וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיחור של שנתיים: התראות ליצרני צמיגים

אייל דץ

12.5.2009 / 13:47

חוק הצמיגים אמור היה להסדיר מיחזור של צמיגים משומשים, אך במשרד להגנת הסביבה התקשו באכיפתו. השר הנכנס ארדן מתחיל לפעול בנושא

המשרד להגנת הסביבה שלח היום (שלישי) התראות ליצרני ויבואני צמיגים. מהמשרד נמסר כי מדובר בצעד אחד לפני נקיטת עיצומים כספיים בשווי מצטבר של כ-37 מיליון שקלים בגין אי יישום חוק הצמיגים.

חוק הצמיגים נכנס לתוקפו לפני כשנתיים. מטרתו של החוק הינה להסדיר סילוק ומיחזור של צמיגים משומשים באופן שימנע את המפגעים הסביבתיים הכרוכים בהשלכה לא מוסדרת של צמיגים ולחיסכון בחומרי גלם.

החוק מתבסס על עקרון המקובל במדינות רבות בעולם, כדוגמת: ארה"ב, יפן, בריטניה, גרמניה, צרפת הולנד ועוד, לטיפול בבעיות סביבתיות - עקרון "אחריות היצרן". על פי עקרון זה האחריות לטיפול בבעיה סביבתית הנגרמת כתוצאה משימוש במוצר כלשהו מוטלת על יצרן המוצר, או היבואן במקרה בו המוצר מיובא. הרעיון המרכזי מאחורי עקרון זה הוא שיצרן או היבואן הם ראש הפירמידה בגלגולו של המוצר עד להפיכתו לפסולת, ולכן חלה עליהם החובה לטפל במוצר גם בסוף חייו.

בחוק נקבע כי יצרני ויבואני הצמיגים וכן יבואני הרכב המנועי יהיו אחראים לאיסוף הצמיגים בגמר השימוש והעברתם למחזור, וכן לעמוד ביעדי סילוק ומחזור העולים בצורה הדרגתית מדי שנה, כאשר בשנת 2013 יעמוד היעד על מיחזור של 85% מסך הצמיגים שנמכרו, ותיאסר הטמנתם.

הגופים הגדולים מתעלמים?

חוק הצמיגים חל גם על חברות התחבורה הגדולות, כגון "אגד" ו"דן", ועל ארגונים ממשלתיים, כמו משרד הביטחון, שברשותם מאות אלפי צמיגים משומשים, ומחייב אותם להעביר את הצמיגים למיחזור. בנתונים שהציג היום המשרד להגנת הסביבה לא חלה התייחסות למחזור הצמיגים על ידי גופים אלו.

על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנה הראשונה ליישום החוק הוגשו דיווחים על ידי 51 יצרני ויבואני צמיגים ויבואני רכב מנועי. על פי דיווחים אלו שווקו בישראל באמצעות החברות המדווחות כ 48,366 טון צמיגים באותה שנה, שמתוכם נאספו 22,307 טון צמיגים משומשים.

עם זאת, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן מסר כי בבדיקות שערכו מומחי משרדו נמצא כי מרבית הצמיגים שנאספו לא סולקו ו/ או מוחזרו כפי שדורש החוק, וכי בשל כך הוחלט להטיל התראות לפני עיצומים כספיים על היצרנים והיבואנים בסך כולל של 36.7 מיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully