וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוותיקן: "האפיפיור לא צריך להתנצל"

עידן דורנר

12.5.2009 / 13:02

דובר הוותיקן אמר כי "האפיפיור לא ראה צורך לחזור על דברים שאמר בעבר על השואה בנאומו ביד ושם, משום שמטרת הביקור הנוכחי היתה זיכרון שמות הנספים"

תאגיד כאן

(צילום באדיבות ערוץ 1)

דובר הוותיקן פרדריקו לומברדי התייחס היום (שלישי) במסיבת עיתונאים לביקורת בנוגע לנאומו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 אתמול ביד ושם אמר כי "בנאום כן הוזכרה השואה וששת המיליונים שנספו, והאפיפיור אף דיבר נגד האנטישמיות".

לדבריו, "המטרה היתה לזכור את הנספים כדי להתקומם נגד הפשע הזה נגד האנושות. הוא דיבר פעמים רבות על השואה ועל היותו גרמני גם בביקורו הראשון בגרמניה כאפיפיור וגם בביקורו באושוויץ. בנדיקטוס ה-16 רואה בהיותו אפיפיור גרמני הזדמנות לפיוס עם היהודים והוא חזר על כך פעמים רבות".

לומברדי אמר לוואלה! חדשות כי "האפיפיור לא ראה צורך לחזור על דברים שאמר בעבר על השואה בנאומו ביד ושם, משום שמטרת הביקור הנוכחי היתה זיכרון שמות הנספים. לפי הכתבים חשוב לזכור כל שם ולא לשכוח את האינדיבידואל. מי שיקרא את נאומו מאמש ייווכח שזו רוח הדברים".

כשנשאל לומברדי על עמדת האפיפיור בנוגע לסוגית ירושלים בהסדר הקבע שייחתם בין ישראל והפלסטינים, הוא התחמק מתשובה ואמר שעמדת הוותיקן בנושא פורסמה בעבר, ולפיה, הצדדים יקבעו את מעמד העיר ובלבד שמעמדם של המקומות הקדושים לנצרות לא יפגע.

לגבי הטענות שהאפיפיור היה חבר בנוער ההיטלראי, אמר לומברדי, כי הוותיקן מכחיש שהיה חבר בו. "הוא היה תלמיד שלמד דת ותיאולוגיה. בגיל 16 הכריחו אותו להצטרף להגנה האזרחית ולחזק את ההגנה של גרמניה כמו שהוכרחו כל הנערים בגילו. לא היה לו דבר עם הנאצים וחשוב לומר את האמת ולא לשקר בנושאים חשובים שכאלה".

לגבי המקרה אתמול בו תקף השייח פלסטיני תמימי את ישראל, אמר לומברדי, כי "ברור שההתערבות הזו לא תוכננה על ידי המארגנים. השייח ביקש לדבר כדקה לאחר הנאום על נושאים דתיים וכך הוא ניצל לרעה את המעמד. זה לא צפוי ומצער".

לומברדי סיפר כי בהר הבית התקבל האפיפיור על ידי המופתי ונאלץ לחלוץ את נעליו בכניסה כמקובל במקומות הקדושים למוסלמים".

"מחויב לפיוס בין יהודים לנוצרים"

האפיפיור בנדיקטוס ה-16 אמר היום במפגש עם הרבנים הראשיים בהיכל שלמה בירושלים כי "מקור גדול לסיפוק עבורי הוא הפרי שצמח בדיאלוג המתמשך בין הכס הקדוש לבין הרבנות הראשית בישראל. הלוואי והדיאלוג שהחל ימשיך לשאת פירות. כאן בישראל הנוצרים הם מיעוט קטן באוכלוסיה והם מעריכים את הדיאלוג עם שכניהם היהודים". האפיפיור הוסיף כי "הכנסיה מחויבת לחלוטין לפיוס בין נוצרים ליהודים כפי שהצהירה בהצהרת 'נוסטרה אטאטה'. "אני נושא תפילה שהאל ימשיך להאיר עלינו מתבונתו וכך נפעל לפי הציווי האלוהי ונאהב את רענו כמונו", אמר.

הרב הראשי לישראל יונה מצגר, אמר במפגש שנערך עם האפיפיור כי אילו נערך מפגש בין ראש הכנסייה לרבנים יהודים לפני כמה עשרות שנים, היה נחסך הרבה דם. לדברי מצגר, "ההיסטוריה שלנו רצופת סבל, גירושין, פוגרומים, הריגות, על מה? ולמה? זאת לא נבין לעולם. חשבתי לעצמי, אילו מפגש היסטורי כמו זה בו העומד בראש הדת הגדולה בעולם נפגש בירושלים עם ראשי הדת היהודית, אם זה היה מתקיים שנים רבות קודם לכן, כמה דם נקי היה נחסך. כמה שנאת חינם היתה נמנעת בעולם".

מצגר הוסיף כי "על רקע תחושות אלה, הרשה נא לי להודות לך על שמנעת מארכיבישוף מכחיש שואה לחזור לכנסייה ועל המסר שהעברת לנשיא אירן אחמדינג'ד. עלי לציין בהערכה את אמירתך כי 'אין חטא נגד היהודים, יש חטא נגד האלוהים'. קודמך בתפקיד הניח בכותל פתק חשוב, בו הוא ביקש מחילה מהעם היהודי. כבן למשפחה שרובה נכחדה בשואה האיומה, שריד המשפחה חשו כעצמות יבשות בתום המלחמה, אך בזכות הרוח האלוקית זכו לשוב ארצה ולהימנות מבין מייסדיה ובוניה והפכו מעצמות לעצמאות".

עוד אמר הרב הראשי מצגר לאפיפיור כי "הגעת עכשיו מהכותל המערבי, שריד בית מקדשינו. לצערנו, יש שהפכו את בית תפילתם למחסני נשק וטרור, דורנו שונה מהקודם ואירופה היא כמדינה אחת מאוחדת. רק דבר אחד עדיין מעיב על כולנו, השימוש בדת כאמצעי להריגת אנשים חפים מפשע. עלינו להקים יחד גוף בינלאומי, מעין או"ם לדתות שבו נציגי כל הדתות בעולם, כדי לפתור סכסוכים הנובעים גם מענייני דת".

הרב הראשי הספרדי שלמה עמאר אמר במפגש, כי "לא היה עם שנרדף כמו העם היהודי והמטרה היתה אחת ברורה – להכחידו. אבל עם ישראל חי וקיים. אתה שמייצג עם גדול של מאמינים ויודע מהו התנ"ך, עליך להעביר את המסר שמגיע לעם היהודי תקומה, ושיתנו לנו כבוד קטן אחד מינימלי - לשבת בארץ הזו. אנו מתפללים שהאל ישים בליבם של כל מנהיגי העולם אהבה ושלום".

מהיכל שלמה ימשיך האפיפיור לביקור בחדר הסעודה האחרונה בהר ציון. האירוע יהיה סגור לתקשורת. אחר כך הוא ימשיך לביקור בפטריארכיה הלטינית. אחר הצהרים יערוך האפיפיור מיסה בגת שמנים, ליד נחל גדרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully