וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת מאוחדת: "מרדכי לא יכול לחזור"

לירון מרוז

28.11.2001 / 14:40

נדחו הערעורים של מרדכי על הרשעתו וערעור המדינה על קולת העונש - 18 חודשים על תנאי; מרדכי: אמשיך להילחם על חפותי; ח"כ דיין: "לא רואה מפלגה שלא תקיא מתוכה איש כמוהו"

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה הבוקר ברוב דעות את ערעורו של יצחק מדרכי על הרשעתו בשניים משלושת הסעיפים שבהם הורשע, וזיכה אותו, אף זאת ברוב דעות, מסעיף אחד. בשל הזיכוי החלקי מאחת הפרשיות הוחלט ברוב דעות לדחות את ערעור המדינה על קולת העונש שהוטל על מרדכי - 18 חודשי מאסר על תנאי. השופטת יהודית צור סברה, בדעת מיעוט, כי יש לקבל את הערעור ולגזור על מרדכי חצי שנה מאסר בעבודות שירות. מרדכי אמר בצאתו מהאולם: "אפעל בכל כוחי להוכיח את חפותי בדרגים הגבוהים ביותר".

בסוף אפריל השנה הורשע מרדכי בבית משפט השלום בירושלים בשניים משלושה סעיפי אישום שעליהם הועמד לדין. לפי אחד הסעיפים שבהם הורשע, ביצע מרדכי בשנת 1992 מעשים מגונים תוך שימוש בכוח, בשני אירועים נפרדים, בעת שהיה אלוף פיקוד הצפון. המעשים בוצעו בגופה של קצינה ששירתה תחת פיקודו. אחד המעשים היה בדירתו בנתניה והאחר ליד מסעדת בת יער בצפת. הסעיף השני שבו הורשע מרדכי הוא על ביצוע מעשה מגונה ללא שימוש בכוח בפעילת ליכוד שבאה לדירתו כדי לשוחח עמו על קבלתה לעבודה. מסעיף אישום נוסף של מעשה מגונה בכוח בפקידה שעבדה בלשכתו כשהיה שר התחבורה, זוכה מרדכי.

בית משפט השלום גזר על מרדכי ברוב דעותיהם של השופטים, יעקב צבן ורפי כרמל, עונש של שנה וחצי מאסר על תנאי. השופטת רבקה פרידמן-פדלמן סברה בדעת מיעוט כי יש לגזור על מרדכי עונש מאסר בפועל של ארבעה חודשים. מרדכי עירער על הרשעתו בשני סעיפי האישום, ואילו הפרקליטות עירערה על קולת העונש ודרשה מאסר בפועל.

"עליו לוותר על המשכורת החלקית שלו"

הכנסת הביעה היום אדישות עם מתן הכרעת הדין בערעורו של מרדכי, שהשאירה על כנה את רוב האישומים נגדו. דומה כי האנרגיות הרבות שהושקעו במהלך החקירה נגדו ומשפטו גמרו את מלאי התגובות השגור בפי הח"כים, הישג ראוי לציון בפני עצמו.

הכרעת הדין אינו משנה את האפשרות החוקית של מרדכי, שפרש ביוזמתו מהכנסת, לכהן כח"כ. על פי החוק, רק גזר דין הכולל בתוכו עונש מאסר בפועל יפעיל את מוטיב הקלון וימנע מהנאשם להיות ח"כ. מכיוון שהשופטים דחו את בקשת התביעה להשית עונש מאסר בפועל על מרדכי, נותרה האפשרות העקרונית של מרדכי להיות ח"כ בעינה.

אולם כל חברי הכנסת שנשאלו, ללא קשר להשתייכותם הפוליטית, הביעו תמימות דעים כי ההיבט הציבורי לא יאפשר למרדכי, גם אם ירצה בכך, לחזור בשלב זה לכנסת. "מבחינה מוסרית הוא לא יכול לחזור, גם אם החוק מאפשר זאת", אומרת ח"כ סופה לנדבר (עבודה), "למרות שמרדכי הוא חבר שלי אני לא מציע לו לחזור בשלב זה לכנסת", אומר ח"כ אליעזר (צ'יטה) כהן (האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו), "זה כמו להחזיר את דרעי. אבל אם העם יבחר בו להיות ראש ממשלה זה בסדר". ח"כ יצחק כהן (ש"ס) סבור כי ההחלטה נתונה בידי מרדכי עצמו, אולם מציע לו להמשיך ולהילחם בבית המשפט. "ראינו שזה התחיל עם שלושה כתבי אישום והסתיים עם אחד. אני מקווה שהצדק ייצא לאור".

לפני מספר חודשים קיבלה הכנסת החלטה לפיה ח"כ שהורשע בעבירה שיש עימה קלון לא יוכל לכהן כח"כ גם אם לא הוטל עליו עונש מאסר. על מרדכי החוק לא תקף מכיוון שהוא התקבל לאחר מתן גזר דינו. אולם יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יוסי כץ, סבור כי יש בהחלטה הזו כדי לרמוז למרדכי מה עליו לעשות.

בוטים יותר היו חברי הכנסת יוסי פריצקי (שינוי) ויעל דיין (עבודה). פריצקי אמר כי מרדכי עצמו צריך לקום ולומר כי לא יחזור לכנסת ואף לוותר על המשכורת החלקית שהוא עדיין מקבל מהכנסת. דיין, יו"ר הוועדה למאבק באלימות נגד נשים, אמרה כי היא "לא רואה מפלגה שלא תקיא מתוכה איש כמו יצחק מרדכי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully