וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוסם מארץ בוץ

אפרים דוידי

7.5.2009 / 19:47

האוצר הגיש לממשלה חבילה שלישית של קיצוצים בתקציב המדינה. ד"ר אפרים דוידי חושב שמדובר בשלוש פצצות מתקתקות

משרד האוצר העביר אמש לשרי הממשלה חוברת בת 62 עמודים עם הצעותיו לקיצוצים בתקציבי המשרדים לשנים 2009 ו-2010. אל הקיצוץ הזה מצטרפים הצעת חוק ההסדרים שהוגשה בשבוע שעבר והתוכנית הכלכלית שהציגו לפני כשבועיים שר האוצר העליון (נתניהו) ושר האוצר הזוטר (שטייניץ). תוכנית שהוכתרה במאמר שפורסם באתר זה בכותרת "שובו של הביבי". רוב האזרחים הצביעו בבחירות האחרונות עבור ממשלה בראשות ה"קוסם". אך על פי ניתוח הצעדים שהוא מתכנן עולה כי "הקוסם" יהיה לקוסם מארץ בוץ. ומהבוץ הזה יהיה קשה להיחלץ.

על פי התוכנית שפורסמה הבוקר, האוצר מציע קיצוץ רוחב בשיעור 2% בהוצאה הכללית של משרדי הממשלה (לרבות הכנסת ומשרד מבקר המדינה) בהיקף של 6.4 מיליארד שקל, וקיצוצים רחבים בקצבאות הביטוח הלאומי. בנוסף מוצעים קיצוצים פרטניים בסעיפי המשרדים ובמוסדות להשכלה גבוהה, שיעלו את שכר הלימוד לחלק מהסטודנטים.

הקפאות, קיצוצים וגזרות

עיקרי גזרות האוצר: חבילת הגזרות הגדולה והפוגעת ביותר נוגעת לזכאי הקצבאות וגמלאות הביטוח הלאומי. בראש ובראשונה מציע האוצר לקצץ 10% מקצבאות הילדים, לרבות מסכומי הקצבה החדשים והמוגדלים שנקבעו בהסכם הקואליציה עם ש"ס. הקיצוץ הזה אמור לחסוך לאוצר השתתפות בתקציב הביטוח הלאומי בסך כולל של 540 מיליון שקל. בנוסף מוצע להקפיא עד סוף 2010 את הגמלאות השונות לזכאי הבטחת הכנסה, לאמהות גרושות הזכאיות לדמי מזונות, לנכים, לרבות נכי המלחמה בנאצים ורדיפות הנאצים, למשפחות חיילים שנספו במערכה, לחיילים משוחררים המועסקים בעבודה נדרשת, לעולים עבור סל הקליטה, ונפגעי הפוליו והגזזת. ההקפאות אמורות לחסוך לאוצר כ-320 מיליון שקל.

הגזרות לא פוסחות גם על הזכאים לסיוע בדיור. הסיוע בשכר דירה יינתן לפי מבחני הכנסה ולא עוד בשיטת הניקוד האישי. יתוקנו גם כללי הסיוע בהלוואות לרכישת דירה למשפחות חד-הוריות כך שהזכאות תיקבע ביחס לכל משפחה על בסיס מצבה הכלכלי-חברתי. הסיוע בהחזר משכנתא יבוטל במקרה שהזכאי רכש דירה בשותפות עם אחרים.

השוטר הרע והשוטר הטוב

השאלה הנשאלת עתה היא זאת: מה עושים האזרחים, העובדים, הגמלאים, המובטלים, החולים והמשפחות החד-הוריות עם "החבילה" שהונחה על פתחם ובה שלוש פצצות זמן: הקיצוצים בתקציב, התוכנית הכלכלית וחוק ההסדרים. כי אסור לטעות: אמנם היא הגיעה במנות, תוך רצון שלא לגרום לפאניקה ציבורית, אך מדובר בחבילה אחת שהשלכותיה יתפרשו על פני שנתיים ויותר.

והתשובה כמובן היא, שכל מגזר ינסה לנטרל את הפצצה שהונחה לפתחו. מובטלים ידאגו שלא יפגעו בזכויותיהם וסטודנטים יפעלו נגד הנהגת שכר לימוד דיפרנציאלי על מנת למנוע את העלאת שכר הלימוד. את המשחק הזה האוצר, הממשלה ומי שעומד בראשה אוהבים מאוד. השוטר הרע- האוצר- יאיים, ואילו השוטר הטוב- נתניהו ושריו- יבטלו גזרות שונות תוך "מחוות" תקשורתיות מחושבות היטב.

זוהי תשובה שגויה. התשובה לשאלה "מה עושים האזרחים?" צריכה להיות התמודדות כגוש אחד מול ממשלה המשרתת אך ורק את האינטרסים של בעלי ההון. בכל העולם, האיגודים המקצועיים לקחו על עצמם את הובלת המאבק נגד מיעוט בעלי ההון תחת הסיסמה "העובדים לא ישלמו את מחיר המשבר הקפיטליסטי". הבעיה אצלנו היא שמי שאמור להוביל את המאבק, מכין לנו "חבילה" אחרת, עסקת חבילה שתפגע שוב בשכירים ובני משפחותיהם.

הכותב הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully