וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש לחיי אדם?

5.5.2009 / 13:12

כשהחותרת יסמין פיינגולד טבעה בירקון אתמול, רק אדם אחד העז להיכנס למים כדי להצילה, השאר חששו לבריאותם. בצדק

אלופת ישראל בחתירה נאבקה על חייה אתמול בנחל הירקון, ומכל האנשים הרבים בסביבה רק אחד היה אמיץ מספיק כדי להיחלץ לעזרה. השאר נשארו לצפות מהצד. האם הנחל באמת מזוהם בצורה כל כך קשה שהוא מהווה סכנה בריאותית ממשית? כנראה שיש סיבה לכך שמשרד הבריאות אוסר את הרחצה בנחל ברוב ימות השנה. יותר מכך, הנחל מלא בכל כך הרבה גורמים מזהמים, שגם השיט בו מסוכן.

מקורות הזיהום העיקריים של נחל הירקון הם מתקנים לטיהור שפכים מהאזור, וגורמים מזהמים נוספים מגיעים ממקורות שאין עליהם פיקוח, כמו מפעלים. כמו כן מדובר בזיהום שמגיע לנחל משטחים חקלאיים ואזורים אורבניים שמתנקזים לירקון בזמן גשם. הירקון מלא בזיהומים כימיים משפכים תעשייתיים, ומזיהומים בקטריאליים כתוצאה מהזרמת ביוב. כל המערכות האקולוגיות חוסלו השנה.

כמה אסונות עוד צריכים לקרות?

עזר פישלר, סמנכ"ל עמותת 'צלול', סיפר היום לוואלה! ירוק על הזיהום הכבד בנחל. "משרד הבריאות קובע כי הרחצה מותרת כשיש במים עד 400 קוליפורמים צואתיים ל-100 מיליליטר מים. על פי בדיקות איכות המים, בקיץ יש בערך יום או יומיים בשבוע בהם הרחצה מותרת, ובחורף הרחצה תמיד אסורה בהחלט. עצוב מאוד שהגענו למצב הזה", אומר פישלר, "שבו אנשים חוששים להיכנס למי הירקון, ושנערה צעירה משלמת על כך בבריאותה, רק מכיוון שהרשויות בישראל לא דואגות לטפל באיכות מי הנחל".

לדברי פישלר, הרחצה בירקון היא לא הסכנה היחידה, השייט מסוכן לא פחות. "שייט מותר בנחלים כשיש בו עד 1000 קוליפורמים צואתיים, וגם הכמות הזאת קיימת ימים בודדים בשנה", הוא אומר ומוסיף "אם היו ננקטים צעדים מצד הרשויות, כפי שמבקשים כבר שנים הארגונים הסביבתיים, לא היינו מגיעים למצב שבו אנשים חוששים לבריאות, גם כשמדובר בהצלת חיי אדם. המקרה הזה צריך להדליק נורה אדומה לכל הנוגעים בדבר".

חיידקים, טפילי מעיים ווירוסים

ד"ר גבי ובר, מנהל היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים של בית חולים כרמל, סיפר לוואלה! על הסכנות שבחשיפה למים מזוהמים, והצביע על שני תסריטים אפשריים. הראשון הוא זיהום פצעים. "כאשר המים מחויידקים יותר מהרגיל, לעיתים יש בהם חיידקים אלימים ופצעים עלולים להזדהם ולהפוך למקרה קשה יותר". התסריט השני הוא בליעת מים, שמכילים חיידקים שהגיעו מן הצואה בביוב שהוזרם לנחל. "בעקבות בליעת חיידקים עלולות להיגרם מחלות מעיים למיניהן", אומר ד"ר ובר, "כולל וירוסים של בטן מלווים בשלשולים ובהקאות, ולעיתים בחום".

מלבד חיידקים, יכולים להיות במים טפילי מעיים. "גם הם גורמים למחלות שלשוליות, והן קשות לאבחון. לבסוף עשויים להיות במים המזוהמים וירוסים וביניהם נגיפים שגורמים למחלות שלשול ואפילו, תיאורטית, לצהבת נגיפית A", כך מספר ד"ר נדיר. רוב האוכלוסיה היום אמנם מחוסנת נגד צהבת נגיפית A, אך הלא מחוסנים מביניכם צריכים לקחת בחשבון חודש ימי מחלה לא נעימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully