וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסרות 1,000 כיתות במזרח ירושלים

נעמה טלמור

6.5.2009 / 16:02

ביקורת חריפה בדו"ח המבקר על עיריית ירושלים ומשרד החינוך. "מרבית כיתות הלימוד שוכנות בחדרים שאינם תקניים"

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מותח ביקורת חריפה על משרד החינוך ועיריית ירושלים על המחסור החמור בכיתות לימוד במזרח ירושלים. תושבי מזרח העיר זכאים על פי חוק, משנת 1967, לכל הזכויות המוקנות לכל אזרח ובהם גם לחוק חינוך חובה. מהדו"ח עולה כי במזרח ירושלים חסרות כאלף כיתות לימוד ומספר הכיתות החסרות רק עולה משנה לשנה.

“אף על פי שבמזרח העיר יש מחסור מתמיד בכיתות לימוד, השתמשה העירייה בחלופות זמניות שונות ונקטה פעולות ל'כיבוי שרפות' במשך שנים רבות. מרבית כיתות הלימוד במזרח העיר שוכנות בחדרים שאינם תקניים, ויותר מ-10% מן הכיתות - במבנים שכורים. חלק מן המבנים השכורים אינם מיועדים לשמש מבני חינוך. לעתים גודלם מספיק כדי לאכלס רק חלק מכיתות הלימוד של בית הספר, ולכן ישנו מצב שבית ספר אחד מפוזר במבנים שונים", נכתב בדו"ח.

על פי נתוני העירייה בשנים 2007-2008 למדו במזרח העיר ירושלים כ-40,000 תלמידים. עוד מוסיף המבקר כי העירייה אינה עושה די לאיתור קרקעות לבינוי מוסדות חינוך במזרח ירושלים. "אמנם קיימים קשיים אובייקטיביים באיתור קרקעות, אולם אל לעירייה להיתלות בקשיים אלה ולהימנע מלעשות כל שביכולתה בתחום זה”. המבקר מצביע על בעיה נוספת לפיה לעירייה אין מידע מסודר על מספר התלמידים ועל כן היא אינה יכולה לתכנן כמה כיתות לימוד עליה להוסיף ולבנות.

המבקר מדגיש בדו"ח כי מספר הילדים הלומדים במערכת החינוך העירונית במזרח ירושלים הולך וגדל. "זאת, בין השאר, בשל המצב הכלכלי הקשה של תושבי מזרח ירושלים, וכן בשל בניית גדר הביטחון סביב ירושלים, שבעקבותיה חזרו לירושלים תושבי קבע בעלי תעודות זהות כחולות, שעזבו את העיר במשך השנים”.

משרד החינוך כשל בתפקידו

המבקר אינו חוסך בביקורתו החריפה וכותב כי עקב המחסור בכיתות נשללה מילדים ומנערים רבים הזכות לחינוך על פי חוק לימוד חובה. "ממצאי הביקורת העלו שמשרד החינוך והעירייה לא מילאו את תפקידם ולא הצליחו להעמיד לרשות תושבי מזרח העיר מספיק כיתות לימוד בחינוך הרשמי”.

המבקר מפנה אצבע מאשימה לדרגים הבכירים ביותר וכותב כי "ראשי משרד החינוך והעירייה לא פעלו בנחישות, כפי שהיה ראוי שיעשו, כדי לאפשר לתלמידי מזרח העיר לממש זכות הנתונה להם בהיותם תושבי קבע במדינת ישראל”. המבקר כותב שורה של המלצות לפתרון הנושא בהם פעילות נמרצת להקמת מוסדות חינוך במזרח ירושלים על ידי הנהלת משרד החינוך.

"עליה להתוות, בשיתוף הנהלת העירייה וגורמים נוספים בממשלה, תכנית לפתרון המחסור החמור בכיתות לימוד. עוד עליה לעקוב אחר הקמת מוסדות חינוך במזרח ירושלים ולא להסתפק בפעולות הנעשות רק לאחר פניות של העירייה. אם משרד החינוך סבור שאין לו די כלים לטפל בבעיה זו, עליו להביא את הנושא לפני הממשלה, להציג לה חלופות שיאפשרו שימוש בקרקעות לצורכי חינוך ולקדם פרויקטים לבינוי כיתות לימוד במזרח העיר”, סיכם המבקר.

בתגובה לממצאים בדו"ח המבקר הביעה עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח תקווה כי עיריית ירושלים ומשרד החינוך יזדרזו לשנות את מנהגם ויפעלו לשינוי המצב כבר בשנת הלימודים הבאה: "האגודה לזכויות האזרח מתריעה ונאבקת מזה זמן רב בהזנחה הקשה והממושכת של עיריית ירושלים ומשרד החינוך, שהובילו למחסור של למעלה מ- 1500 כיתות לימוד, ולמצב הבלתי נתפש שבו, מתוך כ-88,000 ילדי מזרח ירושלים, לפחות ממחציתם נמצא מקום במערכת החינוך הממלכתית."

"בניית 'רבי קומות' בשל מחסור בקרקעות"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המנהלה לחינוך ירושלים (מנח"י) הוקמה בהסכם בין משרד החינוך לבין עיריית ירושלים בשנת תשמ"ט. מנח"י משמשת מחוז ייחודי במשרד, המאגד את אגף החינוך בעירייה ואת מפקחי המשרד. מנח"י אחראית לתכנון מערכת החינוך ולהפעלתה על סמך צורכי האוכלוסייה ומוסדות החינוך בירושלים בתחום הפיסי, התקציבי והחינוכי".

"על פי נתוני העירייה, במערכת החינוך העירונית במזרח ירושלים למדו בשנת הלימודים תשס"ח כ – 40,000 תלמידים. כ – 16,500 תלמידים נוספים למדו באותה שנה במוסדות חינוך מוכר שאינו רשמי וכ – 20,000 תלמידים במוסדות חינוך פרטיים. במזרח ירושלים חסרות כ – 1,000 כיתות לימוד, ומספרן עולה משנה לשנה".

"בשל המחסור בקרקעות במזרח ירושלים הקים משרד החינוך ועדה אשר תבחן את האפשרות לבניית בתי ספר "רבי קומות" דהיינו, מיעוט עתודות קרקע שישמשו לבניית בתי ספר. הועדה בחנה את ההשלכות של בנייה לגובה במקרים מסוימים, כאשר אין כל ברירה אחרת. הממצאים הסופיים של הועדה העלו שעלויות בנייה לגובה יהיו גבוהות ב 70% מעלות בנייה רגילה. המשרד העביר את תוצאות הבדיקה למשרד האוצר אשר הביע את הסכמתו לתקצבן במזרח ירושלים".

"משרד החינוך קיים פגישות מרובות עם עיריית ירושלים לגיבוש תוכנית שבה העירייה הציגה את המגרשים המיועדים להפקעה ומספר הכתות המרבי שניתן יהיה לבנות בכל אחד מהם.
בהמשך לכך, פנה משרד החינוך לשמאי הממשלתי בבקשה להעריך את עלות הקרקעות במזרח ירושלים המיועדות להפקעה. בעקבות הבקשה ערך נציג השמאי סיור והעביר הערכת עלות ל 6 מגרשים שמסתכמת בסכום של כ-14,000,000 ש"ח. לאחר דיונים שהתקיימו בין משרד החינוך למשרד האוצר, הוקצה ע"י משרד האוצר הסכום הדרוש להפקעת הקרקעות. יודגש, כי כאשר העירייה תסדיר את הפקעת הקרקעות, יעביר משרד החינוך לעירייה את ההרשאות התקציביות, 15 יום לפני סיום מועד ההפקעה".

"בנוסף, על מנת לקצר את ההליכים לאישור ותקצוב בניית בתי"ס במזרח ירושלים מוציא משרד החינוך טיוטות פרוגרמה לכל הפרויקטים שמיועדים לבניה, זאת כדי לאפשר לעירייה להתחיל את עבודות התכנון במקביל לתהליך העברת הבעלות על הקרקעות לידי העירייה. לאור האמור לעיל ניתן לראות, כי משרד החינוך נקט ונוקט יוזמה ופועל רבות על מנת למצוא פתרונות לבעיית מחסור הכתות במזרח ירושלים".

"הדו"ח מתייחס לקדנציה הקודמת"

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "דו"ח הביקורת מתייחס לתקופת הקדנציה הקודמת. מאז כניסתו לתפקיד של ראש העיר החדש, ניר ברקת, נעשה מאמץ רב להקטנת הפערים בשל אי שביעות רצונו מהמצב הקיים, והוא אף מינה לראשונה מחזיק תיק למזרח העיר, יקיר שגב, אשר תפקידו לשפר את השירותים הניתנים לתושבי מזרח העיר".

כמו כן הוסיפו בעירייה כי "המחסור בחדרי לימוד במזרח העיר נובע בעיקרו מהיעדר קרקעות ייעודיות בתוכניות ת.ב.ע (תוכניות בנין ערים) לבניית מוסדות חינוך. במהלך השנתיים האחרונות ניבנו מספר בתי ספר חדשים המאוכלסים בכ– 200 כיתות חדשות. מינהל החינוך בעירייה פועל לתת פתרונות שונים על ידי הצבת מבנים יבילים, שכירת מבנים והתאמתם למוסדות חינוך ובנייה של מוסדות חדשים".

עוד נמסר כי "עיריית ירושלים פועלת גם להסדיר הקצאת קרקעות לבניית בתי ספר כמסגרת תכניות איחוד וחלוקה ועל ידי הפקעת קרקעות מתאימות. מהלכים אלו יסייעו בוודאי לבניית כיתות ומוסדות חינוך נוספים בהתאמה לצרכי האוכלוסייה. בימים אלו משרד החינוך אישר בקשתנו לתוכניות חדשות לארבעה מוסדות חינוך נוספים במזרח ירושלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully