וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעצר פשוט של מבוקשים יכול להיגמר באסון"

יהושע בריינר

7.5.2009 / 10:20

מותו של סמל נועם רכטר לוי הלילה ליד רמאללה הוא התרחיש ממנו חששו בפיקוד מרכז. "החשש הוא שהפלסטינים יתנפלו על הכוח"

אירוע מותו הלילה של סמל נועם רכטר לוי במהלך פעילות מבצעית בכפר ביר זית צפונית לרמאללה, הוא אחד החששות הכבדים ביותר של פיקוד מרכז. מדי לילה נכנסים כוחות צה"ל לכפרים הפלסטינים ברחבי הגדה ועוצרים עשרות מבוקשים בחשד לפעילות טרור, ומבצעים סריקות על פי מידע מוקדם כשהחשש מפני התלקחות של הכפר בן רגע קיים תמיד. החיילים נכנסים בדרך כלל בכוחות גדולים, כשעימם גם אמצעים לפיזור הפגנות, אולם הם צמודים בדרך כלל לנשקיהם האישיים, עם כדור בקנה.

"החשש הוא ברור", אומר קצין באוגדת יהודה ושומרון, "הפלסטינים מציבים תצפיות לראות האם כוחות נכנסים בלילה, ותוך כמה שניות כבר נמצאים על הגגות נערים שמיידים אבנים, סלעים ומכל הבא ליד. לא פעם מתפתחות הפרות סדר. אירוע פשוט של מעצר מבוקשים באמצע הלילה יכול להביא להתעוררות של כל הכפר באמצע הלילה שמתנפל על הכוח בלי לחשוב פעמיים, כמו שקרה הלילה בביר זית". לדבריו, "מספיק שמתוך אחד הנעצרים ייצא המידע שיימנע את הפיגוע הבא, וזה היה שווה את הכניסה לכפר".

שגרת מעצר המבוקשים בלילות ברחבי הגדה הפכה כבר למנהג קבוע. צה"ל נכנס ליישובים על פי מידע נקודתי המועבר על ידי השב"כ כשבידיו רשימת מבוקשים עם מספרי הבתים. הכוח שחובר למשימה, על פי רמת האיום, מציב תצפיות על בתי המבוקשים, והחיילים מתחילים להיכנס לבתים ולהוציא משם את הפלסטינים הדרושים.

המשפחות מתעוררות, ומועברות לחדר המרכזי בבית, בזמן שהכוח סורק את יתר החדרים. הפלסטיני שלשמו הגיעו לבית נעצר ומועבר אל חקירת השב"כ. מרביתם משוחררים בהמשך היום, אולם בפיקוד מרכז מדגישים את החשיבות שבמעצרים האלה, כמונעי פיגועים. תפיסות של אמצעי לחימה בבתי המבוקשים הם דבר שבהרגל.

הכניסות של הצבא נעשית בדרך כלל בליווי צמוד של חוקרים, לעיתים קרובות ביחד עם רכז השב"כ האזורי. על מנת שלא לעורר תשומת לב, הפעילות נעשית בדרך כלל בשעות הלילה המאוחרות, בין הסמטאות הצפופות, לעיתים במעבר מדלת לדלת. "המטרה היא לעצור את הפעילות החבלנית עוד בראשיתה", אומר הקצין, "לא סתם היתה גזרת איו"ש שקטה יחסית בשנתיים האחרונות. הפעילות בלילות הוא הגורם המרכזי לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully