וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוף טוב

נעמה טוכפלד

7.5.2009 / 9:45

עופות רבים נמצאים בסכנת הכחדה בישראל, אך עוד לא מאוחר להצילם. תמונת מצב לקראת יום הנדידה הבין לאומי

הרעלות, עמודי חשמל, ציד ומפגעים רבים נוספים גורמים לרבים ממנים וזנים שונים של עופות ודורסים להתדלדל משמעותית ואף להיכחד מנופי ישראל. רשות הטבע והגנים מבצעת פעילות רבה לשימור ואישוש מיני הדורסים בישראל. בין השאר מתקיימים גרעיני רבייה - כגון של עיטם לבן זנב, מפעילה תוכנית לעידוד הילודה בקרב מושבת הנשרים בגמלא, מטבעת ומסמנת נשרים- לצורכי מעקב ומתחזקת בית חולים לחיות בר בשיתוף הספארי- לשם מועברים ושם מטופלים דורסים שנפגעו מהתחשמלות, ציד או כל סיבה אחרת. בדרום הארץ נמצאת רשת נקודות האכלה לנשרים ולדורסים, שבהן מפוזרים פגרים שנבדקו סניטארית. בנוסף, לרשות משאית מנוף, שמאפשרת איסוף פגרים מחקלאים והעברתם לתחנות ההאכלה השונות במדבר יהודה ובכך גם מקיימת סניטציה באזורים מיושבים, שתורמת להרחקת הטורפים מהיישובים - ובכך גם להקטנת מספר מקרי ההרעלה.

כיוון שמצבם על עופות הבר בטבע לעיתים רע, נדרשת התערבות מכוונת, לפעמים חריגה על מנת להציל מה שנשאר. כך לדוגמא, בקן שבשמורת טבע מדבר יהודה בקעו בקינם של העיטים הניציים שני גוזלים, לאחר יותר מעשור של חוסר פוריות. הביצים שבקעו הושמו שם לאחר שמעקב אחר זוג העיטים הראה כי במשך למעלה מעשור מטילה הנקבה ביצים- אך אלו לא בוקעות. פקח רשות הטבע והגנים באזור מדבר יהודה גלש לקינם של העיטים הניציים ובמבצע מסובך החליף את הביצים הלא פוריות שבקן - בזוג ביצים שהוטלו וגודלו במגדרת גרעין הרבייה שבשמורת טבע חי- בר כרמל. הביצים שהושמו בקן היו ממש לפני הבקיעה, והמטרה הייתה שיבקעו בטבע, מתוך הנחה שהעיטים יאמצו את הגוזלים כאילו היו שלהם. ואכן , במהלך תצפיות נחשפו שני גוזלים חדשים, שהגיחו לאוויר העולם.

גם בתחום התחשמלות העופות יש חדשות מעודדות. לאחרונה נרשמה ירידה של כ-20% במספר העופות שנפגעו בישראל מהתחשמלות. כך לפי נתונים שמפרסמת רשות הטבע והגנים לקראת יום הנדידה הבינלאומי, שיצוין באירוע לקהל הרחב ביום שבת (9.5) בגן לאומי בית גוברין. הסיבה לירידה המשמעותית: מיגון עמודי חשמל וקווי מתח. בשנים האחרונות מיגנה חברת החשמל כ- 1,300 עמודי מתח-גבוה לפי הנחיות רשות הטבע והגנים. מידי שנה ממגנת חברת החשמל, עמודי חשמל קיימים, אשר מיפוי של המקרים קבע כי הם מהווים סיכון לעופות הנודדים ולציפורים באזור בכלל. כך לדוגמא בין מיני הדורסים בסכנת הכחדה נפגע ב-2008 עיט שמש בודד, וזאת תודות למיגון של קווי מתח באזור מישור החוף הדרומי ושפלת יהודה. המינים אשר נמצאים בראש טבלת הפגיעות מקווי החשמל הם הדיה השחורה והחסידה הלבנה- אך אלו גם המינים השכיחים ביותר בטבע בישראל ומכאן מיקומם הגבוה.

יום הנדידה הבינלאומי - כולם מוזמנים

לרגל יום הנדידה הבינלאומי יתקיים הפנינג משפחתי, ססגוני וחווייתי לכבוד בעלי הכנף: דוכנים, הפעלות והסברה בנושא ציפורים נודדות, מספר סיפורים בנושא העופות הנודדים, הכרת עבודתו של הצפר, משחקי צפרות לילדים, הקרנת קטעים מתוך סרט על נדידת העופות, שחרור לטבע של עופות נודדים (דיות וחסידות) שנפגעו ושוקמו ועוד.

בנוסף יתקיים סיור רכבי שטח בשם "מקור החסידה" במרחבי שפלת יהודה. בסיור תוכלו לגלות את מקור נדודיה של החסידה לארץ, להכיר דרך משקפות את העופות הנודדים באזור, את צרכיהן החיוניים למחיה ואת מקום מנוחתם. הסיור יודרך על ידי צפר מקצועי ופקח רשות הטבע והגנים והינו להרשמה ותשלום חייגו באותיות *בטבע או 3639* היכן: בגן לאומי בית גוברין. מתי: בין השעות 15:00-11:00.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully