וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאפשר להורים לבחור את בית הספר

אלכס מילר

8.5.2009 / 10:14

ח"כ אלכס מילר חושב ששיפור החינוך יתחיל בביטול השיטה המיושנת, לפיה העיריה מכתיבה לאיזה בית ספר ילכו התלמידים. תחרות בריאה תוביל לחינוך טוב יותר

אזורי הרישום העירוניים היא תופעה אנכרוניסטית, שמכתיבה להורים את החובה לשלוח את ילדם לבית הספר השכונתי. כולנו גם מכירים את דרכי ההתמודדות הבלתי פורמליות איתה, ואת ההורים שמשתמשים בכתובת של הסבתא כדי לחמוק מגזירת הגורל של מחלקת הרישום העירונית, כדי להעביר את ילדם לבית ספר איכותי. המצב הנוכחי מחייב תלמיד עד גיל תיכון להירשם לבית הספר הקרוב לביתו, והחלוקה נעשית על פי אזורי רישום ברורים ומוגדרים. חופש הבחירה? לא בבית ספרנו. המצב התיאורטי מדבר אמנם על שוויון מלא בין בתי הספר, אך אין הדבר מיושם הלכה למעשה, ובכל מקום ישנם בתי ספר טובים יותר וטובים פחות ואת המחיר נאלצים לשלם התלמידים.

המערכת יצרה מציאות של שקרים, שנועדו לעקוף את אזורי הרישום המסורתיים, וזה בהחלט לא חינוכי. אזורי הרישום צריכים להיות נחלת העבר. בעידן הנוכחי יש מקום לתחרות, יש מקום לשיפור התנאים ויש מקום לבחירה – איפה הילד רוצה ללמוד, באילו תנאים ועם אילו חברים. לא מדובר בהפרטה של המערכת, אלא ביצירת תחרות בריאה וחיונית, שתאפשר גם בחירה חופשית וגם מאמץ נוסף של בתי הספר במאבק על לבם של הלקוחות, הם התלמידים.

המצב בו להורים אין אפשרות לבחור באופן עצמאי לחלוטין את המערכת החינוכית של ילדיהם הוא בגדר אבסורד, הרי ידוע שלחינוך בשנים הראשונות ישנה ההשפעה המכרעת ביותר על עיצוב התלמיד. כל נזק שייגרם באותן שנים ידרוש השקעה רבה לתיקון בהמשך. הדבר תקף כפליים כאשר המדובר בגני החובה, הנכללים גם הם בשיטת הרישום הבעייתית.

לתשומת לב שר החינוך

ביטול אזורי הרישום כחלק מרפורמה חינוכית רחבה, יאפשר נגישות רבה יותר של תלמידים והורים אל מערכת החינוך, שנתפסת כמרוחקת ולעתים אטומה. במסגרת זו, יהיה ברור שישנם אלמנטים צרכניים גם למוצר כמו בית ספר. לא מתוך חנופה וחלילה לא מתוך הוזלה של המערכת, אלא להיפך, מתוך רצון לראות בתי ספר טובים יותר. בית ספר מצליח יוכל לשלם יותר למורים, לאמץ תכניות חינוכיות רחבות יותר, פורמליות ובלתי פורמליות, לקדם שיעורי אחר הצהריים והעשרה נוספת, לטפח את מבנה בית הספר ולהעניק לתלמיד את המקסימום. בתי ספר שנכשלו עד עתה, יאלצו לקבל על עצמם רפורמות, להוכיח מגמת שיפור מתמדת, להציב רף גבוה ואיכותי של סגל המורים ולצאת לדרך חדשה שרק תיטיב עמם.

שיטת הרישום האיזורי איננה שכיחה בעולם, ודומה שבישראל כבר אבד עליה הכלח. למרות זאת, גם רפורמות יש לבצע לאט ובזהירות, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במדינה רבת טלטלות כשלנו. תקופת ההרשמה לבתי הספר לשנה הבאה החלה, וזה הזמן להתחיל לבטל את ביטול הרישום האיזורי במקומות מסוימים כדי לבדוק את היעילות וסיכויי ההצלחה בעתיד.

הניסיון יכלול הענקת סמכויות נרחבות למנהלי בתי הספר, כדי שיהנו מעצמאות כלכלית ויוכלו ליישם את הרפורמה. ואם כבר מנסים, אז מן הראוי לעשות זאת ביישובי הפריפריה הסובלים לאורך שנים מהישגים נמוכים וזועקים לעזרה שתציע באמת אופק חדש.

* הכותב הוא חבר כנסת מסיעת "ישראל ביתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully