וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור בעתודות חשמל

רמי שני

6.5.2009 / 16:00

דו"ח מבקר המדינה: חברת החשמל לא הכינה תשתית ייצור מתאימה לספק עתודות בשעת הצורך. מדובר בבסיס לאספקת חשמל ללא שיבושים

מבקר המדינה חשף בדו"ח שפרסם היום (רביעי) בעיה משמעותית שעיקרה חוסר יכולת עם צריכת יתר של חשמל. מערכת חשמל לאספקה לצרכנים, מחולקת לשלושה: ייצור, הזרמה וחלוקה. כושר ייצור המתאים לשעות שיא הצריכה, הוא בסיס לאספקת חשמל ללא שיבושים. בדיקת ממצאי מבקר המדינה בתחום זה העלתה שחברת החשמל לא הכינה תשתית ייצור מתאימה לספק עתודות בשעת הצורך.

כמו כן קובע הדו"ח כי תהליך הקמת מערכות ייצור פרטיות, אינו מתקדם בקצב הרצוי, תכנון לוחות הזמנים להתמודדות עם מחסור בחשמל קצר מדי ואינו תואם את יכולת הקמת מערכות משנה. המבקר מצביע בדו"ח על שורה של תקלות הקשורות לאספקת חשמל ולייצור מטרדים, בעיקר של זיהום אוויר, הקשורים באספקת הזרם. מדובר באי עמידה בזמני הקמה, נזקים כתוצאה של אספקה לקויה, תכנון עלויות לקוי וחוסר ניצול של ציוד שנרכש לשיפור הייצור וצמצום מטרדים בהיבט של איכות הסביבה.

המבקר מציין כי בשנת 1998 פנו משרד התשתיות וחברת החשמל לישראל לחברה בינלאומית המתמחה בתכנון מערכות חשמל. הן ביקשו מהיועצים לבדוק מהי העתודה הנחוצה ביכולת הייצור המותקנת של משק החשמל בישראל, בהתחשב בשינויי מזג האוויר בארץ ובנתוני המשק הישראלי. המלצת החברה היתה לשמר עתודה של 25% מיכולת הייצור, אם לא תעשה העברה לייצור חשמל באמצעות מתקנים המופעלים בגז טבעי.

במקרה כזה, המליצו היועצים לשמר עתודה בהיקף של 20%. אך לאור חשיפת מצבורי גז טבעי בחופי ישראל לפני עשר שנים והאפשרות לאספקת גז ממדינה שכנה (מצרים), אומצה העמדה שניתן להסתפק בעתודה בשיעור נמוך יותר לפי החלטה זו. אלא שלהחלטה זו, לא היה שום בסיס משום ששרי התשתיות כלל לא קבעו את רמת העתודה הנדרשת למשק הישראלי ולמעשה בכל התקופה שנסקרה בדו"ח, אין קביעה כזאת.

קביעה משמעותית מאוד של המבקר, נוגעת לשינוי דפוסי הצריכה של החשמל בישראל. "בעשור האחרון", מציין המבקר, "השתנו מאפייני הביקוש לחשמל. שיא הביקוש שהיה בדרך כלל בחורף הוא בקיץ בשל גידול ניכר בהפעלת מזגני קירור. כמו כן, בעונות המעבר של אותן השנים חלו תנאי מזג אוויר חריגים. בשנים 2003-2007 עלה הביקוש הכולל לחשמל ב-18% ושיא הביקוש עלה בכ-17%".

כדי להתמודד עם המחסור הקיים בעתודה הזמינה ועם זה הצפוי באספקת החשמל בשנים 2009-2011, החליטה הממשלה באוגוסט 2007, להנחות "את משרדי האוצר, התשתיות הלאומיות ואת המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה להכין הצעה מתואמת שתכלול את ההחלטות שהממשלה נדרשת לקבל כדי להבטיח כי ייעשה מה שנדרש על ידי גופים וגורמים ממשלתיים, על מנת לזרז את סגירת הפער בין הצרכים של משק החשמל לבין כושר הייצור שלו, בלוחות הזמנים הרלבנטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully