וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: עיר האורות בקצה המנהרה

טלי גולדשטין

6.5.2009 / 8:50

היורו-טאנל שמחברת בין צרפת ובריטניה נחנכה, עצמאות מוניטרית לבנק המרכזי באנגליה, רעש אדמה קטלני באיטליה וג'ורג' קלוני בן 48

רעש באיטליה

ב-6 במאי 1976 פקדה את צפון-מזרח איטליה רעידת אדמה חזקה ביותר. לפחות 60 בני אדם מתו ברעש ומאות נקברו תחת ההריסות, שעוצמתו היתה 6.5 בסולם ריכטר. רעידת האדמה הורגשה גם בצרפת, מערב גרמניה, אוסטריה, צ'כיה ויוגוסלביה לשעבר.

מוקד הרעש פקד את העיירה אודין למרגלות האלפים האיטלקים. בניינים שלמים קרסו. בשכונה אחת נקברו בבת אחת 50 משפחות ו-60 בני אדם שסעדו באותה עת, נקברו אף הם לאחר שהמסעדה בה שהו קרסה. אלפים מתושבי ונציה וטריאסט נמלטו לאזורים פתוחים ובילו את הלילה מחוץ לביתם.

ב-12 החודשים לאחר הרעש, פקדו את האזור מאות רעשי משנה. החזק שבהם התרחש בספטמבר. בסך הכול, נהרגו 951 ברעידות האדמה במאי ובספטמבר. 2,400 אנשים נפצעו ו-45 אלף נותרו ללא קורת גג. שווי הנזק הוערך במיליוני יורו. 20 אלף בתים נבנו מחדש בעשר ערים. הממשלה האיטלקית נעזרה בתרומות של הקהילה האירופית כדי לשקם את הנזקים באזור.

ב-6 באפריל השנה, פקדה את איטליה רעידת האדמה קטלנית ביותר מאז 1976 בעוצמה של 6.3 בסולם ריכטר. מוקד הרעש היה בעיירה ל'אקווילה. 289 בני אדם נהרגו ברעש ו-50 אלף איש נותרו ללא קורת גג. הנזק שנגרם על ידי רעידת האדמה מוערך בכשלושה מיליארדי דולרים. איטליה עתידה לקבל 500 מיליון דולר מקרן האיחוד האירופי לצורך התיקונים.

היורו-טאנל נפתחת

מלכת בריטניה אליזבת' השניה ונשיא צרפת פרנסואה מיטראן פתחו ב-6 במאי 1994 באופן רשמי את מנהרת התעלה, היורו-טאנל, בשני טקסים משני צידי תעלת למאנש, בצרפת ובבריטניה. בניית המנהרה נמשכה שמונה שנים ועלותה נאמדה ב-10 מיליארד לירות שטרלינג. לאחר שנסעה בה, אמרה המלכה כי זהו ההישג הטכנולוגי הגדול בעולם.

המנהרה היא הקשר היבשתי הראשון בין בריטניה לאירופה מאז נפרד האי מהיבשת לפני כ-8,000 שנים. הרכבת בה נסעה המלכה יצאה מתחנת ווטרלו שבלונדון והגיעה לעיר קאלה בצרפת באותו זמן שהרכבת בה נסע מיטראן, שיצאה מתחנת גאר-דה-נורד שבפריז, הגיעה אף היא ליעד. שני המנהיגים חתכו את הסרט האדום, כחול, לבן לקול המנוני מדינותיהם. טקס דומה נערך גם על אדמת בריטניה.

שנה לאחר השקתה, הכריזה מפעילת המנהרה חברת "יורוטאנל" על הפסדים בסך 925 מיליון לירות שטרלינג – אחד ההפסדים הכבדים ביותר בזמנו בתולדות חברות בריטיות. ב-1996, התחבורה במנהרה הושהתה לאחר ששריפה פרצה במשאית שנסעה בה וגרמה לנזקים.

הסכם בין-בנקאי הביא לכך שחובות החברה בוטלו כדי להציל את החברה מפשיטת רגל ו"יורוטאנל" הכריזה על רווח ראשון – 64 מיליון לירות שטרלינג.

בנק אוף אינגלנד עצמאי

ב-6 במאי 1997, שר האוצר הבריטי דאז גורדון בראון (כיום ראש הממשלה) העניק לבנק אוף אינגלנד – הבנק המרכזי של בריטניה – עצמאות מפני שליטה פוליטית. ההכרזה המפתיעה התפרסמה ארבעה ימים אחרי שמפלגת הלייבור זכתה ניצחון גורף בבחירות. היה זה המהפך הקיצוני ביותר ב-300 שנות קיומו של הבנק. משמעות השינוי היא שהבנק יכול לנהל את המדיניות המוניטרית בחופשיות, מבלי להתחשב באינטרסים של פוליטיקאים.

חברי מפלגת הלייבור קיבלו את ההודעה בברכה, אך המחנה השמרני הפגין פילוג בנושא. אנשי עסקים בירכו אף הם על ההחלטה להעניק לבנק חופש פעולה. בכפוף להסכם, שנכנס לתוקפו ב-1 ביוני 1998, ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק קיבלה את האחריות הבלעדית על קביעת הריבית במשק בהתאם ליעד האינפלציה שהציבה הממשלה הבריטית. הוועדה הורכבה מנגיד הבנק, סגנו, סגן שני, שני מנהלי בנקים וארבעה מומחים חיצוניים. ועדה זו תיפגש פעם בחודש ולכול חבר בה יש זכות הצבעה.

כהונתו של בראון הייתה הארוכה ביותר מאז נכנס לתוקפו החוק הבריטי משנת 1832 המסדיר את כהונת שר האוצר במתכונתו הנוכחית. כאמור, כשר אוצר העניק בראון עצמאות לבנק המרכזי בקביעת מדיניות מוניטרית, הקטין את שיעור האבטלה בממלכה והשיג שיעורי צמיחה גבוהים ביחס לארצות האיחוד האירופי האחרות, כל זאת בעזרת אופיו הזהיר ויד הברזל בה שלט באוצר.

באו לעולם

זיגמונד פרויד (1856-1939) - אבי הפסיכואנליזה, הנחשב לאחד החוקרים החשובים ביותר בתחום רפואת הנפש

גסטון לרו (1868-1927) - עיתונאי וסופר צרפתי, "פנטום האופרה"

אורסון וולס (1915-1985) - אחד מבמאי הקולנוע הגדולים בכל הזמנים- "האזרח קיין" - בנוסף להיותו במאי תיאטרון, שחקן, שדר רדיו, תסריטאי וקוסם

ווילי מייז (1931 - ) - אחד מגדולי שחקני הבייסבול בהיסטוריה

טוני בלייר (1953 - ) - ראש ממשלת בריטניה לשעבר ושליח הקוורטט למזרח התיכון כיום

ג'ורג' קלוני (1961- ) - שחקן ובמאי אמריקאי, זוכה פרס האוסקר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הלכו לעולמם

הנרי דיוויד ת'ורו (1817-1862) - סופר ופילוסוף אמריקאי. אחד מהוגי הדיעות המרכזיים בזרם הטרנסצנדנטליזם האמריקאי

ויליאם קייסי (1913-1987 ) - ראש ה-CIA

מרלנה דיטריך (1901-1992 ) - שחקנית קולנוע וזמרת ילידת גרמניה, "המלאך הכחול"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully