וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גני ילדים במגזר החרדי פועלים ללא רישיון

נעמה טלמור

6.5.2009 / 16:00

גרעונות ובזבוז כספי ציבור ברשתות גני ילדים מובילות במגזר החרדי. האצבע המאשימה של המבקר מופנית למשרד י החינוך והאוצר

דו"ח מבקר המדינה חושף אי סדרים כספיים חמורים, בכללם גרעונות ובזבוז כספי ציבור, בשתי רשתות גני הילדים הפרטיים במגזר החרדי - 'רשת גני הילדים של אגודת ישראל' ו-'גני הילדים של בית יעקב'. כמו כן, בהנהלת הרשתות התייחסו שלא כחוק לעובדי גני הילדים הללו. מן הדו"ח עולה כי אי סדרים אלה לא נאכפו על ידי משרדי החינוך והאוצר.

"חובתן של רשתות גני הילדים לפעול על פי כללים מסוימים, לרבות תשלום שכר לעובדים לפי השיעורים והכללים הנהוגים בחינוך הרשמי", נכתב בדו"ח. המבקר מציין כי רשת הגנים של אגודת ישראל, מהגדולים במגזר החרדי, לא הקפידה לקיים את זכויות עובדיה לפי חוק, וכן פגעה בזכויותיהם הסוציאליות. "הדבר חמור במיוחד מאחר שרוב עובדי הרשת הן נשים, שהן מפרנסות יחידות במשפחותיהן, ומאחר שאפשרויות התעסוקה העומדות בפני נשים במגזר החרדי, על קודי ההתנהגות המיוחדים לו, הן מצומצמות".

עוד נכתב בדו"ח, כי במשך כשבע שנים לא נחתם הסכם הבראה בין הממשלה ובין הרשת, והגירעון המשיך ותפח. הרשת נדרשה לפעול לצמצום הגירעון הגדול שצברה, אולם נמנעה מלפעול בנחרצות להשגת מטרה זו. היא פעלה להקטנת הוצאותיה בעיקר באמצעות פגיעה בשכר עובדיה ובאמצעות פיטורין, במקום לנקוט פעולות ארגוניות אחרות להבראת הרשת, שלא לפי ההמלצות שנתנו לה.

כיתות גן ללא רישיון

בשנת הלימודים תשס"ח הופעלו 6 כיתות גן ללא רישיון ברשת גני ישראל, וכן עשרות כיתות גן שהרישיון להפעלתן התקבל רק באמצע אותה שנה, "הילדים למדו בסביבה שתנאיה לא נבדקו ולא אושרו. הרשת לא קיבלה מהמשרד כספים למימון הפעלתם של אותם גנים ולכן גדל הגירעון".

המבקר מפנה אצבע מאשימה כלפי משרדי החינוך והאוצר ומציין כי רשת 'בית יעקב' מקבלת ממשרד החינוך ומעיריית ירושלים תקציבים להפעלת מרבית הגנים שלה בדומה למקובל בחינוך הרשמי, אך מציין כי סכום התקציבים שהיא מקבלת גדול יחסית לשאר הבעלויות בחינוך הפרטי. "על משרד החינוך, בעצה אחת עם משרד האוצר, לעקוב בקפידה אחר הפעולות שנוקטות הבעלויות ולהפעיל סנקציות במידת הצורך כתנאי להמשך הזרמת כספים בעתיד", כותב המבקר.

"על המשרדים לחדול מלהתעלם מהפגיעה בזכויות העובדים ולפעול ביתר שאת כדי למנוע מבעלויות לנצל עמדה נחותה של עובדים שאין להם ייצוג הולם, כדי לצמצם את עלויות ההעסקה שלהם"

"הרשת תוקצבה מחשש להתמוטטות"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "בעקבות המשבר התקציבי אליו נקלעה רשת הגנים של אגודה, החליטו משרדי החינוך והאוצר, לפנים משורת הדין, לגבש תוכנית להבראת הרשת. בתוך כך, המשרד נאלץ להיעזר בסיועם של רו"ח שונים במהלך השנים על מנת לבחון תכניות חלופיות לצמצום הגרעון והבראת הרשת. כמו כן, המשיך המשרד לתקצב את הרשת, שכן אילולא כך, זו עלולה הייתה להתמוטט וכי ממילא, לא היה צורך בהסכם הבראה, שכן עובדיה היו נפגעים באופן מידי וחמור ביותר".

"החוק אוסר על הפעלת גנים מוכרים ללא רישיון. מכאן, שהמשרד לא יכול היה לתקצב גנים ללא רישיון. מכל מקום, בהסכם ההבראה שנחתם בסופו של דבר, נקבע מפורשות כי לא יפתחו גנים ללא רישיון. מסיבה זו נדרש בהסכם ההבראה לסגור גנים קטנים ולהימנע מפתיחת גנים בהם פחות מ- 29 תלמידים, אלא באישור מיוחד של הועדה המלווה".

"המשרד פעל כל העת להגיע לתכנית הבראה אשר תאפשר העברת כספים לצורך תשלום פיצויי הפיטורין (שלא ניתן להעבירם ללא הסכם). לא למותר לציין, כי המשרד במשך השנים העביר את כל הכספים הנדרשים לרשת שהייתה צריכה להפריש מהם גם לצורך פיצויי הפיטורין הנדרשים".

"כאמור וכפי שצוין לעיל, אלמלא המשיך המשרד לתקצב את הרשת, זו עלולה הייתה להתמוטט וכי לא היה צורך בהסכם הבראה, שכן עובדיה היו נפגעים באופן מידי וחמור ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully