וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "לא אתן לאף אחד לפגוע בפיקוח על הבנקים"

6.5.2009 / 10:46

הנגיד העריך כי ניתן להגדיל במעט את הוצאות המדינה והצהיר: "צפויה שנה קשה, האבטלה תגבר"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק)

"למרות האווירה החיובית בשווקים - נראה צמיחה במשק רק בשנת 2010" - כך העריך הבוקר נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר באזני וועדת הכספים של הכנסת בדיון מיוחד.

"התחזית הנוכחית היא שלא נזכה לראות צמיחה במשק השנה - אלא רק בשנה הבאה". לדבריו, ייתכן שינוי מסויים של המגמה כבר ברבעון האחרון של השנה הנוכחית, בעיקר לאור אוירת ה"אביב והפריחה" בשווקים בזמן האחרון ששינתה באופן מהיר מאוד את מצב הרוח של המשקיעים, לדבריו, אך שינוי ממשי יורגש רק בשנה הבאה.

להערכת הבנק המרכזי, צפויה בשנת 2010 צמיחה בשיעור של קרוב ל-4% בסך הכל - אך עד אז תוסיף האבטלה לעלות וצפויה שנה לא קלה לאזרחי ישראל. פישר קשר את מצבו של השוק הישראלי לזה האמריקאי וטען כי המשך המגמה החיובית שם תשפיע גם על השוק המקומי אך "לא ניתן לבנות תחזית ולקבל החלטות בהתאם לכך.

פישר טען כי ניתן להעלות באופן מתון את מסגרת ההוצאה בתקציב – כל עוד יימצאו מקורות תקציביים למימון התוספת. שיעור הגירעון המקסימלי הכדאי לשיטתו הינו 6% - בהתאם לשיעור אותו קבעה הממשלה בתחילת השבוע. לטענתו לא יהיה חכם להגדיל שיעור זה, שכן הדבר יערער את היציבות ויחייב התאמה של השיעור בהמשך.

"לא ניתן לפתח דיון ציבורי סביב כל בקשה של המפקח"

פישר התייחס עוד לפרשת הפועלים, על רקע הפגנת עובדי הבנק מול משרדו והביקורת כנגדו בקרב בכירים במשק בימים האחרונים: "רצינו לטפל בסוגיה הזו בשקט ולתת לאנשים לצאת בכבוד מהמצב אבל זה לא מה שקרה", והצהיר כי בבנק המרכזי מקווים להגיע לפשרה עם ההנהלה. "המשימות שלנו הן לשמור ולחזק את היציבות של המערכת הבנקאית בישראל ולא פחות - לחזק את בנק הפועלים". פישר לא פסל את האפשרות להחמיר את הצעדים כנגד הפועלים באם פשרה כזו לא תגובש אך הבהיר :"עוד לא התחלנו בצעדים פורמליים להדחתו של דנקנר".

הנגיד בחר להעניק גיבוי מלא למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, ואמר: "הסמכות של המפקח על הבנקים היא גורם מרכזי ביכולתנו לצאת מהמשבר הכלכלי העולמי במצב הרבה יותר טוב מהרבה מדינות במערב - הודות לפיקוח הנחוש והקשוח של המפקח המערכת הבנקאית הישראלית היא במצב בין הטובים בעולם".

פישר ציין כי למערכת הבנקאית צפויה שנה קשה לאור האבטלה הגוברת וההשפעה שלה על יכולת הציבור להחזיר הלוואות שנטל על עצמו ולעמוד בהתחייבויותיו הפיננסיות: "הודות לדרישת המקפח לבנקים לגייס הון - אין כל בנק בסכנת קריסה ויש להם מספיק הון להתמודד עם האתגרים שלפניהם".

"אם מישהו רוצה להחליש את סמכות המפקח - הוא יגרום נזק למשק הישראלי, למערכת הבנקאית ולאנשים שכספם נמצא בבנקים. לא אתן לאף אחד לפגוע בסמכות המפקח לעשות את עבודתו", אמר הנגיד והוסיף: "זה לא מקובל שיש בקשה מנומסת מצד המפקח לנקוט צעד מסויים ואח"כ מתחיל ויכוח ציבורי שבמרכזו כל כך הרבה בקשות לא לנקוט בצעד המדובר. אם נצא לדיון ציבורי בכל פעם שהמבקש יבקש לנקוט צעד מסויים - לא יהיה לנו פיקוח על הבנקים שזה מה שהציל את המשק מבעיה קשה למול מדינות אחרות".

יו"ר הועדה, חבר הכנסת משה גפני התייחס לדבריו של פישר ואמר: "אני מסכים שאנחנו צריכים לתת גיבוי למפקח על הבנקים - אבל יש דבר שגם אתם צריכים לקחת בחשבון: ברגע שהנושא התפרץ, לא ניתן לעצור את הדיון הציבורי". גפני אמר עוד כי בכוונתו לכנס את הועדה פעם נוספת לדיון בנושא במהלך השבוע הבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully