וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנרגיות ממש לא מתחדשות

אייל דץ

6.5.2009 / 18:49

החלטת ממשלה מ- 2002 קובעת שיש לעודד הקמת תחנות חשמל מאנרגיה חלופית, אך מבקר המדינה גילה שלמשרד התשתיות אין אפילו תוכניות ליישום ההחלטה

בישראל, כמו בשאר מדינות העולם המערבי, אוהבים לדבר על אנרגיות מתחדשות כתחליף לאותן אנרגיות מסורתיות מזהמות, אבל האם מישהו מקדם בכלל את הנושא? בדיקת מבקר המדינה מגלה כי עד כה, טרם הוקמו תחנת הכוח הסולארית וטורבינות הרוח שאמורות היו לקום עד סוף 2005 על פי תכנית הפיתוח שאישר שר התשתיות הלאומיות בינואר 2002.

בנוסף חושף הדו"ח, כי משרד התשתיות כלל לא הכין תכנית ליישום החלטת הממשלה מנובמבר 2002 לעודד את הקמתם והפעלתם של מתקני חשמל ותחנות כוח לייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות. הבמקר בדק ומצא, כי בפועל הסתכם שיעור ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות במרס 2008 ב-0.2% בלבד מכלל החשמל המסופק לצרכנים במשק, במקום היעד שלפיו החל בשנת 2007 יופקו לפחות 2% מכמות החשמל המסופקת לצרכנים על ידי מתקנים מאנרגיה זו.

מפעלים שלא מדווחים, גם לא נקנסים

בנוסף קובע המבקר כי משרד התשתיות לא דרש ממפעלים ומתאגידים לדווח לו על מידע על יעילות צריכת אנרגיה, על פעולות שנעשו לתיקון תקלות הגורמות לאיבוד אנרגיה ועל ייזום פעולות לשימור אנרגיה. כמו כן, המבקר מציין כי המשרד לא השתמש בתקנות העבירות המינהליות העומדות לרשותו על מנת להטיל קנסות על מפעלים צרכניים ותאגידים שלא שלחו אליו דוחות אנרגיה כלל, אף שפנה אליהם בכתב בנדון כמה פעמים.

לסיכום, קובע המבקר כי "תכנונו וניהולו של משק חשמל שיאפשר אספקה אמינה של חשמל במחיר סביר, ושפגיעתו באיכות הסביבה תהיה מזערית, הוא אינטרס אסטרטגי חיוני למדינת ישראל. מטרות אלה הן בנות השגה אם משק החשמל ינוהל בכלים שיצמצמו את צריכת החשמל באמצעות התייעלות אנרגטית, ויעודדו ייצור חשמל "נקי" ממקורות אנרגיה מתחדשים, תוך התחשבות בשיקולים כלכליים כלל-משקיים".

"על המשרד התשתיות להגביר את האכיפה"

המבקר מציין כי "על משרד התשתיות הלאומיות להכין תכנית מפורטת ליישום מדיניות האנרגיה המתחדשת בהתחשב בשיקולי עלות-תועלת כלל-משקיים, לעקוב אחר יישומה ואחר מימוש תכנית הפעולה להתייעלות אנרגטית. על משרד התשתיות הלאומיות להגביר את הפיקוח והאכיפה על קיום הדרישות להתייעלות אנרגטית באמצעות הכלים החוקיים העומדים לרשותו. בנוסף, על משרד התשתיות הלאומיות, משרד האוצר, והרשות לשירותים ציבוריים - חשמל לבחון את הקמתם של מתקני ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, לאחר שייעשו ניתוחי כדאיות כלכלית יסודיים. כמו כן, על הגופים האמורים בסיוע גורמים ממשלתיים נוספים לפעול להסרת הגורמים המעכבים את קידום הקמת מתקנים באנרגיות מתחדשות ותיקון הליקויים שעליהם הצביע דוח זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully