וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור חמור ברופאים

נעמה טלמור

6.5.2009 / 16:00

מבקר המדינה סקר את מצב כוח האדם הרפואי, וקבע: המחסור פוגם באיכות השירות הרפואי במדינת ישראל. עיקר הנזק - בפריפריה

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס קובע בדו"ח שפורסם היום (רביעי) כי קיים מחסור חמור ברופאים, שפוגם באיכות השירות הרפואי. המבקר סקר את מצב כוח האדם הרפואי והסיעודי וכן את הפעולות השונות שעשה משרד הבריאות לפתרון המצוקה הקיימת והצפויה במספר מקצועות רפואיים, בייחוד באזורי הפריפריה.

מן הדו"ח עולה כי העלייה לישראל ממדינות חבר העמים היתה מקור נכבד למילוי הצרכים בכוח אדם במקצועות הבריאות בשנות התשעים של המאה הקודמת, אולם מראשית שנות האלפיים, עקב הידלדלותה של העלייה, פחתו במידה ניכרת המקורות הזמינים לתוספת כוח אדם רפואי וסיעודי, ונוצר חלל שאמור להתמלא ממקורות כוח אדם פנימיים.

"ועדות של משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה קבעו בשנים 2002 ו-2007 כי בקרב האחיות וכוח האדם במקצועות הרפואה השונים כבר יש מחסור”. עוד נכתב בדו"ח כי “על פי מסמכים של איגוד הרופאים המרדימים בישראל, המחסור ברופאים מרדימים גורם לדחיית ניתוחים ולהמתנה ממושכת לניתוחים, לא רק לניתוחים מתוכננים, אלא גם לניתוחים דחופים וחצי דחופים". המחסור קיים גם באחיות, ברופאי טיפול נמרץ ילדים, רפואת יילודים, גריאטריה, וכן ישנם מקצועות שישנו חשש בהם תתפתח מצוקת כוח אדם חמורה.

"הפריפריה נפגעת יותר"

מבקר המדינה מדגיש כי משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה ערים למחסור המסתמן ברופאים, וכדי למלא את הצרכים העתידיים הם שיתפו פעולה עם משרד האוצר ונקטו בצעדים ניכרים בנושא הרחבת מסגרות ההכשרה. "אך למרות המלצותיהן של כמה ועדות לפיהן יש להרחיב את מסגרת ההכשרה של הרופאים מ-300 לכ-600 בוגרים בשנה, הרי שמספר בוגרי האוניברסיטאות בארץ שקיבלו רישיון ברפואה בשנת 2007 עמד על 308 בלבד, ומספר הסטודנטים לרפואה שהחלו את לימודיהם בשנת הלימודים התשס"ט (2008-2009) היה 440".

עוד מציין המבקר כי למשרד הבריאות אין נתונים על מספר העוסקים בפועל במקצועות הרפואה הללו, על היקפה של המצוקה ועל מידת חומרתה. "רק בדצמבר 2008, לאחר מועד סיום הביקורת, הגדיר המשרד כמה מקצועות כמקצועות ש"נמצאים במצוקה" או מקצועות ש"יש בהם חשש להתפתחות של מצוקה" ("חשש למצוקה")”.

בפריפריה יש מחסור קבוע ברופאים מומחים, במתמחים ובאחיות מוסמכות, קובע הדו"ח, "המחסור בכוח האדם הרפואי והסיעודי פוגעים בפריפריה יותר מאזור המרכז, שכן קשה יותר לגייס לפריפריה כוח אדם איכותי". לטענת מבקר המדינה קושי זה נובע מרמת שכר נמוכה ומאפשרויות מוגבלות להשתכרות בעבודה נוספת מחוץ למערכת הציבורית. "רופאי הפריפריה מבודדים מקצועית, והאפשרויות העומדות בפניהם לעסוק במחקר, לעבור השתלמויות מקצועיות ולעסוק בהוראה באוניברסיטאות מוגבלות”.

המבקר מציין כי משרד הבריאות - בשיתוף ההסתדרות הרפואית וקופות החולים החלו לבחון בשנת 2007 דרכים שימשכו כוח אדם לפריפריה. יחד עם זאת נכתב בדו"ח כי "למרות המחסור המתמשך בכוח האדם הרפואי והסיעודי באזורי הפריפריה, בעיקר בבתי החולים, הם לא קבעו מערכת תגמולים שיהיה בה כדי לעודד משיכת כוח אדם לאזורי פריפריה”.

משרד הבריאות: נפעל ליישום ההמלצות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "אכן מדובר בבעיה שיש להתמודד עימה ונעשית עבודה בנושא בשיתוף גורמים נוספים, ובכללם מנהלי קופות החולים. בפברואר 2007 התקבלה החלטה להגדיל את תקני הסטאז'רים בבתי החולים בפריפריה (כולל בי"ח יוספטל באילת) בערכי תוספת ממוצעת של כ-50%. הדבר יתרחש עוד בשנת 2009. פרט לכך נעשים מאמצים מול הנש"מ והממונה על השכר במשרד האוצר לייצר מסלולים אטרקטיביים שימשכו רופאים להתמחות בבתי החולים הפריפריים".

"אכן 440 סטודנטים החלו לימודי רפואה בשנת 2008 (לעומת 308 בשנת 2007), וזו התקדמות. יש לציין שאחד מהקשיים לקבלת 600 סטודנטים הינו מספר המחלקות בבתי החולים הערוכות לקבלת סטודנטים לשלב הלימודים הקליניים. זה דורש הערכות הדרגתית, כולל משאבים. בשולי הדברים יש לציין שהתקבלה החלטה לפתיחת בית ספר חמישי לרפואה, בעיר צפת, וגם זה יסייע להתמודדות עם המחסור ההולך ומתפתח ברופאים".

"משרדנו מסכים עם עמדת המבקר שיש לקבוע מערכת תגמולים שיהיה בה כדי לעודד משיכת כוח אדם לאזורי הפריפריה – המשרד ימשיך לפעול לתוספת תגמול כוח אדם רפואי באיזורי הפריפריה מול משרד האוצר. נפעל ליישום ההמלצות בהתאם למדיניות שתיקבע ולשיקול דעתנו המקצועית ובהתאם למשאבים שיוקצו".

"המשרד החל בעבודת מטה להקמת האגף לתכנון משאבי כוח אדם. עד סוף שנת 2009 תושלם תוכנית מבנה האגף על תפקידיו ותוגש לאישור נציבות שירות המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully