהלה של אוניברסיטת נאנטר בפרברה של פריז, כשבראשם דניאל כהן-בנדיט שכונה "דני האדום". הקבוצה קיימה שם דיון דחוף ואמוציונלי בנוגע למדיניות ההפרדה הגזעית והמעמדית באוניברסיטה ובחברה הצרפתית בכללותה, כשבין היתר דרשה חופש ביטוי ותנועה ואת ביטול האיסור לבקר בחדרי מעונות המין השני.

ב-6 במאי, איגוד הסטודנטים הלאומי ואיגוד מרצי האוניברסיטה ערכו הפגנה נגד פלישת המשטרה לאוניברסיטת הסורבון בפריז. מעל ל-20 אלף צעדו לעבר הסורבון. השוטרים שהמתינו במקום תקפו את המפגינים באלות. חלק מהמפגינים החלו להקים בריקדות וליידות אבנים על השוטרים שנאלצו לסגת באופן זמני. כשהם שבו לזירה, פוזר ההמון בגז מדמיע, 422 בני אדם נעצרו, 354 שוטרים ו-600 סטודנטים נפצעו.

הדי המהומות הביאו סטודנטים ותלמידי תיכון מרחבי צרפת לתמוך במאבק, שהמשיך במלוא העוז במספר מוקדים אל מול אלימות משטרתית גוברת. האמנים ואנשי הרוח נרתמו, והמפלגה הקומוניסטית הצרפתית (PCF) הביעה תמיכתה בסטודנטים. לאחר לילה סוער של מהומות ברובע הלטיני, במהלכו נעצרו 468 בני אדם, מעל לאלף נפצעו וכמאתיים מכוניות הועלו באש, החליטו ב-11 במאי גם איגודי העובדים המקצועיים הגדולים להצטרף למאבק והכריזו על שביתה כללית ב-13 במאי. מעל למיליון סטודנטים ופועלים יצאו להפגין ברחובות פריז באותו היום.

ב-17 במאי, 200 אלף פועלים פתחו בשביתה - נתון זה התנפח במהירות הבזק לשני מיליון, ולאחר מכן ל- 10 מיליון פועלים ששבתו ב-20 במאי. בנקודה זו צרפת היתה כבר למעשה משותקת: השביתה התפשטה כאש בשדה קוצים לבתי חולים, למספנות, לנמלים ולשדות תעופה. בניגוד לסטודנטים, הציגו הפועלים במאבקם אג'נדה פוליטית רחבה ורדיקלית יותר: הם דרשו את הדחת הממשלה והנשיא דה גול, העלאת שכרם ותנאי פנסיה משופרים. דה גול עצמו התפטר מתפקידו רק באפריל 1969 בעקבות משאל עם ובמקומו מונה לנשיא ראש הממשלה פומפידו.

האוורסט נכבש על ידי אישה

אליסון הרגריבס, אם בריטית בת 33, היא האישה הראשונה שכבשה את האוורסט, ב-13 במאי 1995. הרגריבס הצליחה להעפיל לפסגה ללא כל עזרה או שימוש בחמצן. כשהגיעה הרגריבס לפסגה, בגובה 8,847.7 מטרים, היא מיד דאגה לשלוח מסר לילדיה, טום וקייט בגיל 6 ו-4. המסר היה: "אני על גג העולם ואני אוהבת אתכם מאד".

בעלה ג'ים באלארד, צלם במקצועו, נשאר בבית לשמור על הילדים. בתגובה להישג אשתו, אמר: "אני גאה מאד באליסון. היה לי אמון מלא ביכולות שלה להגיע לגג העולם". קאלי פלמינג, דוברת אתר הסקי "נביס ריינג'", האתר בו התאמנה הרגריב לקראת הטיפוס, אמרה: "זהו הטיפוס החשוב ביותר שנעשה אי פעם על ידי אישה".

שלושה חודשים אחרי שרשמה את ההישג המדהים, מתה הרגריבס על הר ה-K2 בפקיסטן, זמן קצר לאחר שהגיעה לפסגה. שלושה מטפסים שהיו עמה מתו אף הם. ב-1996, ג'ים באלארד ושני ילידה של הרגריבס עלו למרגלות הר ה-K2 לזכר אמם.

באו לעולם

ז'ורז' בראק (1882-1963) - צייר צרפתי, ממובילי זרם הקוביזם

דפנה דה מורייה (1907-1989 )- סופרת בריטית, "רבקה"

רוג'ר זילאזני (1937-1995) - סופר מדע בדיוני ופנטזיה אמריקאי ממוצא אנגלי, יוצר סדרת "אמבר"

הלכו לעולמם

מיקי ספיליין (1934-1977) - מחבר רומנים בלשיים

צ'ט בייקר (1929-1988) - מוזיקאי ג'אז אמריקאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully