וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לישראל: חתמו על האמנה נגד גרעין

6.5.2009 / 7:23

בנאום שנשאה באו"ם, כללה עוזרת מזכירת המדינה האמריקאית את ישראל בין המדינות שארה"ב מצפה שיחתמו על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני. גורם מדיני בישראל: "האמנה אינה יעילה"

ארצות הברית דורשת מישראל להצטרף לאמנה לאי הפצתו של נשק גרעיני – כך אמרה אמש (שלישי) עוזרת מזכירת המדינה האמריקאית, רוז גוטמולר, בדיון שהתקיים באו"ם. בנוסף לישראל, גוטמולר ציינה גם את הודו, פקיסטן וצפון קוריאה כמדינות שארה"ב מצפה שיחתמו על האמנה.

"הצטרפות אוניברסלית לאמנה, כולל הודו, ישראל, פקיסטן וצפון קוריאה, נותרה יעד בסיסי של ארה"ב", אמרה גוטמולר בפגישה של נציגי 189 המדינות שכבר חתומות על האמנה. הפגישה נועדה לקבוע סדר יום ותוכנית לוועידה שתיערך בשנה הבאה לניסוח מחדש של ההסכם.

במסיבת עיתונאים שקיימה לאחר מכן, סירבה גוטמולר לומר אם וושינגטון תנקוט צעדים חדשים כי ללחוץ על ישראל לחתום על האמנה ולוותר על כל נשק גרעיני שמצוי בידיה. ישראל אינה מאשרת ואינה מכחישה כי בידיה ארסנל גרעיני שמומחי צבא זרים מעריכים כגדול למדי. גוטמולר אמרה כי ממשלו של הנשיא אובמה מעודד את כל מי שטרם חתמו על האמנה להצטרף אליה.

בכך שנמנעה מאזכור אירן בנאומה, שברה גוטמולר את המסורת שהתבססה בימי ממשלו של נשיא ארה"ב הקודם, ג'ורג' בוש, שניצל את מפגשי המדינות החתומות על האמנה כדי לבקר את אירן ואת צפון קוריאה. גוטמולר אמרה במסיבת העיתונאים כי אירן השתמעה באופן עקיף מנאומה כאשר דיברה על הצורך "להסיק מסקנות לגבי כל מי שיפר את החוקים או ייסוג מהאמנה".

דובר משרד החוץ יוסי לוי פרסם הודעה רשמית בעקבות קריאתה של ארה"ב לישראל לחתום על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני. "מערכת היחסים עם ארה"ב היא אינטימית ונדירה באיכותה, ואין לנו ספק שהיא תישאר כך גם בעתיד. דבריה של תת מזכירת המדינה נאמרו במסגרת ועידת ההכנה לוועידת הסקר של ה-NPT, שתתקיים במאי 2010, והם משקפים את ה'אני מאמין' האמריקאי המוכר לנו היטב, בדבר הצטרפות מדינות נוספות לאמנה", נכתב בהודעה. יתרה מזו, "הדברים נאמרו ביחס לכל המדינות המצויות מחוץ לאמנה. לפרשנות ספציפית של דברי תת מזכירת המדינה, אני מציע לשאול את ידידינו האמריקאים. מבחינתנו, אין שינוי בדיאלוג ההדוק שיש לנו עם וושינגטון".

גורם רשמי בכיר בישראל מתח היום ביקורת על רצונה של ארצות הברית כי ישראל תחתום על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. הבכיר אמר כי האמנה לא הצליחה למנוע ממדינות שונות להשיג נשק גרעיני ולכן הדרישה האמריקאית קשה להבנה. "קשה להבין מדוע ארה"ב מתעקשת על אמנה שהוכיחה כי היא אינה יעילה", אמר אותו גורם במשרד החוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully