וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיצוץ בתקציב יביא למהפכה

בועז טופורובסקי

11.5.2009 / 15:55

שוב נתניהו פוגע בחלשים ובמערכת החינוך. בועז טופורובסקי מאיים שהסטודנטים לא ישבו בשקט כשמכת המחץ ניחתת על האקדמיה

בימים האחרונים חווים רבים מאיתנו תחושת "דז'ה וו". שוב ממשלה חדשה בראשותו של בנימין נתניהו, ושוב מונחתת עלינו שורה של גזרות כלכליות, הפוגעות בחלשים, בחינוך ובהשכלה הגבוהה. "כולם צריכים לקחת חלק בעול המשבר הכלכלי", טוענים באוצר ושולחים לפתחה של הממשלה הצעת תקציב הרסנית.

הכי קל לקצץ בחינוך, חושבים באוצר. ואילו אני יכול לחשוב על מקומות אחרים בהם אפשר לקצץ, למשל בשלושה משרדי הממשלה חסרי הסמכויות שזה עתה הוקמו, ושעלותם היא מליוני שקלים בשנה. אבל לאוצר קל יותר להנחית מכה על החינוך ועוד לטעון שהתקציב בכלל גדל. אם זה לא היה עצוב אולי זה היה מצחיק.

אולי מבניין משרד האוצר כולנו נראים טיפשים. אולי מישהו שם חושב, שאם יעטוף את הקיצוצים בנוסחאות כלכליות ובמילים מפוצצות אנחנו נשתכנע. יש לי חדשות בשבילכם נערי האוצר: אנחנו מבינים בדיוק מה כוללת הצעת התקציב ויכולים גם לדמיין כיצד היא מחסלת את היסודות של מערכות החינוך והרווחה בישראל. מעבר לקיצוץ הכספי, התקציב הזה מהווה פשיטת רגל אידיאולוגית, מוסרית וערכית של השלטון במדינת ישראל.

הפעם אין פיצות

האיוולת הגדולה ביותר של האוצר נעוצה בראייתו הצרה. במקום לראות באקדמיה ובציבור הסטודנטים "קטר כלכלי" ליציאה מהמשבר, הוא רואה בו אופציה לחיסכון. במקום להשקיע במערכת ההשכלה הגבוהה ולייצר סטודנטים שמגיעים אל המשק עם ארגז כלים עשיר יותר, הוא מעדיף לקצץ בגסות יותר ממאה מיליוני שקלים. במקום לעודד סטודנטים ללמוד ולהתפתח, הוא מעדיף להציב בפניהם חסמים כלכליים ולהנגיש מקצועות כמו חשבונאות, משפטים ומנהל עסקים רק לעשירים.

בנימין נתניהו חזר ואמר לפני הבחירות שהוא השתנה, שהוא הבין שהמדיניות שבה נקט כראש ממשלה וכשר אוצר בעבר אמנם הניעה מעט את המשק, אך השאירה יותר מדי קורבנות בדרך. לציבור בוחריו הוא הבטיח "ביבי חדש". גם שאר מפלגות השלטון הבטיחו לפני הבחירות שיפור במערכת החינוך, בהשכלה הגבוהה ובעזרה לשכבות החלשות.

אבל ביבי של 2009 הוא אותו הביבי של 1998. רק שהפעם, הסטודנטים של 2009 לא יקבלו את הפיצות שהאכילו אותם ב-1998.

דיפרנציאציה של האקדמיה לא תגרום לצמיחה וכדאי שתתחילו להשקיע במחקר ובמערכת ההשכלה הגבוהה: כי בריחת המוחות הולכת ומתגברת, כי חוגים שלמים במדעי הרוח גוססים, כי בספריות אין ספרים והמעבדות רק מתיישנות וכי האקדמיה נרקבת מרגע לרגע. אל תתפלאו אם הקיצוצים בשכבות החלשות יביאו למהפכה במדינה. לא פחות.

* הכותב הינו יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully