וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מציאה זו דירה שמחירה ירד ב-15% לאחר המשבר"

גיא ליברמן

11.5.2009 / 15:20

מומחה הנדל"ן דורון אביב טוען: אין היצע דירות, אין התחלות בניה, אין ירידה משמעותית במחירי הקרקעות - מחירי הדירות צפויים לעלות

"בשוק של היום יש הרבה אנשים עם כסף שמחפשים מציאות", אומר דורון אביב, מנכ"ל ובעלים בשותפות של חברת אביב. וכיצד הוא מגדיר מציאה? "מציאה זה מחיר שנמוך ב-15% מרמת המחירים שלפני המשבר", אומר אביב. לדבריו, "לכאורה, אין היצע של דירות ואין התחלה של בניית דירות. אנחנו גם רואים שמחירי הקרקע לא ירדו באופן משמעותי, כשהפרמטר היחיד שירד במשהו הוא מחירי עלות הבנייה. כשמחברים את הפרמטרים האלה, המסקנה ההגיונית היא שמחירי הדירות יעלו. אבל הענף, מה לעשות, מוזן מאנשים שצריכים לקנות - והם נמצאים באי ודאות.

"כמו שזה נראה, המדינה לא עושה שום דבר על מנת לטפל באנשים האלה. למעט מקרים מיוחדים, אנשים לא קופצים למים ולמחויבויות - וזה מה שמעכב כיום את השוק, כך שאנו רואים שוק די סולידי שמתנהג בצורה מתונה, אבל הוא לא מת".

אז מה יכולה המדינה לעשות כדי לשפר את המצב?

"תחום התשתיות והפרויקטים סובל מאוד. זה המנוע של המדינה שלנו, והביורוקטיה חונקת את המנוע הזה. רואים שיש נכונות, אבל מאחורי המלים אין מעשים. למשל, אנחנו ניסינו לבדוק יחד עם קופת חולים מכבי את הרעיון של הקמת בית החולים החדש באשדוד, ופתאום שמענו שהתוכנית נדחית ל-2020. זה לא רציני, כך זה גם בפרויקטים של הרכבת ומתקני התפלה".

אמנם יש יוזמות שתקועות, אבל נראה שדווקא התחום של קבוצות הרכישה תופס תאוצה.

"היות שאנשים מצויים באי ודאות ומחפשים מציאות, השוק של קבוצות הרכישה רותח. אלא שאנשים שכחו שיש בקבוצות האלה הרבה סיכון, והחיסכון שנע בין 10% ל-15% יכול לעלות בריבית דריבית במידה שהתחשיב של הקבוצה לא יהיה נכון".

השבוע הצביעו חברי הממשלה על רפורמה במינהל מקרקעי ישראל. איך לדעתך זו תשפיע, אם בכלל, על המשק?

"כמה שנים אתה שומע על הרפורמה הזו? הרבה, נכון? עד שלא נראה מעשים ושינויים בשטח, חבל לדבר על מה שיהיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully