וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמיאניוק: זקן חולה או מפלצת סדיסטית?

טלי גולדשטין

12.5.2009 / 11:31

החשוד כמי שהיה "איוון האיום", כיום בן 89, חולה בלוקמיה. האתגר העומד בפני התביעה הוא לנתק את תדמיתו השברירית מפשעיו הנוראיים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל. קריינות: אילן שניג)

האתגר הגדול העומד בפני התביעה במקרה ג'ון דמיאניוק נעוץ בסוגיה הרפואית. לא בטוח כלל שדמיאניוק ישרוד את המשפט בשל מצבו הבריאותי הרופף. האמת היא, שבחודשים האחרונים, בעוד גלגלי הצדק טוחנים להם לאיטם, תדמיתו של דמיאניוק כמפלצת סדיסטית הלכה והתפוגגה והפער בין פשעיו האכזריים לאדם הזקן והשברירי הנראה בתקשורת גדל אף יותר.

לדברי חוקרי התביעה, הראיות הנמצאות בידיה עתה חזקות דיין ויספקו, סוף כל סוף, את ההוכחה המוחלטת שדמיאניוק היה חלק ממפעל מוות, בו 250 אלף בני אדם הומתו במהלך שנה וחצי בלבד. בנו, ג'ון דמיאניוק הבן, אמר כי אביו, איש זקן הסובל ממחלות בכבד ובמח העצם, נרדף בצורה לא אנושית על ידי משרד המשפטים האמריקאי והתביעה בגרמניה.

סופו של עידן

ג'ון דמיאניוק מפרבר סבן הילס שבאוהיו נולד באוקראינה ב-1920. הוא גורש אמש (שני) מארצות הברית בפעם השניה בגין פשעים שביצע בתוקף תפקידו כשומר נאצי במחנות המוות במלחמת העולם השניה. הפעם הראשונה שדמיאניוק, הוא "איוון האיום מטרבלינקה" – אחד הפושעים הסדיסטים היודעים ביותר לשמצה בשואה, עלה לכותרות היתה לפני 23 שנים הוא הורשע על ידי בית המשפט בישראל, שגזר עליו פסק דין מוות. גזר הדין בוטל לאחר מכן הודות לראיות חדשות ודמיאניוק שב לארה"ב. אך התהליך כולו חזר על עצמו ואתמול דמיאניוק בן ה- 89 עלה על מטוס והועבר לגרמניה, שם הוא יעמוד למשפט בגין 29 אלף סעיפים של סיוע לרצח יהודים.

למרבה הצער, בסופו של יום, גורלו של דמיאניוק עשוי להיקבע לא על סמך הראיות אלא על החלטת בית המשפט הגרמני האם הוא כשיר לעמוד לדין עקב בריאותו הרופפת וגילו המתקדם. מנגד, שני משתנים אלו מדגישים כיצד הזיכרון החי של פשעי השואה עומד להיעלם מהעולם יחד עם הניצולים הקשישים המעטים שנותרו עדיין בין החיים. למעשה, משפטו של דמיאניוק עשוי להיות המשפט האחרון שעוסק בפשעי מלחמת העולם השניה ויסמל את סופו של עידן שהחל במשפטי נירנברג ב-1945.

עם הגעתו של דמיאניוק לגרמניה, המתין לו רופא שבדק אותו והחלטת בית המשפט תסתמך על תוצאות בדיקה זו. "אם הוא חולה, קודם כל צריך לנסות ולרפא אותו. אם הוא חולה סופני, אזי יש למצוא בעבורו מקום להתגורר. בכל מקרה, ככל הנראה יחיה דמיאניוק את שארית חייו בגרמניה", אמר עורך דינו גנתר מול. במידה ודמיאניוק יימצא כבלתי כשיר לעמוד לדין, ממשלת גרמניה תיאלץ לשאת בעלויות מחייתו, הוסיף.

ג'ון דמיאניוק הבן אמר אתמול כי אביו גוסס מלוקמיה במח העצם. "השאלה היא לא אם הוא חולה אלא עד כמה רצינית מחלתו. האבחון מאשש את מחלתו והשאלה היא עד כמה היא מתקדמת", אמר מול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully