וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי פוגע בשיקום גראונד זירו

טלי גולדשטין

12.5.2009 / 13:28

מאבקי כוח ושוק נדל"ן בשפל היסטורי הביאו לגיבוש תוכנית חדשה לאתר בו שכנו מגדלי התאומים, שתפגע בבניית שני גורדי שחקים מרשימים

הבניה באתר גראונד זירו מתעכבת כבר שבע שנים, מאז קרסו מגדלי התאומים במנהטן בפיגוע אל קאעדה הקטלני ביותר בהיסטוריה. הסכסוך המתמשך לגבי תוכניות הבניה תקע טריז בגלגלי התוכנית להקים במקום שני גורדי שחקים מרשימים אותם תיכננו האדריכלים נורמן פוסטר וריצ'רד רוג'רס הבריטים.

המאבק הממושך בין הרשות לנמלים, המחזיקה בבעלות השטח, ולארי סילברסטין, קבלן פרטי אשר חכר את מגדלי התאומים ששה שבועות לפני הפיגוע ב-10 מיליון דולר לחודש, וכעת משתמש בכספי הביטוח מקריסת הבניינים על מנת לבנות שלושה בנייני משרדים באתר, וכמובן המשבר הכלכלי מעוררים חשש כי גורדי השחקים החדשים בתוכניתם המקורית יוותרו ריקים.

רשות הנמלים הגישה באחרונה תוכנית חדשה במסגרתה יוקטנו שני גורדי השחקים מגדל 2 (נורמן פוסטר) ומגדל 3 (ריצ'רד רוג'רס ) בגודלם באופן משמעותי. מגדל 2 יהפוך לפי התוכנית החדשה, אותה הצליח להשיג לידיו העיתון "ניו יורק דיילי ניוז", ל"גדם משודרג" ומגדל 3 ל"סתם בניין נמוך". בשני המקרים, המגדלים יתנשאו לגובה חמש קומות בלבד.

לפי תוכנית האדריכלים, מגדל 2 אמור היה להיות בן 79 קומות ולהתנשא לגובה של 387 מטרים. מגדל 3 בן 71 הקומות היה אמור להגיע לגובה 347 מטרים.

התוכנית החדשה מהווה מכה מוחצת לתוכנית המקורית של האדריכל האחראי דניאל ליבסקינד, שזכה במכרז לשיקום האתר ב-2002. במרכז תוכניתו לשיקום גראונד זירו עומד מגדל החירות – מגדל בגובה 541 מטרים. במרכז הקומפלקס החדש בן חמשת הבניינים נפער בור עמוק החושף את יסודות הבטון של מגדלי התאומים ואמור לייצג את היסוד החזק של הדמוקרטיה ואת עוצמתה של ארה"ב, גם לאור התקפת הטרור. גובה הבניין – 1,776 רגל (541 מטר) – אמור לציין את שנת הכרזת העצמאות של ארה"ב. מסביב למגדל החירות אמורים להיבנות שלושה גורדי שחקים, היוצרים מעין ספירלה.

אם רשות הנמלים תבחר להמשיך בבניה לפי התוכנית החדשה, חללים מיותרים ייווצרו באתר. המגדל המרכזי, מגדל החירות, ייבנה לפי התוכנית המקורית, כמו גם מגדל 4 בן 64 הקומות אות ותכנן האדריכל היפני פומיהיקו מאקי. החלטת רשות הנמלים לצמצם את היקף הפרוייקט השאפתני התקבלה על רקע ייעוץ של מומחי נדל"ן, שלאור המצב הכלכלי, סבורים כי נכון לעכשיו אין הצדק לחלל משרדי כה גדול במרכז מנהטן. לדבריהם, הדרישה בשוק הנדל"ן הנוכחי לא מספיקה, מצב שישתנה אולי בעוד עשרים שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully