וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבא הפקיסטני נזכר להילחם בטליבן

טלי גולדשטין

11.5.2009 / 11:16

700 לוחמי טליבן נהרגו בימים האחרונים בעימותים עם הצבא בצפון-מערב פקיסטן. "המבצע לא יסתיים עד שימות אחרון לוחמי הטליבן"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

כ-700 לוחמי טליבן נהרגו בארבעת הימים האחרונים במהלך מבצע נרחב של הצבא הפקיסטני, כך דיווח היום (שני) גורם בכיר במדינה. הממשל האמריקאי שיבח את תקיפת הצבא הפקיסטני בעמק סוואט, עליו השתלט הטליבן לא מזמן, והאזורים הסמוכים. ארצות הברית מעוניינת לגדוע מהשורש את פעילות הטליבן ואל קאעדה בפקיסטן, שהפכה בשנים האחרונות למקום מקלט בעבור לוחמי ארגוני הטרור. עם זאת, הלחימה המתמשכת באזור צפון פקיסטן גרמה לבריחתם של מאות אלפי אזרחים מבתיהם, במה שמסתמן כמשבר ההומניטרי העולמי הבא.

שר הפנים רחמן מליק אמר כי המבצע לא יסתיים עד שימות אחרון לוחמי הטליבן. "אין להם סיכוי. הם בורחים. הם לא ציפו למבצע כזה", הוסיף.

האו"ם דיווח הבוקר כי 360 אלף אזרחים נמלטו מבתיהם בעמק סוואט וחבל בונאר הסמוך ונמצאים עתה במחנות פליטים זמניים. מספר זה מתווסף ל-500 אלף פליטים שנמלטו בשבועות האחרונים עקב הלחימה. רשויות אפגניסטן עדיין לא פרסמו נתון רשמי המסכם את מספר הקורבנות האזרחיים בלחימה מחשש לזעם הציבורי.

הטליבן לא מוותר

בחודש שעבר לוחמי טליבן השתלטו על מחוז הסמוך לעמק סוואט – מחוז בונאר. השליטה בבונאר מקרבת את הטליבן לבירה איסלמבאד, המרוחקת 96 קילומטרים מהמחוז. החמושים השתלטו על האזור כדי להבטיח את יישום חוק השריעה, החוק האיסלמי. הממשלה הפקיסטנית קראה להתקדמות הטליבן לבונאר הפרה של הסכם השלום, שנחתם לא מזמן.

ב-15 בפברואר, לוחמי טליבן, הפועלים בעמק סוואט הידוע לשמצה בצפון מערב פקיסטן, הכריזו על הפסקת אש בת עשרה ימים. ההחלטה נתקבלה לאחר שממשלת פקיסטן חתמה על הסכם עם אחד ממנהיגי הארגון במסגרתו ייאכף החוק האיסלמי באזור. הפסקת האש אמורה היתה להביא לסיום זמני של הלחימה המשתוללת בעמק סוואט מאז נובמבר 2007 בין הצבא הפקיסטני וחמושי הטליבן.

עמק סוואט היה עד לאחרונה אחד היעדים התיירותיים המובילים בפקיסטן - אך מאז 2007 התנהל בו מאבק בין כוחות הביטחון הפקיסטנים לבין חמושים איסלמים המבקשים לאכוף את החוק האיסלמי על תושבי האזור. העמק מכונה כיום "עמק המוות". התקפות הטרור באזור עמק סוואט גברו מאז שמואלנה פאזולה, איש דת פרו-טליבן ומנהיג תנועה איסלמית קיצונית, קרא למלחמת ג'יהאד. מאז נרשמו באזור התקפות נגד כוחות הביטחון והתושבים אולצו לפעול לפי החוק האיסלמי הנוקשה. מאות אזרחים מתו במהלך הלחימה ואלפים אחרים נאלצו לעזוב את בתיהם.

תושבי צפון-מערב פקיסטן אינם מאמינים ביכולת הממשלה לסייע להם והחשש הוא כי מחנות הפליטים יהוו כר פורה ללוחמי טליבן עתידיים. לדברי מליק, הממשלה מספקת מימון מספיק על מנת לסייע לפליטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully